PUKYONG

구자운 시의 변모양상 연구

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Alternative Title
A study on the Transfiguration of Koo Ja-woon's poetry
Abstract
본 연구는 구자운 시의 변모양상을 밝히기 위해 역사ㆍ전기적 관점으로 접근하였다. 구자운의 문학 텍스트는 전통적인 것과 현실 참여 시선이 사적 체험과 밀접하게 연관되어 있다. 이와 같은 현상을 여러 산문에서 나타나는 개인의 경험적 요소와 단상을 토대로 입증을 시도하고 시 텍스트 해석에 적용하기 위하여 원용하였다. 구자운의 문학사적 위치는 1950년대는 전통주의적 순수 서정 시인으로, 60년대는 전후 문제 시인으로서 명백하다. 그러나 작품은 대표작 「청자수병」과 「벌거숭이 바다」 정도만 문학사에서 조명을 받았을 뿐이다. 여전히 발굴되지 못한 시와 산문이 산재 되어있고 무엇보다 시 원전 확보가 필요하였다. 이에 따라 본 고에서 18편의 원문을 수록하고 정리하였다. 구자운의 시는 순수서정시, 참여시, 서술시 형태로 구분할 수 있다. 대표적인 상징물은 ‘도기’와 ‘바다’이며 이들의 근원적인 의미는 ‘여성적인 것’으로 전제할 수 있다. 본고에서 주목한 ‘손’은 시인의 신체적 결함인 다리를 대신하여 힘의 중심 역할을 하고 있다. 소재는 특별한 변화 없이 순환하며 상황에 따라 대표하는 매개물을 전면화하는 방식을 취하고 있다. 이것은 작품에서 상징하는 매개물의 역할이 다양한 의미로 존재한다는 것을 뜻한다. 1950년대는 상징주의 계보를 따르면서 순수서정시를 추구하였다. 1960년대는 4·19와 5·16을 계기로 현실 참여시를 쓰게 되었고 시 창작과 사회 활동을 활발하게 하였다. 60년대 후반부터는 가정불화와 극심한 경제적 어려움의 영향으로 서술형식의 시를 쓰며 개인적 체험을 투영시켰다. 그런 가운데 내면은 고뇌와 외로움 속으로 침잠하게 되고 자유롭고 싶은 감정을 ‘학’으로 대상화하 며 초월의 세계를 추구하였다. 구자운은 당대 활발하게 유입되는 서양적인 것에 반해 ‘동양적 인 것’을 이루는 방법을 고민하였다. ‘동양적인 방법’ 즉 현대시의 방법은 주체성을 확립하는 과정과 관련된 것으로 보았다. ‘전통적 방법’, ‘문예비평적 방법’, ‘형이상학적 방법’으로 구분하고 아홉 가지 구체적인 방법을 제시하였다. 그중 ‘고전문학적 방법’으 로서 시조 형식과 유성음으로 리듬감을 구사하고 형용사와 어미 를 변용하여 우리말의 아름다움을 표현하였다. ‘메타포어적 방법’ 으로서 외부현상은 ‘메타포어’를 통해 재구성하는데 동양고전을 인용하기도 하였다. ‘상징법’을 의도적으로 활용하였고 인간의 내면과 자유를 탐구하였다. 구자운은 현대시를 고민하면서도 서정시의 흐름을 놓치지 않았다. 그는 전통은 주체성을 확립하는 뿌리이며 현대시의 주축이라고 하였다. 구자운 시의 변모 과정은 시대 흐름과 개인적 상황이 맞물려 변화하였다. 본고는 시기별로 전경화 되는 상징과 주체성을 확립하는 방법을 통해 구자운의 시 세계를 확인하고자 하였다.|This study approached the transformational aspects of Koo Ja-woon's poetry from a historical and biographical perspective. The literary texts of Koo Ja-woon are closely related to personal experiences and reflections, intertwining traditional and realistically participatory perspectives. This phenomenon was attempted to provide evidence based on personal experiential elements and reflections found in various essays. The findings were then applied to interpret poetry texts.
Koo Ja-woon's literary position is clear, being a purist lyrical poet in the 1950s and a poet addressing post-war issues in the 1960s. However, only a few works, such as the representative pieces “Cheongjasubyeong(celadon vase)" and “The Beolgeosoongi Bada(naked sea)" have been highlighted in literary history. There are still unexcavated poems and prose scattered throughout, and it was necessary to secure the original poems. Accordingly, the original texts of 18 poems are included and organized in this paper.
Koo Ja-woon's poetry can be categorized into purely lyrical, participatory, and narrative forms depending on the period. The representative symbols are ‘pottery’ and ‘the sea’, their underlying meaning can be assumed to be feminine. ‘The hand’ noted in this paper serves as the center of power in place of the poet's physical defect, the leg. The material circulates without any particular change, and the medium of representation is foregrounded according to the situation. This means that the role of the symbolized medium in the work exists in various meanings. In the 1950s, he followed the tradition of symbolism and pursued pure lyric poetry. In the 1960s, he began to write poetry that participated in reality through April 19th and May 16th, and became active in poetry creation and social activities. In the late 60s, under the influence of family discord and extreme economic difficulties, he turned to a narrative style reflecting personal experiences. Amidst this, his inner world submerged into agony and loneliness, projecting the desire for freedom onto the object(Hak, crane), and seeking a transcendent world.
Koo Ja-woon considered how to achieve the ‛Oriental' while the Western one, which was actively introduced at the time. The ‛Oriental method', that is, the modern method, was considered to be related to the process of establishing subjectivity. It was divided into ‛traditional method', ‛literary criticism method', and ‛metaphysical method', and nine specific methods were suggested. Among them, as a ‘classical method’, he used traditional Korean poem forms and voiced sounds to create a sense of rhythm, and changed adjectives and endings to express the beauty of Korean language. As a ‘metaphorical method’, external phenomena are reconstructed through ‘metaphor’ as a method oriental classics are cited. The ‘symbolic method’ was intentionally used and the inner world and freedom of humans were explored.
While contemplating modern poetry, Koo Ja-woon did not lose sight of the flow of lyric poetry. He said that tradition is the root of establishing subjectivity and the main pillar of modern poetry. The process of transformation of Koo Ja-woon's poetry changed in conjunction with the trend of the times and personal circumstances. This paper attempted to confirm the poetry world of Koo Ja-woon‘s through a method of establishing the symbols and subjectivity that are foregrounded by period.
Author(s)
김정희
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
Keyword
순수서정, 육십년대사화집, 상징주의, 역사의식, 동양적인 방법, 전통, 여성성, 주체성, 내면탐구
Publisher
국립부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33654
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000738291
Alternative Author(s)
KIM JUNG HEE
Affiliation
국립부경대학교 대학원
Department
대학원 국어국문학과
Advisor
김청우
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구사 검토와 문제 제기 · 1
2. 연구 목적 및 범위 · 8
Ⅱ. 전통의 주체성 10
1. 언어의 변용 · 12
2. 여성성을 수용하는 항아리 22
3. 소결 28
Ⅲ. 공동체의 발견 29
1. 우리를 향하는 역사의식 30
2. 민중을 향하는 바다 39
3. 소결 48
Ⅳ. 초월의 자유 49
1. 내면 탐구의 정신 50
2. 역동적인 일하는 손 59
3. 소결 68
Ⅴ. 결론 70
참고문헌 73
영문초록 77
부록 · 80
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 국어국문학과
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2024-02-16
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