대형 유조선 충돌 및 좌초 사고 시 잔류강도 추정식 개발
- Alternative Title
- Development of Estimated Equations for Residual Strength
- Abstract
- Collided and grounded accidents account for more than half of all accident cases subjected to oil tanker. Such marine accidents cause structural damage to the ship and lead to marine pollution as well as life and financial loss. For preventing the loss of property and pollution, and preparing a countermeasure, it is needed to predict a residual hull girder strength after an accident regardless of someone’s special skills.
The aims of this study are: I) To investigate the residual hull girder strength by quantitative approaches regarding to a damage location, II) To develop an empirical formula to calculate residual hull girder strength in association with a damage location. Three kinds of ship such as Very Large Crude-oil Carrier(VLCC), Suezmax and Aframax class double hull oil tanker are selected as target struck vessels. And, the Intelligent Supersize Finite Element Method(ISFEM) is applied to assess the residual hull girder strength of damaged structures by collision and grounding accidents. Based on the ISFEM results, an empirical formula for residual hull girder strength is developed. The developed formula, in this study, can be applied to anyone, and rapidly calculate its strength to prevent sequential events(Collapse, Fuel spill, etc.) after collision and grounding accidents.
- Author(s)
- 백승준
- Issued Date
- 2019
- Awarded Date
- 2019-02
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 유조선, 잔류강도, 좌초, 충돌, 추정식
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/33883
http://pknu.dcollection.net/common/orgView/200000177487
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 조선해양시스템공학과
- Advisor
- 손정민
- Table Of Contents
- 1.서론 1
2.대상 구조물 및 해석 조건 6
2.1.상 선박 6
2.2.충돌 선박 8
2.3.좌초 시 암초 형상 9
2.4.해석 조건 13
2.4.1.선각 손상 13
2.4.2.초기 결함 14
2.4.3.해석 도구 16
2.4.4.잔류 강도의 안전성 평가 19
2.4.5.회귀 모형 19
3.대형 이중선체 유조선의 충돌 사고 21
3.1.충돌 손상 시나리오 정의 21
3.2.충돌 손상 시나리오 결과 23
3.2.1.VLCC 충돌 깊이 및 높이차에 따른 잔류 종강도 23
3.2.2.Suezmax 충돌 깊이 및 높이차에 따른 잔류 종강도 25
3.2.3.Aframax 충돌 깊이 및 높이차에 따른 잔류 종강도 27
3.3.충돌 사고 시 잔류 강도 추정식 개발 및 검증 30
3.3.1.VLCC 충돌 사고 잔류 강도 추정식 및 검증 31
3.3.2.Suezmax 충돌 사고 잔류 강도 추정식 및 검증 33
3.3.3. Aframax 충돌 사고 잔류 강도 추정식 및 검증 35
4.대형 이중선체 유조선의 좌초 사고 37
4.1.좌초 손상 시나리오 정의 37
4.2.좌초 손상 시나리오 결과 39
4.2.1.VLCC 좌초 위치 및 침투 깊이에 따른 잔류 종강도 40
4.2.2.Suezmax 좌초 위치 및 침투 깊이에 따른 잔류 종강도 43
4.2.3.Aframax 좌초 위치 및 침투 깊이에 따른 잔류 종강도 45
4.3.좌초 사고 시 잔류 강도 추정식 개발 및 검증 47
4.3.1.VLCC 좌초 사고 잔류 강도 추정식 및 검증 47
4.3.2.Suezmax 좌초 사고 잔류 강도 추정식 및 검증 50
4.3.3. Aframax 좌초 사고 잔류 강도 추정식 및 검증 52
5.결론 및 고찰 54
참고문헌 56
감사의 글 59
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 조선해양시스템공학과
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-
- Authorize공개
- Embargo2019-02-13
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