개인맞춤형화장품 자동조제기의 기술사업화 연구
- Alternative Title
- Research on the Technological Commercialization of an Automatic Dispensing Machine for Personalized Cosmetic
- Abstract
- After the customized cosmetics system was implemented by law in March 2020, the number of people who hold national certificates is expected to accumulate 6,200 as of March 2023 and additional successful applicants will be produced on average in the future, but only about 200 people are currently starting or employed (in March 2023). This study aims to analyze the customer's skin type, problems, and necessary ingredients using technologies such as optical skin analysis, vacuum equilibrium extraction, and centrifugal stirring, and to study the technical commercialization of a customized cosmetics automatic preparation system that can accurately extract and mix and stir the ingredients accordingly to provide cosmetics that satisfy the customer's skin. To this end, based on patent analysis, the validity of technology commercialization is evaluated and analyzed by analyzing the rights, technology, business feasibility, and marketability of patents. Since technology commercialization using a customized cosmetics automatic preparation system is expensive equipment centered on large companies, this study is a high-performance customized cosmetics automatic preparation system of small and portable low-cost types that differentiates it from large companies. It was confirmed that when a customized cosmetics manufacturer prepares skin, essence, and cream, it takes 40 to 60 minutes in the order of skin analysis, preparation for checking necessary ingredients, quantitative extraction using scales, and mixed stirring. After that, it took more than 30 minutes to clean various equipment, including beakers. On the other hand, preparation managers using customized cosmetics automatic preparation systems did not exceed 10 minutes. A comparative analysis of the DIY method and the automatic preparation system showed that the dispensary's fatigue and stress decreased and the speed of work increased, resulting in a big difference in sales. In addition, as a result of conducting a briefing session and experience practice of the preparation management system to about 100 preparation managers at "Dr. Hwah:", a group of customized cosmetics preparation managers, they were interested enough to sign a pre-contract for 10 units. As a result of research and comparative analysis, it was proved that technology commercialization is effective and marketability also exists. The automatic preparation system for customized cosmetics is expected to help the accumulated preparation managers start up and find employment and grow in the customized cosmetics market.|맞춤형화장품은 개인의 피부 특성과 취향에 맞추어 조제하는 것으로, 조제 방식에는 기존 화장품에 성분을 추가하여 혼합하거나 작은 양으로 소분하는 두 가지 방법이 있다. 이중에서 첫 번째 방식의 맞춤형화장품을 자동조제기를 이용하여 기술사업화 하는 것이 본 연구의 내용이다. 한국은 맞춤형 화장품을 법적으로 정의하고 이 분야를 선도하는 국가로, 다양한 소비 계층의 확대와 소비 트렌드의 변화로 인해 맞춤형화장품 산업이 성장하고 있다. 이에 따라, 정부는 맞춤형화장품 산업의 육성을 위한 제도 개선에 주력하고 있으며, 이는 글로벌 시장에서 한국형 맞춤형화장품 산업의 성장을 촉진할 것으로 보인다.
맞춤형화장품 자동조제기의 기술사업화를 위해 필요한 다양한 분석을 실시하였다. 맞춤형화장품 관련 특허 분석으로, 자동취출기의 진공실린더를 이용한 원리 분석, 교반기의 자전과 공전을 동시에 시행하는 원심교반 방식 등이 포함된다. 또한, 국내·외 맞춤형화장품 관련 업체들의 유사 특허 분석, 특허 연도별 및 국가별 출원 추이 분석, 테크트리와 검색식 도출 등도 수행하였다. 이를 통해 맞춤형화장품 시장을 파악하고 사업화 가능성을 평가하기 위해 인플루언서의 도움을 받아 현장 설명회를 진행하고 맞춤형화장품 판매업장의 요구를 수집하였다.
기술사업화 평가를 위해 기술성, 시장성, 사업성을 분석하였는데, 특허기술의 경제적 수명을 산출하여 현금흐름 추정기간을 15.5년으로 도출하여 기술성을 평가하였다. STEEP 환경분석 모델을 활용하여 사회적 요인, 기술적 요인, 경제적 요인, 환경적 요인 및 정치적 요인 등 5가지 요인이 모두 충족되어 시장성이 있음을 확인하였다. 사업성 평가 또한 BMO 사업매력도 평가점수와 자사적합도 평가 점수가 모두 40점 이상으로 유망사업에 해당된다.
이와 더불어, 경력 10년 이상의 국내 맞춤형화장품 전문가 5인을 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 통해 소상공인이 사용가능한 가격대의 자동조제기라는 점을 부각하고, 재고의 부담을 줄여주며 전성분 표시 라벨 출력과 판매내역서와 원료목록의 자동보관이 이루어지는 점을 개발의 방향과 마케팅 시 활용해야 할 전략으로 삼았다.
기술사업화 실행전략을 위해 이미 피부 건강과 관리에 대한 전문적인 지식과 경험을 갖추고 있으며, 고객들의 신뢰를 얻고 있는 곳인 피부과병원을 1차 타겟으로 하고, 표적시장에 제품의 가치를 설명하고 시연하여 그 가치를 경험하게 하는 STP 전략을 작성하였다. 또한 졸리이론에 의한 다윈의 바다를 극복하기 위한 단계의 방안으로, Marketing Mix 4P 전략을 Product, Place, Price, Promotion 4개의 항목별로 수립하고, 수익을 예측하여 기술로드맵을 수립하였다.
본 연구는 이미 개발된 제품을 기반으로 한 사업화 모델로, 스타트업 기업의 기술사업화에 대한 모범사례인 점과 초기시장 단계인 맞춤형화장품 시장의 성장을 견인하며, 저가의 자동조제기와 필수 소모품 사업화로 소상공인들에게 화장품 창업의 기회를 제공한다는 시사점이 있다.
- Author(s)
- 강용웅
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 맞춤형화장품, 광학 피부분석, 원심교반기, 자동조제기, 기술사업화
- Publisher
- 국립부경대학교 기술경영전문대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33645
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000740528
- Alternative Author(s)
- KANG YOUNG WOONG
- Affiliation
- 국립부경대학교 기술경영전문대학원
- Department
- 기술경영전문대학원 기술경영학과
- Advisor
- 이운식
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1.1. 연구의 배경 및 목적 1
1.1.1. 맞춤형화장품의 정의와 맞춤형화장품 시장 현황 1
1.1.2. 맞춤형화장품 판매업의 현황과 본 연구의 필요성 3
1.2. 연구의 범위 및 구성 5
Ⅱ. 이론적 배경 9
2.1. 기술사업화 개념과 선행연구 9
2.1.1. 기술사업화의 개념과 특성 9
2.1.2. 기술사업화 관련 선행연구 10
2.2. 국내·외 맞춤형화장품 산업과 자동조제기의 시장현황 13
2.3. 화장품의 제조원리와 맞춤형화장품 조제 15
2.4. 맞춤형화장품 자동조제기 발명의 소개 17
Ⅲ. 연구방법 및 선행연구 20
3.1. 맞춤형화장품 자동조제기 특허분석 20
3.1.1. 테크트리 및 검색식 22
3.1.2. 유효데이터 추출 23
3.1.3. 세계 특허 동향 24
3.1.4. 유사 특허 선정 28
3.2. 기술사업화 평가 방법 50
3.2.1. STEEP 분석 50
3.2.2. BMO 사업매력도 및 자사적합도 평가 51
3.3. 포커스 그룹 인터뷰(FGI) 52
3.3.1. 포커스 그룹 인터뷰(FGI) 사례 53
3.3.2. 가이드라인 구성 54
Ⅳ. 연구결과 55
4.1. 기술사업화 평가 56
4.1.1. 기술성 평가 56
4.1.2. 시장성 평가 61
4.1.3. 사업성 평가 66
4.2. 기술사업화 실행전략 71
4.2.1. 사업요약 71
4.2.2. 포커스 그룹 인터뷰(FGI)를 통한 사업계획 72
4.2.3. STP(Segmentation, Targeting, and Positioning)전략 75
4.2.4. 졸리의 이론과 Marketing Mix 4P 전략 78
4.2.5. 수익 예측 81
4.3. 기술로드맵 87
Ⅴ. 결론 88
5.1. 연구결과의 요약 88
5.2. 연구의 시사점과 향후 연구의 과제 92
참고문헌 93
1. 국내 문헌 93
2. 국내 사이트 95
3. 해외 문헌 95
Abstract 97
질문지 99
- Degree
- Master
-
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- 기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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