4.0시대의 AI 미술인성교육 프로그램 개발
- Alternative Title
- Developing an AI Art Character Education Program for the 4.0 Era- Focused on Secondary Art Education -
- Abstract
- Education responds to the demands of society, undergoes changes, and continues to evolve. Artificial Intelligence (AI), such as Chat GPT, which has attracted various interests domestically, is one of the key technologies of the Fourth Industrial Revolution. With the advent of the AI era, there is a need to pay more attention to AI ethics to achieve Education 4.0. According to the Global Risk Report released in 2017, 12 new technologies in AI and robotics are considered to have both significant benefits and risks.
As AI provides various benefits to humans, it can also lead to issues such as invasion of privacy and isolation and breakdown of social relationships. To prevent the side effects of unreliable AI causing risks to humans, countries around the world are formulating policies, collecting information related to AI, and ensuring effective and ethical use of AI technology through the development of ethical principles and transparency regulations by companies developing AI.
AI, as a type of computing technology, can develop biased characteristics based on the AI technicians and users. Unreliable AI can cause side effects such as invasion of privacy and isolation of social relationships by unreliable technicians and users. For these reasons, in the era of Education 4.0, it is essential to focus more on what we want to achieve rather than what is possible with AI technology.
Based on a survey on the "Necessity of AI-based Art Education based on AI Ethics" conducted according to the standards of AI ethics and art ethics by the OECD, this study proposes several criteria for the ethical learning of AI-based art classes. It analyzes AI-based art classes conducted as preliminary research to enhance students' AI ethical competence for practical character education. Referring to previous studies on AI education and art character education, the study provides a correct understanding of AI ethics and discusses what personality traits should be considered in the context of 21st-century educational competencies to organize the character competencies of 4.0 art education (Chapter IV).
As the period of secondary education is the adolescence stage, a crucial time for forming independent value judgments, this study argues that in the context of 4.0 art character education, an environment supporting the development of adolescents should be provided through a curriculum that considers developmental stages. Information, emotion, and behavior education for art character education for 4.0 art education are presented as a way to help students' character development and suggest methods for forming students' art culture. The study hopes that the curriculum of AI art character education in the subject will be included, allowing students to have sufficient time and environment to express their personalities and values in the 4.0 era.|교육은 사회의 요구에 부응하여 변화하며 지속하고 발전한다. 국내에서도 다양한 관심을 불러왔던 Chat gpt와 같은 인공지능(Artificial Intelligence,A.I)은 4차 산업혁명의 핵심 기술 중 하나이다. AI 시대를 맞이하여 4.0 교육을 이루기 위해서는 AI 윤리에 더 주목할 필요가 있다. 2017년에 발표된 글로벌 리스크 보고서(Global Risk Report)에 따르면, AI와 로봇공학의 12개의 새로운 기술은 그 편익과 위험이 모두 큰 것으로 여겨진다. 인공지능(AI)이 다양한 혜택을 인간에게 제공하는 만큼 사생활 침해, 사회적 관계의 고립과 붕괴를 초래할 수 있다. 신뢰할 수 없는 AI가 인간에게 위험을 초래하는 부작용을 방지하기 위해서 AI를 개발하는 기업들의 윤리적 원칙과 투명성 규제 개인정보 보호
와 공정한 시스템 구축을 위한 규제 등 AI 기술의 효과적이고 윤리적인 사용을 보장하기 위해 각국에서 정책을 수립하고 AI 관련 정보를 수집하고 있다. AI는 컴퓨팅 기술의 일종으로 AI 기술자와 AI 사용자로 인해 편향적 성격을 구축할 수 있다. 신뢰할 수 없는 AI는 신뢰할 수 없는 기술자와 사용자에 의해 사생활 침해, 사회적 관계의 고립과 같은 부작용을 초래할 수 있다. 이 같은 이유로 AI 기술로 무엇이 가능한가보다 4.0 시대에는 무엇을 하고 싶은가에 더 주목하여 4.0 교육 비전에 AI 기술이 따라오게 해야 한다. OECD의 AI 윤리와 미술 윤리의 기준에 따라 제작한 ‘AI 윤리에 근거한AI 활용 미술교육의 필요성’에 대한 설문조사(제Ⅲ장)를 바탕으로 AI 활용 미술수업의 학습윤리의 몇 가지 기준을 제시하고 실제적인 인성교육을 위해 선행연구로 진행한 AI 활용 미술수업(제Ⅲ장)을 분석하여 학생들의 AI 윤리역량을 강화할 수 있도록 하였다. AI 교육과 미술인성교육에 관한 선행 연구들을 참고하여 AI 윤리에 대한 올바른 이해를 제공하고 미술교육에서 중요하게 다루어야 할 인성적 특성은 무엇인지 21세기 교육역량의 맥락에서 고려해야 할 사항을 논하여 4.0 미술교육의 인성 역량을 정리하고자 하였다.(제Ⅳ장) 학생들에게 중등교육이 이루어지는 시기는 청소년기로 주체적인 가치판단을 형성하는 중요한 시기인 만큼 앞선 연구의 결과로 교육과정에서도 발달 단계을 고려한 학습계획을 통해 4.0 미술인성교육에서는 청소년들의 과정을 돕는 환경을 제공해야 함을 주장하였다. 4.0 미술교육을 위한 미술 인성교육의 정보, 정서, 행동 교육을 학생들의 인성발달을 돕고 학생들의 미술문화 형성을 위한 방법으로 제시하였다. 미술 수업이 가진 사회 문화적 가치를 재인식하며 4.0시대에서 자신의 성격과 가치관을 표현할 수 있는 환경과 시간을 충분히 가질 수 있도록 교과 내 AI 미술인성교육의 과정이 포함되길 바란다.
- Author(s)
- 송서림
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 인성교육, 미술윤리, AI윤리
- Publisher
- 국립부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33547
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000735897
- Alternative Author(s)
- seorimsong
- Affiliation
- 국립부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Advisor
- 조정형
- Table Of Contents
- 1. 서론 1
1.1. 연구의 배경 및 목적 1
1.2. 연구 내용 및 방법 6
2. 이론적 고찰 11
2.1. 산업의 발달과 교육의 발전 11
2.1.1. 산업환경과 교육의 변화 11
2.1.2. 한국의 교육이념과 근대적 인간상 12
2.2. 근대의 인성교육 14
2.3. OECD의 AI 윤리와 미래 역량분석 · 17
2.3.1. OECD의 AI 윤리 · 17
2.3.2. OECD의 미래 역량 20
2.4. 4차 교육과 4.0 인성교육의 개념 · 24
2.4.1. 4차 교육의 개념과 특징 · 24
2.4.2. 4.0 인성교육의 개념과 방향 26
3. AI 미술 인성교육 연구 · 28
3.1. AI 미술수업의 교육환경 · 28
3.1.1. AI 미술 연구수업 분석 · 29
3.1.1.1. AI 미술교육의 연구 30
3.1.1.2. AI 미술수업 분석 · 35
3.1.1.3. AI 미술인성교육 환경 36
3.2. AI 미술인성교육의 필요성 설문조사 38
3.2.1. 설문조사 배경과 목적 38
3.2.1.1. 설문 항목의 기준 · 38
3.2.1.2. 설문조사 방법 및 대상 39
3.2.2. 설문조사 내용 · 40
3.2.2.1. 학생의 설문 결과 · 40
3.2.2.2. AI 미술인성교육의 필요성 척도 결과분석 42
3.2.2.3. 교사의 설문 결과 · 43
3.2.3. 설문조사결과 46
4. AI 미술인성교육 · 49
4.1. AI 미술인성교육의 영역 49
4.1.1. AI 미술인성교육의 요소 · 51
4.1.2. 인간중심의 4.0 미술 · 54
4.1.3. AI 미술인성 학습윤리 가이드 57
5. 결론 64
6.참고문헌 66
7.부록 73
8.ABSTRACT 84
9.감사의 글 · 86
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Authorize공개
- Embargo2024-02-16
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.