PUKYONG

해양정보를 활용한 기후변화 환경교육 콘텐츠 개발 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on the Development of Environmental Education Content to Climate Change by using Marine Information
Abstract
The primary objective of this study is focused on the development of environmental educational content to climate change by using marine information. The results of this study are to provide students with an in-depth understanding of climate change and marine environments, thereby laying a foundation for a sustainable future and the development of advanced citizenship. This study developed 3D simulators to allow users to experience sea level rise, serving as educational content. These tools are expected to contribute to students' awareness of the severity of climate change and their active participation in solving environmental problems. This study includes the design of parameters, functionalities, and scenarios of the sea level rise simulator based on the IPCC's Fifth Assessment Report. The educational content developed in this study is designed to enable students to indirectly experience and understand the actual impacts of climate change. Specifically, students learn about sea level rise, experience it in a virtual environment through the simulator, and express their thoughts through activities such as drawing, article writing, and presentations. This study evaluates the effectiveness of the developed educational content through pilot education targeting lower elementary school students. The results of this study present a new approach to the fusion of science and technology with humanities through the development of educational content utilizing marine information. This approach broadens our perspective on marine science and life, enhancing awareness of climate change and leading to concrete behavioral changes towards a sustainable future. Moreover, This study aims to expand the application of marine information, open up new possibilities in the field of education, and significantly contribute to forming a responsible attitude towards a sustainable environments in future generations.
Author(s)
두진화
Issued Date
2024
Awarded Date
2024-02
Type
Dissertation
Keyword
해양정보, 기후변화, 교육콘텐츠
Publisher
국립부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33870
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000742712
Alternative Author(s)
DOO JINHWA
Affiliation
국립부경대학교 대학원
Department
행정공간 정보화 드론학과
Advisor
윤홍주
Table Of Contents
제1장 서론 1
1.1 연구의 필요성 1
1.2 연구의 목적 3
1.3 연구의 범위 4
제2장 이론적 배경 및 선행연구 검토 6
2.1 해양정보 활용 패러다임의 변화 6
2.1.1 해양정보의 개념 및 특징 6
2.1.2 해양정보 활용방식의 변화 7
2.1.3 플랫폼을 통한 해양정보 활용 8
2.2 해양정보를 활용한 콘텐츠 발굴 14
2.2.1 콘텐츠 키워드 선정을 위한 설문조사 14
2.2.2 설문조사 결과 기반의 콘텐츠 주제 선정 17
2.3 선행연구 검토 18
2.3.1 선행연구 및 유사사례 분석 18
2.3.2 기존 연구의 한계점 24
2.4 기후변화 환경교육 및 학습법 25
2.4.1 기후변화 환경교육 25
2.4.2 하브루타 학습법 27
2.4.3 교육을 통한 인식변화 28
2.5 해양정보를 활용한 기후변화 환경교육 콘텐츠 개발 30
제3장 연구방법 32
3.1 연구절차 32
3.2 연구 방법 · 32
3.2.1 해수면 상승 체험 시뮬레이터 시나리오 개발 33
3.2.2 시뮬레이터를 활용한 교육 콘텐츠 개발 33
3.2.3 콘텐츠를 이용한 시범 교육 34
제4장 연구결과 및 고찰 35
4.1 해수면 상승 체험 시뮬레이터 시나리오 개발 35
4.1.1 해수면 상승 시뮬레이터 파라미터 설계 35
4.1.2 해수면 상승 시뮬레이터 기능 설계 39
4.1.3 시뮬레이터 구현 46
4.2 시뮬레이터를 활용한 교육 콘텐츠 개발 47
4.2.1 기후변화 환경교육 커리큘럼 구성 47
4.2.2 학습자 중심 교육 콘텐츠 개발 52
4.3 콘텐츠를 이용한 시범 교육 66
4.3.1 시범교육 결과 66
4.3.2 교육의 효과 71
4.4 고찰 73
제5장 결론 75
참고문헌 77
부록Ⅰ 해양정보 활용에 관한 설문조사 81
부록Ⅱ 기후변화 환경교육 교재 92
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 행정공간정보화드론학과
Authorize & License
  • Authorize공개
  • Embargo2024-02-16
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.