개인의 성격유형에 따른 이동전화 이용행태에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Relationship between the Cellular Phone Use and the Various Personality Types
- Abstract
- 우리나라 이동전화 사용 인구는 4천만명을 넘어섰으며, 성장 측면에서는 포화상태에 이르렀다고 할 수 있다. 이동전화는 기존의 유선전화가 가지는 물리적 장벽을 해소하고 이동성, 개별성, 즉시성 이라는 특징을 바탕으로 비약적으로 보급되고 발전되었다. 현재 이동전화는 개인간의 의사소통 만을 위한 단순한 통신수단이 아니라, 멀티미디어적 기능으로 개인의 삶과 사회구조에 많은 영향력을 끼치며 생활필수품으로서 자리 매김 하고 있다. 또한 이동전화를 이용하여 무선인터넷을 활용하는 경향이 늘고 있다는 것은, 앞으로 기술적으로 진화하는 이동전화가 사회문화적인 환경의 더 많은 변화를 예고 한다고할 수 있다.
이에 이동전화에 대한 학문적 관심은 증가하고 있지만 다양한 시각의 연구들은 아직 미흡한 실정이다. 선행 연구들에 따르면 이동전화는 유선전화나 다른 대인 커뮤니케이션 매체에서 발견되지 않은 새로운 욕구충족의 기능이 존재하며 그러한 기능들을 통해 사회적 관계의 성격에 적지 않은 영향을 주고 있으며, 이러한 이유등을 이용 동기에서 찾으려는 시도가 있었다. 이는 이용과 충족연구에서 어떤 목적을 가지고 능동적으로 이용하는 이용자를 강조하고 이것이 이용행위로 이어진다고 본 견해이지만 이용동기가 반드시 이용행동으로 이어지지 않는다는 한계에 직면하게 되었다. 따라서 사람들이 행동하게 만드는 다양한 요인들을 밝힐 필요성이 요구된다 하겠다. 이에 본 연구에서는 어떤 행동을 일으키는 보다 근원적인 이유를 그 사람이 가지고 있는 고유의 성격이라고 보았다. 성격은 다른 사람과 구별되는 독특성과 어떤 상황이나 환경의 변화에도 쉽게 변하지 않는 일관성과 안정성을 가지고 있기 때문이다. 또한 성격은 본래 그 사람임을 나타내어 주므로 이동전화를 이용하면서 나타나는 능동적인 이용과 의례적인 이용에 대한 폭넓은 해석을 할 수 있게 해준다.
성격의 정확한 측정을 위해 MBTI라는 성격유형 검사를 사용하였다. 융의 심리 이론을 바탕으로 인간을 이해하는데 가장 널리 사용되는 타당도와 신뢰도가 검증된 검사 이며, 본 논문의 연구목적에 맞는 성격유형으로 분류할 수 있기 때문이다. MBTI 성격유형에서 분류된 성격 중 독립적으로 사용되어 뚜렷한 차이를 보이는 외향-내향성과 마음의 기능이라 일컫는 여러 지표들의 조합에 의해 분류되는 기질적 성격 특성이 이동전화를 이용하면서 나타나는 유형화된 이용행태와 구체적인 행동들에서 어떤 차이가 나는가를 보는 것이 본 연구의 목적이라 할 수 있다. 본 연구는 MBTI 성격유형 검사와 이동전화 이용행태에 관한 조사를 설문으로 하였다. 구체적으로 2006년 4월10일부터 4월15일 까지 140명의 여대생을 대상으로 실시 하였으며, 불성실한 응답을 제외한 127개의 자료를 분석대상으로 삼았다.
본 연구의 연구문제와 분석결과를 살펴보면 다음과 같다. 먼저 연구문제 1>은 이동전화의 이용행태는 어떻게 유형화할 수 있는가? 였는데 이것은 요인분석을 통해 4가지 인자 구조가 파악되었다. 4가지 요인에 포함된 항목들에 대해 신뢰도 검사를 실시한 결과 도구적 이용은.64, 표현적 이용은 .59, 습관적 이용은 .83, 제한적 이용은 .45로 나타났으며 표현적 이용과 제한적 이용은 신뢰도 지수에서 좀 낮게 측정되었지만 본 연구를 이끌어 가는데 제외 할 수 없는 부분이라 그대로 사용하기로 하였다.
다음으로 연구문제 2>는 외향-내향성에 따라 이동전화의 이용행태에 차이를 보이는가? 였으며 이용행태 유형의 차이와 구체적 이용 행동들에서 차이가 있는지를 살펴 보았다. 그 결과 이용행태 유형에서는 도구적 이용과 제한적 이용에서 유의미한 차이가 나타났다. 표현적 이용에서는 차이가 발견되지 않았고, 습관적 이용은 두 집단 모두 다른 인자에 비해 월등이 높은 빈도가 나타난 것을 볼 수 있었는데 두 집단간 차이는 나타나지 않았다. 이는 이동전화 사용의 일반화로 인한 버릇이되어 습관처럼 사용하는 경향이 높아짐을 볼 수 있었다. 구체적 이용행동들에서는 이동전화 사용기간, 구입횟수, 음성걸기와 저장번호 입력된 부분, 연락하는 빈도에서는 가족에게 연락하는 정도와 이동전화의 기능에 있어서는 인터넷을 이용하는데 있어서 유의미한 차이가 나타났다.
마지막으로 연구문제 3>은 성격 기질에 따라 이동전화 이용행태에 차이를 보이는가? 였으며 이용행태 유형의 차이와 구체적 이용행동들에서의 차이를 보았다. 이에 대한 결과를 보면, 성격 기질에 의해서는 도구적, 표현적, 습관적, 제한적 이용의 유형화에서는 네 집단간 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 구체적 행동들인 이동전화를 구입한 횟수, 문자를 보내고 받는 것과 먼저 연락을 취하는 정도, 연락 빈도 중 가족에게 연락을 하는 것에서 유의미한 차이가 나타났다. 또한 이동전화 기능 중에서는 카메라를 사용하고 선호하는 정도와 달력 사용, MP3를 선호하는 정도에서 차이가 나타났다. 네 집단간의 기질 비교를 통해 외향-내향성에서 나타나지 않았던 다른 항목의 차이를 발견할 수 있었는데, 이는 기질적 특성이 겉으로 쉽게 드러나지 않기 때문에 두 집단 유형에서 볼 수 없었던 구체적인 행동들이 드러났기 때문이다.
이러한 결과들을 통해 성격적 특성이 이동전화를 이용하는 행동에도 영향을 미치고 있음이 실증적으로 증명되었다. 하지만 본 연구가 의도한 모든 부분에서 결과가 나오지 않았던 것은 어떤 행동을 유발 하는데는 복합적인 상황과 다양한 요인이 작용하기 때문이라고 본다. 하지만 성격이 행동을 일으키는 중요한 원인 된다는 사실에 주목하고 앞으로 이용자를 이해하는데 있어서 깊이 있는 연구들이 계속되어야 할 것이다.
The number of cellular phone users in Korea counts more than 40 million and has become saturated in growth. Cellular phone breaks the physical barrier which cable phone has and gets distributed and developed rapidly due to its mobility, individuality, and promptness. These days, cellular phone is becoming not only a mere communication device for an individual but also a life necessity with multimedia function that influencing the life of people and social system. Technical improvements in cellular phone can predict the upcoming great changes in the social and cultural environment.
Today, academic interest in cellular phone is increasing, but more studies from diverse views are needed. Some previous studies tell us that people use cellular phone to satisfy their direct motivations. However, motivations aren't always led to the expected actions. In recognizing the importance of diverse views to understand the human behaviors, this study approached the behaviors of cellular phone users on the basis of unique human characteristics. The uniqueness in human characteristics can tell the difference in one person from the other, and maintains certain consistency and stability regardless of the situations. And it also helps us to understand the difference between the active use and the passive use of cellular phone. This study analyzed the behaviors of cellular phone users and categorized into four key elements, such as instrumental, expressive, habitual, and restrictive use. Detailed user behaviors were measured by using the questions in a survey.
From the survey, the results showed the influence of the extrovert and the introvert of human characteristics on the use of cellular phone. There were significant relationships between the extrovert-introvert characteristics and length of use, purchase frequency, use of voice activation, and stored numbers, and frequency of contact and family contact, and functions of cellular phone and internet use. In regards to the four key elements, the significance showed in the instrumental and the restrictive use. In the expressive use, there was no difference, and in the habitual use, it showed higher frequency of use than the other elements. It tells us that using cellular phone is rather habitual due to its generalized distribution. In the analysis of temperament among four groups, there were significant differences in purchase frequency, initiation of message exchange, and family contact. In the analysis of functions, the significance showed in frequency of camera use, calendar use, and preference of MP3. However, it showed no significance between the four key elements and functions. Through the analysis of temperament, this study was able to bring about more detailed results than simple comparison of extrovert-introvert characteristics could.
In conclusion, the overall results proved the significant influence of human characteristics on the behavior of cellular phone users. Yet, this study didn't get all the results that were expected due to many complicated situations and various other elements influencing at the same time. The results from this study are only the top of the iceberg. There should be further studies to understand the ever growing numbers of cellular phone users.
Today, academic interest in cellular phone is increasing, but more studies from diverse views are needed. Some previous studies tell us that people use cellular phone to satisfy their direct motivations. However, motivations aren't always led to the expected actions. In recognizing the importance of diverse views to understand the human behaviors, this study approached the behaviors of cellular phone users on the basis of unique human characteristics. The uniqueness in human characteristics can tell the difference in one person from the other, and maintains certain consistency and stability regardless of the situations. And it also helps us to understand the difference between the active use and the passive use of cellular phone. This study analyzed the behaviors of cellular phone users and categorized into four key elements, such as instrumental, expressive, habitual, and restrictive use. Detailed user behaviors were measured by using the questions in a survey.
From the survey, the results showed the influence of the extrovert and the introvert of human characteristics on the use of cellular phone. There were significant relationships between the extrovert-introvert characteristics and length of use, purchase frequency, use of voice activation, and stored numbers, and frequency of contact and family contact, and functions of cellular phone and internet use. In regards to the four key elements, the significance showed in the instrumental and the restrictive use. In the expressive use, there was no difference, and in the habitual use, it showed higher frequency of use than the other elements. It tells us that using cellular phone is rather habitual due to its generalized distribution. In the analysis of temperament among four groups, there were significant differences in purchase frequency, initiation of message exchange, and family contact. In the analysis of functions, the significance showed in frequency of camera use, calendar use, and preference of MP3. However, it showed no significance between the four key elements and functions. Through the analysis of temperament, this study was able to bring about more detailed results than simple comparison of extrovert-introvert characteristics could.
In conclusion, the overall results proved the significant influence of human characteristics on the behavior of cellular phone users. Yet, this study didn't get all the results that were expected due to many complicated situations and various other elements influencing at the same time. The results from this study are only the top of the iceberg. There should be further studies to understand the ever growing numbers of cellular phone users.
Key words: cellular phone, behavior of cellular phone user, human characteristic, extrovert-introvert, temperament.
- Author(s)
- 박수정
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 이동전화 성격유형 cellular phone behavior of cellular phone user human characteristic
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3489
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953366
- Alternative Author(s)
- Park, Su-Jung
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 신문방송학과
- Advisor
- 한혜경
- Table Of Contents
- 제1장 서론 = 1
제1절 문제제기 및 연구목적 = 1
제2절 연구문제 = 7
제2장 이론적 논의 = 9
제1절 이동전화 이용행태에 관한 논의 = 9
1. 이동전화의 특성 = 9
2. 이동전화 이용행태 유형과 설명변인 = 12
1) 도구적 이용과 표현적 이용행태 = 12
2) 습관적 이용과 제한적 이용행태 = 14
3) 이동전화 이용동기에 나타난 이용행태 = 16
제2절 성격에 관한 논의 = 17
1. 성격 이론 = 17
1) 성격의 정의 = 18
2) 성격에 관한 연구들 = 20
2. 융의 성격유형과 MBTI 이론 = 22
1) MBTI 네가지 선호지표 = 23
2) 기질에 대한 네가지 성격유형 = 26
3. 행위예측에 관한 MBTI 활용 연구들 = 29
제3절 성격과 이동전화 이용행태에 관한 논의 = 32
1. 외향성-내향성과 이동전화 이용행태 = 32
2. 기질과 이동전화 이용행태 = 35
제3장 연구방법 = 38
제1절 자료수집 절차 = 38
제 2절 측정 변인 = 39
1. 이동전화 이용행동들 측정 = 39
2. 이동전화 이용행태 유형 측정 = 40
3. 외향-내향성과 기질 측정 = 41
제4장 연구결과 및 논의 = 42
제1절 이동전화 이용행태 분석결과 = 42
1. 이동전화 이용행태 유형화 = 42
2. 이동전화 이용 행동들 = 44
제2절 성격 유형별 이용행태 비교 분석 = 46
1. 외향-내향성에 따른 이용행태 비교 분석 = 46
1) 이용행태 유형비교 = 47
2) 구체적 이용행동 비교 = 48
2. 기질에 따른 이용행태 비교 분석 = 52
1) 이용행태 유형비교 = 52
2) 구체적 이용행동 비교 = 54
제5장 결론 및 연구의 제한점 = 62
제1절 결론 = 62
제2절 연구의 제한점 및 제언 = 65
참고문헌 = 67
ABSTRACT = 78
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 신문방송학과
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