디지털 서비스화와 환경적 성과의 관계 및 고객집중도의 조절 효과
- Alternative Title
- The Relationship between Digital Servitization and Environmental Performance and the Moderating role of Customer Concentration
- Abstract
- With the spread of digital technologies, research on the impact of digital servitization on the performance of industrial goods companies is gaining attention. In particular, digital servitization can contribute to firm's environmental performance, i.e., carbon emission reduction, in terms of implementing manufacturing processes for efficient use of resources, a sales structure centered on services and functions of products, and the development of eco-friendly products. However, increased investment in digital technologies and resources can reduce environmental performance. In the meantime, there is raising the question of whether retaining operational efficiency through increased customer concentration can contribute to the environmental performance of industrial goods companies. This study empirically analyzes the relationship between firm's digital servitization level and GHG emission intensity, and the moderating role of customer concentration on this relationship using data from the 10-K reports of U.S. listed companies and the Carbon Disclosure Project. As the result, we find that the firm's digital servitization level has and inverted-U shape relationship with GHG emissions intensity, while customer concentration moderates the relationship. This study has significant implication that it examines the impact of digital servitization strategies on the environmental performance of industrial goods companies and understands the moderating role of customer concentration from the perspective of building close and long-term supplier-customer relationships.|디지털 기술의 확산으로 산업재 기업의 디지털 서비스화가 경영성과에 미치는 영향에 대한 연구가 주목받고 있다. 특히 디지털 서비스화는 자원의 효율적 사용을 위한 제조공정 구현, 기능 및 서비스 판매 중심의 매출 구조, 친환경 제품 개발의 관점에서 환경적 성과, 즉 탄소배출 저감에 기여할 수 있다. 그러나 디지털 기술과 자원에 대한 투자 확대는 환경적 성과 달성을 오히려 저해할 수 있다. 이러한 가운데 기업의 고객집중도 수준에 따른 공급사와 고객사의 비즈니스 관계 유형이 디지털 서비스화 전략과 환경적 성과 사이에 어떠한 조절 효과를 보이는지에도 관심이 모인다. 이에 본 연구에서는 미국 상장기업의 10-K 보고서와 Carbon Disclosure Project 자료를 통해, 기업의 디지털 서비스화 수준과 온실가스 배출집약도 간의 관계 및 이 관계에 대한 고객집중도의 조절 역할을 실증 분석하였다. 연구 결과, 디지털 서비스화 강도는 온실가스 배출집약도와 역-U자형 관계를 보이며, 고객집중도는 그 관계를 완화함을 확인하였다. 본 연구는 디지털 서비스화 전략이 산업재 기업의 환경적 성과 달성에 미치는 영향을 고찰하고, 공급사-고객사 간 긴밀 및 장기적 관계 형성의 관점에서 고객집중도의 조절 역할을 이해했다는 점에 의의가 있다.
- Author(s)
- 장대근
- Issued Date
- 2024
- Awarded Date
- 2024-02
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 국립부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33865
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000741377
- Alternative Author(s)
- Daegeun Chang
- Affiliation
- 국립부경대학교 대학원
- Department
- 산업 및 데이터공학과
- Advisor
- 김민수
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
Ⅱ. 이론적 배경 및 가설 설정 5
1. 디지털화와 서비스화, 그리고 환경적 성과 5
2. 디지털 서비스화와 환경적 성과 8
3. 고객집중도와 환경적 성과 · 12
Ⅲ. 연구 방법 14
1. 연구 데이터 14
2. 측정 방법 · 15
3. 분석 모델 18
Ⅳ. 연구 결과 22
1. 기술 통계표 · 22
2. 회귀분석 결과 22
3. 강건성 확인 · 25
Ⅴ. 결론 및 시사점 28
1. 결과 요약 28
2. 이론적 시사점 29
3. 실무적 시사점 29
4. 한계점 및 추가 연구 30
참고문헌 31
영문초록 41
- Degree
- Master
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Appears in Collections:
- 대학원 > 산업및데이터공학과
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-
- Authorize공개
- Embargo2024-02-16
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