초등학교 중도입국 고려인 학습자를 위한 한국어 교육 방안 연구
- Abstract
- A Study on Korean Language Education Plans for Goryeoin Learners in Elementary School
- Focusing on the development of supplementary textbooks-
Jin Won Moon
Korean Education as a Foreign Langage
Graduate School of Education
Pukyong National University
Abstract
The purpose of this study is to prepare a plan to develop supplementary textbooks for 『Standard Korean for Elementary School Students』 for the Korean language learning of children of Korean immigrants.
To this end, in Chapter 1, studies on Goryeoin, 『Standard Korean』 textbooks, and supplementary textbooks are reviewed, and in Chapter Ⅱ, the characteristics of Korean immigrant children, the language system of Korean and Russian, multicultural education and KSL Korean language education, The language education approach for the development of textbooks has been summarized. In Chapter Ⅲ, as an elementary Korean language textbook for children of immigrant Goryeoin, the development goal, development direction and compositional principle, unit composition system, and characteristics of the elementary textbook were reviewed and analyzed, and the results and implications were derived. In Chapter Ⅳ, a survey on Korean language education needs for children of Korean immigrants was conducted. The analysis results of the previously discussed needs survey were reviewed, and the analysis results and implications were derived by conducting a survey on Korean language teachers and learners of Goryeoin children. In Chapter 5, based on the analysis results of Chapters Ⅲ and Ⅳ, a plan to develop supplementary textbooks for the Korean language for children of Korean immigrants midway through the process was prepared. As for the development plan of supplementary textbooks, the effectiveness of Korean supplementary textbooks was first revealed, and then the structure of supplementary textbooks and the syllabus were designed in the direction of development, and the actual composition of auxiliary textbooks was presented.
As a result, based on the analysis of this study, it is possible to study pronunciation and grammar items for supplementary materials in the main textbook, self-study, assignments, and advanced study while supplementing 『Standard Korean for Elementary School Students』 to improve Korean language learning for Goryeoin children. Suggest supplementary materials.
- Author(s)
- 문진원
- Issued Date
- 2023
- Awarded Date
- 2023-08
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Children of Korean immigrants, Elementary School Students, Korean Language Education, Supplementary textbooks
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33432
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000693015
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
- Advisor
- 권성미
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 1
2. 선행연구 고찰 및 연구의 필요성 2
가. 고려인 연구 2
나. 표준 한국어 교재 관련 연구 7
다. 부교재 개발 연구 11
3. 연구 범위 및 방법 13
가. 연구 범위 13
나. 연구 방법 16
Ⅱ. 이론적 배경 19
1. 중도입국 고려인 아동의 특성 19
가. 국내 재외동포 고려인 19
나. 국내 중도입국 고려인 아동의 특성 27
2. 한국어와 러시아어의 언어 체계 37
가. 한국어와 러시아어의 형태론적 · 통사론적 차이점 37
나. 한국어와 러시아어의 음운 체계상 차이점 39
3. 다문화 교육과 KSL 한국어 교육 43
가. 다문화 교육 정책 43
나. 초등 KSL 한국어 교육 45
4. 부교재 개발을 위한 언어 교육 접근법 51
가. 학습자 중심 교육 51
나. 대조분석이론과 오류분석이론 52
다. 균형적 접근법 53
Ⅲ. 중도입국 고려인 자녀를 위한 초등 한국어교재 분석 55
1. 초등 교재 분석 55
가. 초등 교재 개발 목표 56
나. 초등 교재 개발 방향과 구성원리 60
다. 초등 교재의 단원 구성 체제 73
2. 초등 교재의 분석 결과 및 시사점 82
Ⅳ. 중도입국 고려인 자녀를 위한 한국어 교육 요구 조사 분석 85
1. 기존 연구 요구 조사 분석 85
2. 교사 요구 조사 분석 87
3. 고려인 자녀 학습자 요구 조사 분석 94
4. 요구 조사 분석 결과 및 시사점 114
Ⅴ. 중도입국 고려인 자녀를 위한 한국어 부교재 개발 방안 115
1. 중도입국 고려인 자녀를 위한 한국어 부교재의 효용성 115
가. 한국어 부교재의 기능과 역할 115
2.중도입국 고려인 자녀를 위한 한국어 부교재 개발 방향 119
가. 부교재 구성원리 119
나. 부교재 교수 요목 설계 122
3. 학습자 중심 부교재 단원 구성의 실제 130
가. 학습자 중심 부교재 단원 구성 항목 130
나. 학습자 중심 부교재 단원 구성 모형 및 예시 131
Ⅵ. 결론 및 제언 144
참고문헌 146
부 록 160
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 외국어로서의 한국어교육전공
- Authorize & License
-
- Authorize공개
- Embargo2023-08-07
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.