중등 미술교육의 성취도 평가 과정을 통한 문화 예술 플랫폼 활용 방안 연구
- Alternative Title
- A Study on the Application of Culture and Arts Platform Through the Achievement Evaluation Process of Secondary Art Education
- Abstract
- This study aims to discuss the possibility of using and expanding the cultural and artistic platform through the process of evaluating the achievement of secondary art education. To this end, two research questions were set up.
First, does art education through the use of culture and art platforms help learners improve their interest in class?
Second, what is the future use of the cultural and artistic platform seen through the art and achievement evaluation process?
In order to solve this research problem, the current status of secondary art education was examined, and previous studies and theoretical backgrounds on the achievement evaluation of secondary art education were examined. Next, a teaching model using a culture and art platform was designed and applied to the art education field. Based on the data obtained through surveys of learners before and after class and in-depth interviews with teachers, a plan to utilize the culture and art platform in secondary art education was derived.
It is hoped that this study will serve as a cornerstone in establishing teaching and learning methods and achievement evaluation standards using cultural and artistic platforms in secondary art education.
- Author(s)
- 임단경
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 미술교육, 문화 예술 플랫폼, 교육적 가치
- Publisher
- 국립부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33781
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000735461
- Alternative Author(s)
- LIM DAN GYEONG
- Affiliation
- 국립부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Advisor
- 홍동식
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 및 필요성 1
2. 연구 방법 및 절차 2
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 문화 예술 플랫폼 6
가. 국내외 문화 예술 플랫폼 7
나. 문화 예술 플랫폼의 교육적 의의 21
다. 문화 예술 플랫폼의 교수-학습 과정 활용 연구 사례 22
2. 중등 미술 교육 현황 23
가. 2015 개정 중등 미술 교육 23
나. 2015 개정 중등 미술 교과서 현황 24
다. 중등 미술 교육 성취 기준 29
Ⅲ. 중등 미술 교육을 위한 문화 예술 플랫폼 활용 방안 연구 31
1. 문화 예술 플랫폼 활용 교수-학습 과정안 설계 31
가. 연구 대상 및 절차 31
나. 연구 자문단 32
다. 문화 예술 플랫폼 활용 교수-학습 과정안 33
2. 문화 예술 플랫폼 활용 교수-학습 과정안 적용 51
가. 연구 자문단 평가 51
나. 수업 전·후 설문조사 문항 설계 56
다. 성취도 평가 영역별 문항 제시 58
Ⅳ. 중등 미술 교육을 위한 문화 예술 플랫폼 활용 방안 분석 61
1. 설문조사 결과 분석 61
2. 심층면접 결과 분석 74
Ⅴ. 결론 79
1. 결론 및 제언 79
2. 연구의 제한점 82
참고문헌 84
부록 87
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Authorize공개
- Embargo2024-02-16
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.