전기추진선박 산업의 경제적 파급효과에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Economic Effect of the Electric Propulsion Ship Industry
- Abstract
- In accordance with the International Maritime Organization's(IMO) roadmap for reducing greenhouse gas emissions in the marine sector, it is inevitable to switch to green ships worldwide to reduce greenhouse gas emissions in the marine sector, and the development and distribution of green ships is expected to expand. In Korea, related laws and systems are also in place to reduce greenhouse gas emissions in the marine sector. Research and development on eco-friendly ships are being actively carried out with the aim of reducing greenhouse gas emissions of green ships by 70% compared to existing ships through the ‘2030 Korean Green Ship Promotion Strategy’. Interest in ships powered by electric energy with relatively low greenhouse gas emissions among green ships is increasing, but research on the economic effect of green ships is insufficient. In order for new innovations to develop beyond government-led and to build a private-led self-sustaining ecosystem, it is important to prepare economies of scale. An economy of this size can advance opportunities for job creation, innovation and R&D, and economic revitalization and contraction. However, research on the technology development and status of green ships is in progress, but research on the economic effect is insufficient. green ships are a new industry that will help revitalize the economy and develop the national economy. The purpose of this study is to derive policy implications for expanding the development and distribution of electric propulsion ships by presenting the economic effect of the electric propulsion ship industry, which will play an important role in the successful implementation of the 2050 carbon neutral roadmap and the development and distribution of green ships. Based on this background, this paper newly defines the electric propulsion ship development industry based on the 2019 input-output table published by the Bank of Korea and calculates production, value-added, and employment inducement effects caused by the electric propulsion ship development industry exogenous specification. In addition, the relative characteristics of the electric propulsion ship development industry in the national industry are presented through analysis of the forward and backward linkage effects. According to the analysis results, the production inducement effect of other industries was 0.723, the value-added inducement effect was 0.2811, and the employment inducement effect was 2.6392 people/billion won due to the electric propulsion ship industry. And among the 34 industries in the premise, including electric propulsion ships, the forward linkage effect was 23rd and the backward linkage effect was 19th, which was analyzed as an intermediate goods industry, and it was found that the electric propulsion ship industry had a large backward linkage effect that affects other industries that need intermediate goods in various industries during the production process. Electric propulsion ships were able to identify the value chain from R&D, equipment manufacturing and procurement, assembly and production, services, and end users, and suggested the direction of R&D and the need for step-by-step policy support through the analysis of the value chain ecosystem composed of various actors on the value chain within the company. This study is expected to be useful for future policy decisions, such as using it as data for early achievement of the ‘Greenship Conversion Rate presented’ as a ‘Korean Greenship-K Promotion Strategy’. In addition, the introduction of electric propulsion ships is expected to play a major role in improving the environmental performance of the shipping industry as a study on the input-output analysis of the electric propulsion ship industry.|국제해사기구(IMO)의 해양부문 온실가스 배출량감축 로드맵에 따라 전세계적으로 해양부문 온실 가스 감축을 위한 친환경 선박으로의 전환이 불가피한 상황이며, 친환경선박에 대한 개발 및 보급 이 확대 될 전망이다. 우리나라 역시 해양부문 온실가스 감축을 위해 관련 법령 및 제도가 시행 중 이다. ‘2030 한국형 친환경 선박 추진전략’을 통해 2030년까지 친환경 선박의 온실가스 배출량을 기존 선박 대비 70% 감축 목표로 친환경 선박에 관한 연구와 개발이 활발히 진행되고 있으며 친환 경 선박중에서 온실가스 배출량이 상대적으로 적은 전기에너지를 동력원으로 하는 선박에 대한 관 심이 높아지고 있으나 친환경선박에 대한 경제적 파급효과에 관한 연구는 미흡하다. 본 연구의 목적은 해양수산분야 2050 탄소 중립 로드맵의 성공적인 이행과 친환경 선박의 개발 및 보급의 중요한 역할을 담당할 전기추진선박 산업의 경제적 파급효과를 제시하여 전기추진선박 개발 및 보급 확대를 위한 정책적 시사점을 도출하는 것이다. 이러한 배경을 바탕으로 본 연구는 한국은행에서 가장 최근에 발표한 2019년 산업연관표를 토대 로 하여 전기추진선박 산업을 새롭게 정의하고, 외생화 작업을 통해 전기추진선박 산업으로 인해 다른 산업에 유발되는 생산유발효과, 부가가치유발효과, 고용유발효과를 산정한다. 그리고 전기추 진선박 산업이 국가 산업에서 차지하는 상대적 특성을 전방연쇄효과와 후방연쇄효과 분석을 통해 전기추진선박 산업이 국가 산업에 차지하는 상대적 특성을 제시하였다. 분석결과에 따르면, 전기추진선박 산업으로 인해 다른 산업의 생산유발효과는 0.723, 부가가치 유발효과는 0.2811, 그리고 고용유발효과는 2.6392명/십억 원으로 산정되었다. 그리고 전기추진선 박을 포함한 전제 34개 산업 중에서 전방연쇄효과는 23위로 나타났으며, 후방연쇄효과는 19위로 나 타나 중간재적인 산업으로 분석되었다. 이러한 연구결과를 종합해 볼 때, 전기추진선박 산업은 생 산 과정에서 여러 산업으로부터 중간재로 필요한 타 산업에 영향을 주는 후방연쇄효과가 큰 것으로 나타났다. 전기추진선박은 연구개발, 장비제조 및 조달, 조립·생산, 서비스 그리고 최종 사용자에 이르기까 지 가치사슬을 확인할 수 있었으며, 기업 내의 가치사슬 변화 방향과 가치사슬 상 다양한 주체들이 구성하고 있는 가치사슬 생태계 분석을 통해서 연구개발 방향과 단계별 정책적 지원의 필요성을 제 시하였다. 본 연구를 통해 정부에서 진행 중인 한국형 친환경선박(Greenship-K) 추진전략으로 제시된 ‘친환 경선박 전환율’ 조기 달성을 위한 자료로 활용 등 추후 관련 정책 결정에서 유용하게 활용될 것으 로 기대된다. 그리고, 산업연관분석을 이용한 전기추진선박 산업의 경제적 파급효과에 관한 연구로 서 향후 친환경 선박의 보급 및 확대 등 관련 정책에 도움을 주고자 하며, 전기추진선박의 도입은 해운산업의 환경성과를 향상하는데 주요한 역할을 할 것으로 기대된다.
- Author(s)
- 김삼석
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 친환경선박,전기추진선박,산업연관분석,경제적파급효과
- Publisher
- 국립부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33766
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000738305
- Alternative Author(s)
- Sam Seok Kim
- Affiliation
- 국립부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 과학기술정책학과
- Advisor
- 이민규
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경과 목적 1
가. 연구의 배경 1
나. 연구의 목적 7
2. 연구의 범위와 방법 15
Ⅱ. 친환경 선박 현황 18
1. 해외 현황 18
가. 해외 정책 및 개발 현황 18
나. 해외 시장 현황 25
2. 국내 현황 30
가. 국내 정책 및 개발 현황 30
나. 국내 시장 현황 43
Ⅲ. 이론적 고찰 52
1. 전기추진선박의 의미, 현황 및 기술 52
2. 전기추진선박 관련 선행연구 85
3. 선박 관련 가치사슬 선행연구 94
4. 연구방법론 선행연구 103
5. 연구의 차별성 108
Ⅳ. 연구방법론: 산업연관분석 113
1. 산업연관분석(Input-Output Analysis)의 기본구조 113
2. 생산유발효과 117
3. 부가가치유발효과 118
4. 고용유발효과 119
5. 전후방 연쇄효과 119
6. 중간투입율 120
Ⅴ. 분석결과 122
1. 전기추진선박 산업의 정의 및 산업부문 재분류 122
2. 전기추진선박 산업의 경제적 파급효과 125
가. 중간투입율 125
나. 경제적 파급효과 127
다. 전후방 연쇄효과 135
3. 가치사슬 분석결과 139
4. 분석결과 시사점 142
Ⅵ. 결론 148
1. 연구분석 결과 요약 148
2. 연구의 시사점 151
가. 학술적 시사점 151
나. 실무적 시사점 153
다. 정책적 시사점 155
3. 연구의 한계점 156
참고 문헌 158
1. 국내 문헌 158
2. 해외 문헌 168
- Degree
- Doctor
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- 대학원 > 과학기술정책학과
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