PUKYONG

중등 미술교육의 성취도 평가 과정을 통한 문화 예술 플랫폼 활용 방안 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Application of Culture and Arts Platform Through the Achievement Evaluation Process of Secondary Art Education
Abstract
This study aims to discuss the possibility of using and expanding the cultural and artistic platform through the process of evaluating the achievement of secondary art education. To this end, two research questions were set up.
First, does art education through the use of culture and art platforms help learners improve their interest in class?
Second, what is the future use of the cultural and artistic platform seen through the art and achievement evaluation process?
In order to solve this research problem, the current status of secondary art education was examined, and previous studies and theoretical backgrounds on the achievement evaluation of secondary art education were examined. Next, a teaching model using a culture and art platform was designed and applied to the art education field. Based on the data obtained through surveys of learners before and after class and in-depth interviews with teachers, a plan to utilize the culture and art platform in secondary art education was derived.
It is hoped that this study will serve as a cornerstone in establishing teaching and learning methods and achievement evaluation standards using cultural and artistic platforms in secondary art education.
Author(s)
임단경
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
Keyword
미술교육, 문화 예술 플랫폼, 교육적 가치
Publisher
국립부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33781
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000735461
Alternative Author(s)
LIM DAN GYEONG
Affiliation
국립부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 디자인교육전공
Advisor
홍동식
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 및 필요성 1
2. 연구 방법 및 절차 2

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 문화 예술 플랫폼 6
가. 국내외 문화 예술 플랫폼 7
나. 문화 예술 플랫폼의 교육적 의의 21
다. 문화 예술 플랫폼의 교수-학습 과정 활용 연구 사례 22
2. 중등 미술 교육 현황 23
가. 2015 개정 중등 미술 교육 23
나. 2015 개정 중등 미술 교과서 현황 24
다. 중등 미술 교육 성취 기준 29

Ⅲ. 중등 미술 교육을 위한 문화 예술 플랫폼 활용 방안 연구 31
1. 문화 예술 플랫폼 활용 교수-학습 과정안 설계 31
가. 연구 대상 및 절차 31
나. 연구 자문단 32
다. 문화 예술 플랫폼 활용 교수-학습 과정안 33
2. 문화 예술 플랫폼 활용 교수-학습 과정안 적용 51
가. 연구 자문단 평가 51
나. 수업 전·후 설문조사 문항 설계 56
다. 성취도 평가 영역별 문항 제시 58

Ⅳ. 중등 미술 교육을 위한 문화 예술 플랫폼 활용 방안 분석 61
1. 설문조사 결과 분석 61
2. 심층면접 결과 분석 74

Ⅴ. 결론 79
1. 결론 및 제언 79
2. 연구의 제한점 82

참고문헌 84
부록 87
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 디자인교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2024-02-16
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.