PUKYONG

2015 개정 교육과정 중학교 3학년 영어 교과서 말하기 활동 분석

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analysis of Speaking Activities in Third Grade Middle School English Textbooks Based on the 2015 Revised National Curriculum
Abstract
This research study will clarify the relationship between the curriculum guidelines for 3rd grade middle school students revised in 2015 and the newly reorganized textbooks, by investigating these textbooks and clarifying how they are reorganized. Two research question were set to examine what kind of speech activities and communication functions are structured and covered in English textbooks for third-year middle school students. For this survey, we selected 9 out of 13 English textbooks for 3rd grade middle school students created in accordance with the 2015 revised curriculum guidelines. The compositional systems of these textbooks were analyzed to demonstrate integrative language features that support listening and speaking simultaneously and cooperative learning among learners. As a result of analyzing the types of speaking activities included in textbooks, we found that textbooks are composed of a variety of activities that take into account learners' interests and autonomy, and are effective in improving learners' communication skills. Furthermore, it was found that the presentation stage, practice stage, and application stage are similar among these textbooks. However, in the presentation stage of communication, learners communicate by replacing, transforming, and speaking the completed sentences according to meaningful learning instructions. The findings of this study indicate that the structure of textbooks, including listening, speaking, reading, and writing activities, should be improved to present a more diverse range of topics. This study will contribute to stimulating learners' interest and provoking diverse issues in teaching speaking in middle school English textbooks.
Author(s)
윤지원
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
Keyword
영어 교과서 말하기 활동 분석
Publisher
국립부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33545
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000743170
Alternative Author(s)
Yoon ji won
Affiliation
국립부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
박매란
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 문제 2
1.3 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 영어 교재 4
2.1.1 영어 교재의 역할 4
2.2 말하기 활동 6
2.2.1 말하기의 정의 7
2.2.2 말하기 활동분류(말하기 단계, 활동유형) 8
2.3 의사소통 능력과 기능 10
2.3.1 의사소통 능력의 정의 10
2.3.2 의사소통 기능의 분류 11
2.4 선행 연구 12
Ⅲ. 연구 방법 15
3.1 분석 대상과 구성체계 15
3.2 연구 도구 29
3.2.1 말하기 활동유형 분석 기준 29
3.2.2 의사소통 기능 분석 기준 31
Ⅳ. 분석 결과 및 논의 35
4.1 각 교과서 별 말하기 활동유형 분석 결과 35
4.1.1 교과서 A 말하기 활동유형 분석 결과 35
4.1.2 교과서 B 말하기 활동유형 분석 결과 38
4.1.3 교과서 C 말하기 활동유형 분석 결과 40
4.1.4 교과서 D 말하기 활동유형 분석 결과 42
4.1.5 교과서 E 말하기 활동유형 분석 결과 45
4.1.6 교과서 F 말하기 활동유형 분석 결과 47
4.1.7 교과서 G 말하기 활동유형 분석 결과 50
4.1.8 교과서 H 말하기 활동유형 분석 결과 53
4.1.9 교과서 I 말하기 활동유형 분석 결과 55
4.2 말하기 활동유형 분석 결과 요약 및 공통점과 차이점 58
4.3 각 교과서 별 의사소통 기능 분석 결과 62
4.3.1 교과서 A 의사소통 기능 분석 결과 62
4.3.2 교과서 B 의사소통 기능 분석 결과 63
4.3.3 교과서 C 의사소통 기능 분석 결과 65
4.3.4 교과서 D 의사소통 기능 분석 결과 68
4.3.5 교과서 E 의사소통 기능 분석 결과 70
4.3.6 교과서 F 의사소통 기능 분석 결과 72
4.3.7 교과서 G 의사소통 기능 분석 결과 74
4.3.8 교과서 H 의사소통 기능 분석 결과 75
4.3.9 교과서 I 의사소통 기능 분석 결과 77
4.4 의사소통 기능 분석 결과 요약 및 공통점과 차이점 80
Ⅴ. 결론 및 제언 84
5.1 결론 84
5.2 제언 85
참고문헌 87
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2024-02-16
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.