베트남의 배달 사고 특성 및 사고 비용에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Characteristics and Cost of Delivery Accident in Vietnam
- Abstract
- Currently, delivery logistics companies in Vietnam are growing rapidly. Despite COVID-19 in 2020-2021, the growth rate did not stop, and the number of delivery drivers increased a lot due to the rapid increase of logistics companies. Although the logistics market is growing rapidly like this, there were no studies or empirical accident cost statistics on the payment of accident compensation in the delivery process. Therefore, this study conducted a survey on actual delivery drivers and analyzed the valid questionnaires. In order to prepare for this study, delivery drivers were met face–to– face and investigated in Hanoi, Vietnam. The main contents of the survey were items on the characteristics of delivery accidents and accident costs. The method of analysis of this study was chi-square, ANOVA test, and Kruskal-Wallis test. According to the results of the study, it was found that the peak delivery time for free shippers (50%) and smart shippers (38.6%) was morning and lunch for was to the most busy breaks professional shippers. During the delivery process, “heavy rain” was the most risky climate factor for all 3 driver groups, and the types of accident products were in the order of electrical appliances, ceramics, and food. Among the causes of traffic accidents, traffic jams, bad road conditions, sudden motorcycle failures, and physical fatigue were found important in order. In the last 6 months, professional shippers had the highest average cost of compensation for delivery accidents, especially with a maximum cost of 26,000,000,000 dong per compensation. In addition, the causes of misdelivery, damage to goods, loss of goods, and accident time were found to affect the cost of delivery accidents. On the other hand, according to the results of this study, the causes of the current delivery accident cost were mainly misdelivery, damage to the product, loss of the product, and refusal of the recipient. Also, a recommendation plan was suggested to solve the cause of the delivery accident in Vietnam as well.
- Author(s)
- LE THI LE
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Delivery Accident", "Delivery in Vietnam", "Delivery Accident Cost", "Delivery Accident Characteristics
- Publisher
- 국립부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33707
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000744693
- Alternative Author(s)
- LE THI LE
- Affiliation
- 국립부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 조찬혁
- Table Of Contents
- I. 서론 1
제 1 절 연구의 배경 및 목적 1
제 2 절 연구의 범위 및 구성 3
II. 이론적 배경과 기존 문헌 검토 4
제 1 절 연구의 이론적 배경 4
1.1 베트남의 전자상거래 현황 4
1.2 베트남의 운송 기업 및 배달 서비스 현황 6
제 2 절 기존 문헌검토 9
2.1 배달 업계의 중요한 점 9
2.2 배달 사고 비용의 특징 9
III. 연구 문제 설정 11
제 1 절 배달 사고의 일반적 현황에 관한 선행연구 . 11
제 2 절 배달 사고의 특징에 관련 선행연구 12
제 3 절 배달 사고 배상 비용에 관한 선행연구 . 13
IV. 연구의 방법 . 14
제 1 절 연구의 대상 14
제 2 절 설문지 문항의 구성 . 14
제 3 절 연구의 방법 16
V. 실증분석 . 17
제 1 응답자의 일반적 현황 17
1.1 베트남 응답 배달기사의 특성 17
1.2 시퍼 형식 배달 물량 현황 19
제 2 절 배달 업무 강도의 일반적 현황 . 21
제 3 절 베트남의 배달 사고 특성 30
3.1 사고 발생 요일의 특성 30
3.2 사고 발생 시간의 특성 31
3.3 피크 시간의 특성 33
3.4 배달 장비에 관한 사고 원인 분석 36
3.5 배달 사고 물품의 종류 분석 . 37
3.6 기후의 영향 요인 분석 43
3.7 사고의 영향 요인 분석 44
제 4 절 배달 사고의 비용 56
4.1 배달 사고 발생 원인의 비용 . 56
4.2 시퍼형식과 사고 배상 비용 56
4.3 배달 사고 비용 관련 회귀분석 . 58
VI. 결론 . 61
제 1 절 연구의 결과 61
제 2 절 연구의 시사점 및 개선 방안 . 63
제 3 절 연구의 한계 65
참고 문헌 66
부록 68
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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