PUKYONG

K-pop 챌린지 영상 이용자의 참여동기가 참여 정도와 만족도에 미치는 영향

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Alternative Title
The Impact of Users' Participation Motivations on Degree of participation and Satisfaction in K-pop Challenge Videos
Abstract
The K-Pop Challenge is rapidly spreading in cyberspace, characterized by strong interaction and near-zero barriers to participation. With its dynamic background music and dynamic dance moves, it attracts active participation from users.This study investigated the difference in motivation between Korean and Chinese individuals in their 20s who grew up under the influence of new media trends to participate in the K-pop challenge. In addition, the study explored how these different motivations affect engagement and satisfaction with K-pop challenges. For this study, surveys and analytical studies were conducted focusing on motivation for participation, participation, and satisfaction with K-pop challenges for users of Korea and China. The summary results are as follows: 1.Korean K-pop challenge participants participate in the challenge mainly because of their preference for the content of the challenge, while Chinese users express their love and worship for idols by participating in the challenge.In addition, Korean and Chinese participants had significant differences in motivation levels associated with "love for celebrities," "intimate relationships with celebrities," and "content preferences. 2. Impact of Motivations on Engagement Levels among South Korean and Chinese K-pop Challenge Participants: For South Korean viewers, motivations such as "intimacy with artists" and "self-expression" positively influence their level of engagement. In contrast, Chinese viewers' engagement levels are positively affected by motivations like "social interaction," "intimacy with celebrities," and "entertainment value." 3. Influence of Motivations on Satisfaction Levels among South Korean and Chinese K-pop Challenge Participants: Motivations such as "social interaction," "self-expression," "emotional connection with artists," "intimacy with artists," and "variety show value" all positively impact the satisfaction levels of South Korean users. Conversely, Chinese users' satisfaction is positively influenced by motivations like "social interaction" and "content preferences." 4. Given the limited research on K-pop challenges in South Korea and China, this study aims to provide meaningful data for researchers in both countries. The hope is that this research contributes to the improvement of K-pop challenge content creation and offers insights for the circulation of K-pop challenges through various channels, such as the music market.|K-pop 챌린지는 강력한 상호 작용과 참여 문턱이 거의 없는 것이 특징인 새로운 추세로서 온라인 공간에서 빠르게 퍼지고 있다. 본 연구는 뉴미디어 트렌드의 영향으로 성장한 한국과 중국의 20대 개인이 K-pop 챌린지에 참여하게 된 동기의 차이를 조사하였다. 또한, 연구는 이러한 다양한 동기가 K-pop 챌린지의 참여 정도와 만족도에 영향을 미치는지 조사했다.
본 연구에 참여동기, 참여 정도 및 K-pop 챌린지에 대한 만족도에 초점을 맞춘 한국과 중국의 K-pop챌린지 이용자를 조사하고 분석했다. 요약한 결과는 다음과 같다.
1. 한국 K-pop 챌린지 이용자는 주로 챌린지 콘텐츠에 대한 선호로 챌린지에 참여하는데, 중국 이용자들은 챌린지 참여를 통해 스타에 대한 애정과 숭배를 표현한다. 또한 한국과 중국 이용자들은 '스타에 대한 애정', '스타와 친밀감 ', '콘텐츠 선호'와 관련된 동기 수준에서도 뚜렷한 차이를 보였다.
2. 한국과 중국 K-pop 챌린지 이용자의 참여동기가 참여 정도에 미치는 영향:
한국 이용자에게는 스타와 친밀감과 자기표현 동기가 참여 정도에 긍정적인 영향을 미친다. 반면에, 중국 이용자의 참여 정도는 '사회적 상호작용', '스타와 친밀감', '오락'와 같은 참여동기에 의해 긍정적인 영향을 받았다.
3. 한국과 중국의 K-pop 챌린지 이용자의 참여동기가 만족도에 미치는 영향:
'사회적 상호작용', '자기표현', '스타에 대한 애정', '스타와 친밀감', '오락성' 동기 한국 챌린지 이용자의 만족 수준에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이와 반대로, 중국 이용자의 만족도는 '사회적 상호작용' 및 '콘텐츠 선호' 동기에 의해 긍정적인 영향을 받았다.
4. K-pop 챌린지에 대한 한국과 중국의 제한된 연구를 감안할 때 이 연구는 양국의 연구자들에게 의미 있는 데이터를 제공하는 것을 목표로 한다. 이 연구가 K-pop 챌린지 콘텐츠의 창작을 개선하고 음악 시장 등 다양한 채널을 통한 K-pop 챌린지 홍보에 대한 통찰력을 제공하는 데 도움이 되기를 바라다.
Author(s)
GUAN JIAYU
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
Keyword
K-pop, 참여동기, 참여정도, 만족도
Publisher
국립부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33845
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000735482
Alternative Author(s)
관가우
Affiliation
국립부경대학교 대학원
Department
미디어커뮤니케이션학과
Advisor
이소은
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경 및 목적 1
2. 연구구성 5
Ⅱ. 선행연구 검토 6
1. K-pop과 챌린지 6
1) K-pop과 SNS 6
2) K-pop과 챌린지 9
2. K-pop 챌린지 참여동기 15
1) 소셜미디어 문화 측면 참여동기 15
(1) 사회적 상호작용 17
(2) 자기표현 18
2) 팬덤 문화 측면 참여동기 20
(1) 스타에 대한 애정 23
(2) 스타와 친밀감 26
3) 콘텐츠 이용문화 측면 참여동기 28
(1) 콘텐츠 선호 28
(2) 오락성 31
3. 참여 정도 32
4. 만족도 34
5. 한-중 참여동기 비교 36
Ⅲ. 연구 문제 39
1. 연구 문제 39
2. 연구모형 40
Ⅳ. 연구 방법 및 연구설계 41
1. 자료수집 41
2. 설문지 구성 43
3. 주요 변인 측정 44
1) 참여동기 44
2) 참여 정도 48
3) 만족도 49
4.분석방법 50
Ⅴ. 연구 결과 51
1. 설문 응답자의 특성 51
2. 측정항목의 신뢰도과 타당성 검정 53
3. 연구문제 분석 결과 56
1) 연구문제1-1의 검증 56
2) 연구문제1-2의 검증 58
3) 연구문제2-1의 검증 60
4) 연구문제2-2의 검증 63
5) 연구문제3-1의 검증 63
6) 연구문제3-2의 검증 65
Ⅵ. 결론 67
1. 연구 결과 요약 67
2. 연구 의의 및 한계 70
Ⅶ.참고 문헌 72
80
87
93
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 미디어커뮤니케이션학과
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  • Authorize공개
  • Embargo2024-02-16
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