국제원유시장과 신에너지 자동차 산업 간의 동적 상관관계 : 한국과 중국을 중심으로
- Alternative Title
- Dynamic Correlation between the International Crude Oil Market and the New Energy Automobile Industry : Focusing on Korea and China
- Abstract
- 최근 몇 년 동안 국제 원유가격은 큰 변동 추세를 보이고 있다. 이러한 변동은 세계 경제의 글로벌화와 함께 발생하며, 한국과 중국의 경제성장률이 상당히 증가 하고 있는 배경에서 나타났다. 상품 수요 이론에 따르면, 전통적인 에너지 자동차 와 신에너지 자동차는 서로 대체할 수 있다고 여겨진다. 또한 원유가격의 변동은 전통적인 에너지 자동차의 상대적 사용 비용을 변화시켜 신에너지 자동차의 수요 에 영향을 미친 것이다. 한·중 원유의 대외 의존도가 큰 배경에서 국제 원유가격 의 변동은 양국 신에너지 자동차 업체에 영향을 미칠 수 있다. 본 연구에서는 VAR 모형, Granger 인과관계, 분산분해 방법을 사용하여 국제 원유시장과 한국 신에너지 자동차산업 및 중국 신에너지 자동차 산업 간의 동적 상관관계를 실증 적으로 분석하여다.
첫째, WTI 주식시장은 –1시차에 HYUNDAI 주식시장에 대해 부의 영향을 미 치지만 통계적으로 유의성은 낮은 것으로 나타났다. 둘째, WTI 시장은 -1시차에 서 한국 신에너지 자동차산업 KIA 주식시장에 정의 영향을 미쳤음을 확인할 수 있다. 셋째, WTI 주식시장은 –1시차에서 BYD 주식시장에 대해 부의 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, WTI 주식시장은 –1시차에서 NIO 주식 시장에 대해 정의 유의미한 영향을 미치지만 통계적으로 유의하지 않으며 큰 영 향을 미치지 않는 것을 확인할 수 있다. 국제 원유가격의 변동은 중국 신에너지 자동차산업에 일정한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 하지만 국제 원유가격이 한 국 신에너지 자동차산업에 미치는 영향은 미미한 것이다. 신에너지 자동차산업에 가장 큰 영향을 미치는 것은 동종업계의 경쟁이다. 따라서 국제 원유가격 변동은 신에너지 자동차산업들이 일부 영향을 미칠 수 있으며, 이러한 영향은 일반적으로 간접적으로 작용할 수 있다. 신에너지 자동차의 시장 추세는 기술혁신, 정부정책, 환경보호 요구 사항 및 소비자 동향와 같은 다른 요인에 의해 주도된다. 신에너지 자동차 산업의 발전은 일반적으로 단기적인 원유가격 변동보다는 장기적인 추세 에 더 큰 영향을 받는 것으로 판단된다.|In recent years, international crude oil prices have exhibited a significant trend of fluctuation. Against the backdrop of global economic globalization, both Korea and China have experienced substantial increases in their economic growth rates, leading to a considerable rise in the demand for crude oil. According to the theory of commodity demand, traditional and new energy vehicles are considered as substitutes for each other. The fluctuations in crude oil prices can also alter the relative usage costs of traditional energy vehicles, subsequently impacting the demand for new energy vehicles.Given the high external dependency on crude oil in both South Korea and China, the volatility of international crude oil prices is bound to exert a certain influence on the new energy vehicle industry in these two countries. Therefore, this study employs VAR models, Granger causality, variance decomposition, and other methods to empirically analyze and verify the dynamic relationship between the international crude oil market and the new energy vehicle enterprises in South Korea and China.
Firstly, the WTI stock market has a negative but statistically insignificant impact on HYUNDAI stock market at -1 time lag. Secondly, in the -1 time lag, it can be confirmed that the WTI market has a positive impact on the stock market of KIA, a Korean new energy vehicle manufacturer.Thirdly, the WTI stock market has a significant negative impact on the stock market of BYD, a Chinese new energy vehicle manufacturer, at -1 time lag.Fourthly, the WTI stock market has a positive but statistically insignificant impact on the NIO stock market, a Chinese electric vehicle company, at -1 time lag.
According to the survey, the fluctuations in international crude oil prices have had a certain impact on China's new energy vehicle industry. However, the impact of international crude oil prices on South Korea's new energy vehicle industry is minimal. The most significant impact on the new energy vehicle industry comes from competition within the industry.Therefore, fluctuations in international crude oil prices may have some indirect effects on the new energy vehicle industry. Market trends for new energy vehicles are primarily driven by factors such as technological innovation, government policies, environmental requirements, and consumer trends. The development of the new energy vehicle industry appears to be influenced by long-term trends rather than short-term fluctuations in oil prices.
- Author(s)
- BAO SHUWEN
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 원유시장, 신에너지 자동차, VAR모형, Granger 인과관계, 분산분해
- Publisher
- 국립부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33661
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000738868
- Alternative Author(s)
- BAO SHUWEN
- Affiliation
- 국립부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 최태영
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 연구배경 1
제2절 연구목적 3
제3절 연구방법 3
제2장 선행연구 5
제1절 국제원유시장에 관한 연구 5
제2절 신에너지 자동차산업에 관한 연구 6
제3절 국제원유시장과 신에너지 자동차산업에 관한 연구 8
제3장 연구방법 및 표본자료 10
제1절 연구방법 10
제2절 표본자료 16
제4장 실증분석 결과 19
제1절 단위근 검증 및 시차선정 19
제2절 VAR 모형 및 Granger인과관계 분석 21
제3절 분산분해 25
제5장 결론 32
제1절 연구결과 32
제2절 연구의 시사점과 한계점 35
1. 연구의 시사점 35
2. 연구의 한계점 36
참고문헌 37
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 경영학과
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- Embargo2024-02-16
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