PUKYONG

다차원적 교수방식이 학습자의 욕구, 동기와 도덕성에 미치는 영향

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 대학 교수자의 다차원적 교수방식이 학습자의 심리적 욕구, 동기, 도덕성 행동과 어떤 관계를 지니고 있는지를 검증하였다. 이를 위해 편의표본추출법을 이용하여 중국 허난성 정저우시에 모집된 1,100명의 대학생을 대상으로 온라인 설문조사를 수행하였다. 수집된 자료는 SPSS와 AMOS 통계 프로그램을 이용하여 자료를 분석했다. SPSS 프로그램에서는 신뢰도 분석, 타당도 분석, 기술통계, 상관관계 분석을 시행하였다. AMOS 프로그램에서는 선행변인이 결과변인에 미치는 영향력을 확인하기 위한 경로 분석을 수행하였다. 분석 결과, 첫째, 교수자의 다차원적 교수방식은 학습자의 심리적 욕구 만족과 욕구 좌절에 영향을 미치는 선행변인이라는 사실을 확인하였다. 긍정적인 교수방식인 교수자의 자율성 지지와 구조 방식은 학습자의 심리적 욕구 만족을 잘 예측하는 동기부여 방식으로 확인되었다. 반면에 부정적인 교수방식인 교수자의 통제 방식과 방임/무질서는 학습자의 심리적 욕구 좌절을 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 학습자의 심리적 욕구 만족과 욕구 좌절은 동기에 영향을 미치는 선행변인이라는 사실을 확인하였다. 학습자의 심리적 욕구 만족은 자기결정 수준이 높은 자율성 동기를 잘 예측하였다. 반면에, 학습자의 심리적 욕구 좌절은 자기결정 수준이 낮은 통제 동기와 무동기를 잘 예측하는 것으로 확인되었다. 셋째, 학습자의 심리적 욕구 만족과 욕구 좌절은 도덕성에 영향을 미치는 선행변인이라는 사실을 확인하였다. 학습자의 심리적 욕구 만족 경험은 친사회적 행동에 영향을 미쳤다. 반면, 학습자의 심리적 욕구 좌절 경험은 반사회적 행동을 예측하는 것으로 밝혀졌다. 넷째, 학습자의 동기와 도덕성의 관계가 확인되었다. 학습자의 자율성 동기는 도덕성 행동을 예측하였다. 반면, 학습자의 무동기는 친사회적 행동을 부적으로 예측하는 것으로 확인되었다. 이는 대학 교수자의 자율성지지와 구조 교수방식을 통해 학생의 심리적 욕구 만족이 충족되고, 학생의 자기결정 동기 유형에도 영향을 미쳐 학습자의 친사회적 행동을 촉진하고 반사회적 행동을 줄일 수 있다. 더욱이 교수자와 학습자 간 긍정적인 상호작용을 통해서 즐겁고 행복한 수업을 경험하게 하는 데 중요한 정보를 제공하고자 한다.|The present study examined the relationship between teachers’ multiple motivating styles, psychological needs, self-determination motivation, and moral behavior. Therefore, this study used convenience sampling method to conduct an online survey of 1100 college students in Zhengzhou City, Henan Province. The collected data were analyzed using SPSS and AMOS statistical programs. In SPSS, reliability analysis, validity analysis, descriptive statistics and correlation analysis were performed. In SPSS, reliability analysis, exploratory factor analysis, descriptive statistics, and correlation analysis were conducted. In AMOS, path analysis was conducted to determine the effects of antecedent variables on outcome variables. The analysis results show that, first of all, teachers’ multiple motivating styles are an antecedent variable that affects learners' psychological needs satisfaction and need frustration. Positive teaching styles, i.e., autonomy support and structure, are considered motivational styles that predict satisfaction of learners’ psychological needs. On the contrary, negative teaching styles, namely controlling style and laissez-faire/chaos, have an impact on learners’ psychological needs frustration. Second, the satisfaction and frustration of learners’ psychological needs are the antecedent variables of learning motivation. The satisfaction of learners’ psychological needs effectively predicts autonomous motivation with high levels of self-determination. Conversely, learners’ psychological need frustration predicted well the control motivation and amotivation with low self-determination. Third, learners’ psychological needs satisfaction and need frustration are antecedent variables that affect morality. Learners’ experiences of psychological need satisfaction have an impact on pro-social behavior. In contrast, learners’ experiences of psychological need frustration predict antisocial behavior. Fourth, the relationship between learners’ motivation and moral behavior was confirmed. Learners’ autonomous motivation predicts pro-social behavior. on the other hand, Learners’ amotivation was identified as predictive of moral behavior. The results suggests that physical education teachers can meet students’ psychological needs and enhance students’ autonomous motivation through multiple motivating teaching methods, thereby promoting students’ pro-social behavior and reducing anti-social behavior. In addition, the study provides teachers with important information to promote positive interactions between teachers and students so that students have a pleasant and happy experience in the classroom.
Author(s)
LU XINLING
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
Publisher
국립부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33676
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000743275
Alternative Author(s)
LU XINLING
Affiliation
국립부경대학교 대학원
Department
대학원 체육학과
Advisor
송용관
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 8
3. 연구가설 10
4. 연구모형 11
5. 연구의 제한점 12
Ⅱ. 이론적 배경 13
1. 교수자의 다차원적 교수방식 13
2. 기본 심리적 욕구 이론 32
3. 자기결정 동기 38
4. 도덕성 행동 44
Ⅲ. 연구방법 50
1. 연구대상 50
2. 측정도구 52
3. 자료 수집 및 분석 57
4. 조사도구의 신뢰도와 타당도 58
Ⅳ. 연구 결과 69
1. 기술통계 분석 69
2. 상관분석 79
3. 경로분석 82
Ⅴ. 논의 86
1. 다차원적 교수방식과 학습자의 심리적 욕구의 관계 86
2. 심리적 욕구와 자기결정 동기의 관계 90
3. 심리적 욕구와 도덕성의 관계 92
4. 자기결정 동기와 도덕성의 관계 94
Ⅵ. 결론 및 제언 96
1. 결론 96
2. 제언 97
참고문헌 98
국문 초록 121
부록 123
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 체육학과
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2024-02-16
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.