메타버스 플랫폼 비즈니스 모델 프레임워크 개발
- Abstract
- 코로나 확산으로 인한 비대면 경제 활동 활성화, 디지털 기술의 급격한 확산에 따라 메타버스 비즈니스가 부상하고 있다. 이러한 메타버스 비즈니스는 네트워크 효과 등 플랫폼 비즈니스 특성을 갖고 있으나, 3D 기술의 광범위한 활용, 디지털 공간에서의 경제활동 활성화 등 기존 플랫폼 비즈니스와는 차별화된 특성도 동시에 나타나고 있다. 그럼에도 불구하고, 메타버스 고유의 특성이 고려된 비즈니스 모델에 대한 연구는 매우 제한적이다. 특히 메타버스에 대한 대중의 관심이 2021년 3월 로블록스 상장 이후 크게 증폭됨에 따라 다양한 메타버스 기반 창업과 신사업 추진이 나타나고 있어, 메타버스 특유의 비즈니스 모델 프레임워크를 개발하고, 이를 성공사례에 적용하기 위한 노력이 시급하다. 이에 따라 본 연구에서는 비즈니스 모델 혁신, 메타버스 및 플랫폼 비즈니스 관련 문헌 조사에 기반하여 메터버스 비즈니스 모델 프레임워크를 개발하고, 이를 국내 메타버스 비즈니스 성공 사례로 꼽히는 배달의 민족과 야핏에 적용하였다. 연구 결과 메타버스 비즈니스 모델 프레임워크는 현실성, 몰입감, 사회성, 독자적 경제 구축, 공동창조, 가상현실 등의 고유의 가치제안(Value Proposition)이 확인되었으며, 이를 창출 및 전달(Value Creation, Delivery)하기 위해 네트워크 효과, 플랫폼 흡수, 멀티호밍, 데이터 분석, 사용자 간 사이드 전환 등의 플랫폼 특성을 활용하는 것으로 관찰되었다. 더불어 가치 획득(Value Capture)을 위해 메타버스는 거래 수수료, 마케팅 수수료, 콘텐츠 제작 및 판매, 구독료 등의 수익 기반을 갖고 있었다. 본 연구는 메타버스 비즈니스 모델을 체계적으로 이해할 수 있는 해석적 틀을 제공하고, 나아가 국내 메타버스 비즈니스 발전에 기여할 수 있는 방향을 제안하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. |Metaverse businesses are emerging as a result of the rapid spread of digital technology and the activation of non-face-to-face economic activities due to the spread of COVID. These metaverse businesses have the characteristics of platform businesses, such as network effects, but they also have characteristics that are differentiated from existing platform businesses, such as the widespread use of 3D technology and the activation of economic activities in the digital space. Nevertheless, research on business models that take into account the unique characteristics of the metaverse is very limited. In particular, as public interest in the metaverse has been greatly amplified since the listing of ROBLOX in March 2021, various metaverse-based startups and new business initiatives have appeared, and efforts to develop a metaverse-specific business model framework and apply it to successful cases are urgent. In this study, we developed a metaverse business model framework based on a literature survey on business model innovation, metaverse, and platform business, and applied it to Delivery Hero and Yapit, which are considered to be successful metaverse business cases in Korea. As a result of the study, it was observed that the metaverse business model framework identified unique value propositions such as realism, immersion, sociality, independent economy, co-creation, and virtual reality, and utilised platform characteristics such as network effects, platform absorption, multi-homing, data analysis, and side-switching between users to create and deliver value. In addition, for value capture, Metaverse has a revenue base of transaction fees, marketing fees, content creation and sales, and subscription fees. The significance of this study is that it provides an interpretive framework to systematically understand the metaverse business model and suggests directions to contribute to the development of the domestic metaverse business.
- Author(s)
- 문승욱
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 국립부경대학교 기술경영전문대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33695
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000742638
- Alternative Author(s)
- Moon Seunguk
- Affiliation
- 국립부경대학교 기술경영전문대학원
- Department
- 기술경영전문대학원 기술경영학과
- Advisor
- 김영진
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 이론적 배경 및 메타버스 비즈니스 모델 프레임워크 도출 5
1. 비즈니스 모델 5
2. 플랫폼 7
3. 메타버스 플랫폼 12
4. 메타버스 플랫폼 비즈니스 모델 프레임워크 도출 22
Ⅲ. 연구 방법 25
1. 사례연구 25
2. 메타버스 비즈니스 및 시장 동향 26
3. 자료 수집 및 분석 29
Ⅳ. 연구 결과 30
1. 사례기업 개요 30
2. 배달의 민족의 비즈니스 모델 분석 32
3. 야핏 사이클의 비즈니스 모델 분석 38
Ⅴ. 결론 44
1. 이론적, 실무적 시사점 44
2. 한계점 및 미래 연구 제언 45
참고문헌 46
영문초록 59
- Degree
- Master
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- 기술경영전문대학원 > 기술경영학과
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- Embargo2024-02-16
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