PUKYONG

UD를 적용한 내수면 환경의 휠체어 전용 보트디자인개념 고찰

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Alternative Title
A Study on the Design Concept of Wheelchair Exclusive Boat with Universal Design Application for Inland Water : Focused on Suyeong River in Busan
Abstract
국민소득이 증가하고 주 5일제로 인해 여가시간이 늘어남에 따라 삶의 질 향상에 대한 국민의 관심이 높아졌다. 코로나19 이후 국내 관광수요가 늘었으며 소규모 체류형 관광의 행태로 변하게 되었다. 이러한 변화에 따라 해양관광의 수요 또한 증가 하고 있다. 해양관광 활성화를 위한 국가적 방안제시도 지속적으로 수립중이다. 그리고 장애인에 대한 해양관광의 접근성 또한 지속적으로 개선되고 있다. 2022년 기준 우리사회는 장애인들의 인권에 관심이 있고 장애인 차별이 심각하다는 인식도 높은 편으로 성장하였다. 장애인의 여가 생활은 신체 건강을 증진시키고, 사회생활에서 비장애인과 다양한 만남을 통해서 대인관계 형성 및 사회 통합과 사회 복귀가 가능할 수 있다. 또한 장애인의 건전한 레저스포츠 활동은 삶의 긍정적 사고의식을 배양하고 사회적인 만족감을 유도할 수 있다.
본 논문은 휠체어사용자의 신체적 특징과 보트의 유형을 분류하여 휠체어 탑승 가능한 보트디자인에 대한 개념고찰을 선행하고자 한다.
첫 번째 수상레저를 즐기기에 적합한 대상지 환경 분석을 통해 부산 수영강을 대상지로 선정하였다. 바다와 연결되는 수영강은 해수면에 비해 도심접근성이 높고 조수간만의 차나 파도가 없기 때문에 바다에 비해 안전하며, 방파제를 건설할 필요도 없어 관련시설을 조성하는데 비용이 적게 드는 장점이 있다.
두 번째 휠체어 이용 장애인의 신체적 특성분석을 통해 지체장애의 97%는 후천적 장애로 30~50대가 가장 많이 분포되어 있으며 문화 활동을 위해 혼자 외출도 하면서 운전이 가능하다는 점을 알 수 있었다.
세 번째 휠체어 탑승형 보트의 사례조사를 통해 선수 쪽 해치가 열려 사용자가 승선하게 되는 구조이며 선내 데크 공간을 넓게 구성하고 진입공간을 넓게 디자인 가능한 장점이 있으나 소형 보트에서는 적합한 구조로 보기에 힘들어 육상에 적용된 휠체어 리프트의 사례를 분석하여 승선방식에 적용하였다. 또한 휠체어 타입별 바퀴사이즈가 다양하여 고정방식에 대한 해결책으로 후면에서 바퀴를 고정할 수 있는 방안을 제시하였다. 조작성 또한 지체장애인에게 하반신 마비와 함께 동반되는 상반신의 제한적인 움직임들을 감안하여 일반적인 보트의 핸들타입이 아닌 팔을 이용하여 눌리는 방식으로 비교적 단순한 조작방식으로 디자인 하였다.
본 연구를 통해 개발된 휠체어 탑승형 보트디자인은 3m 급 소형레저보트로 휠체어 사용자가 직접 운행이 가능한 보트로 필요시 선미에 보호자가 착석 가능한 공간까지 배치한 디자인을 제안하였다. 하지만 실제 적용가능성에 있어서는 국내 계류시설의 휠체어 접근성을 높일 수 있는 방안이 선행될 필요성이 있다. 향후 연구에서는 내수면과 해수면을 대상으로 휠체어가 보트에 탑승할 수 있도록 계류시설의 환경적 연구와 함께 기존 레저보트에 접근 가능한 리프팅 시설에 대한 해양디자인 연구도 지속적으로 이루어져야 할 것이다. |Since the national income increases and the public want to spend more leisurely time on weekends, people have been more interested in the increasing quality of their life. After COVID-19, people tend to visit domestic traveling spots more than ever ,leading to a staying tourism such as living at the touring spot for a month rather than short trip. According to this changing situation, there comes more requirement of marine tourism. To get marine tourism more activated, more national policies are being imposed constantly.
One of them is improving the approach to the marine tourism for the disabled people. Literally, there has been much progress in perceiving the discrimination against the disabled and this society became more interested in Disability Rights. Spending leisure time can get the disabled people healthy, help them to get along with non-disabled people to make better interpersonal relationship, make them to fit in the social structure more easily and consequently bring the integration in the whole society. In addition, this kind of constructive leisure sports can make the disabled to think positively, giving them the social satisfaction.
This paper is for considering the concept of wheelchair-accessible boat design by classifying the physical traits of wheelchair users and the type of boats.
First, we are targeting the Suyeong River in Busan by analyzing the environment which is suitable to enjoy water leisure. Suyoung River connected to the sea is safer than the sea because it has excellent accessibility to the center of the city in spite of its high sea level. It doesn’t have the ebb and flow of the tide or big waves either, so seawall doesn’t need to be constructed and it can cut down the extra construction cost.
Second, by analyzing the physical traits of the disabled people, we found that 97% of the physical disability is ‘acquried’. Those in their 30s to 50s with acquired disability are able to go outside to enjoy the leisure activities or drive their own cars by themselves.
Third, by examining many wheelchair-accessible boats, we could find out the the design which has a hatch opening at the bow which lets the users aboard, a wide deck space and a wide entrance is very advantageous. But this kind of design is not proper for rather small boats, so we applied some cases of wheelchair-lift commonly used on the land to our way of boarding. Also, size of the tires depends of the type of the wheelchair, so we designed to lock the tires from the backward. Some physical disabled people who can’t move their lower part can have a limit to move their upper body, too. To solve this problem, we applied not a steering wheel but a controller with lever types so that they can operate the boat easily.
Author(s)
김용건
Issued Date
2023
Awarded Date
2023-08
Type
Dissertation
Keyword
휠체어전용 보트디자인
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33493
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000696016
Alternative Author(s)
kim yong geon
Affiliation
부경대학교 산업대학원
Department
산업디자인학과
Advisor
조정형
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1-1. 연구의 배경 및 목적 1
1-2. 연구방법 및 범위 4

Ⅱ. 이론적 배경 6
2-1 유니버설디자인(UD)의 정의 6
2-2 해양디자인의 정의 8
2-3 내수면의 정의 9
2-4 휠체어에 대한 이해 11
2-5 수상레저에 대한 이해 14

Ⅲ. 연구 조사 및 분석 17
3-1 내수면 대상지 분석 17
3-2 휠체어 사용자 신체적 특성 분석 33
3-3 레저보트에 대한 분석 38
3-4 사례연구 46
3-4-1 휠체어 탑승형 보트 조사 46
3-4-2 국외 수상레저에 접근하는 사례 49
3-4-3 국내 수상레저에 접근하는 사례 51
3-4-4 휠체어 승강장 장치의 현황 53
3-4-5 휠체어 고정 장치 기술 56
3-4-6 신체 사이즈 특성 58
Ⅳ. 디자인제안 62
4-1 디자인 가이드 62
4-2 디자인 제안 64
4-3 디자인 설문조사 결과 71

Ⅴ. 연구결과 77
5-1 연구결과 77
5-2 향후과제 80

참고문헌 81
Abstract 85
부록 88
Degree
Master
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산업대학원 > 산업디자인학과
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  • Authorize공개
  • Embargo2023-08-07
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