PUKYONG

중학교 영어 교과서의 소재별 신출 어휘 조사

Metadata Downloads
Alternative Title
An Analysis of Vocabulary in Middle School English Textbooks
Abstract
When studying a foreign language, it is essential to develop lexical competence because vocabulary is a significant factor in the growth of communicative competence. Textbooks are extremely crucial in an EFL situation. Furthermore, it is also important to choose adequate vocabulary and contents in middle school English textbooks for learners.
This thesis has analyzed new words that are from the lists of words at the end of each textbook, excluding the primary and required words by Government. It is focused on the fact that the more new words are repeated within the 5 textbooks of an individual grade in middle school, the more important and useful such repeated vocabulary is in the textbooks. Then vocabulary is analyzed in relation to topics.
The results of textbook analysis are as follows:
Averages of repeated new words in 2 textbooks within first, second, and third grades in middle school are 15.7%, 17.9%, and 12.0%, respectively. The same criterion in 3 textbooks is 5.7%, 3.4%, and 3.9% respectively. As a result, the new words in 3 textbooks are less than those in 2 textbooks. Meanwhile new words in 4 or 5 textbooks, such as 'grandparent(s)' and 'favorite' each are very few. So something meaningful cannot be observed.
Finally, the results of this study show that publishers don't exactly agree with lists of new words and they don't have any systematic organization or general criteria for word selection. So this thesis suggests that writers of textbooks for middle schools need to consider word repetition and contents. They should realize word repetition can be a significant factor in order to decide usefulness of words and their importance. They need to be listening to teachers and discuss with them when choosing words of textbooks. And vocabulary in respect to relational content should be selected.
Author(s)
최유정
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 2
Type
Dissertation
Keyword
중학교 영어 교과서 신출 어휘 어휘 Vocabulary
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3651
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953573
Alternative Author(s)
Choi, You-Jung
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
오준일
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구의 구성 및 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
1. 영어 교과서의 역할과 중요성 = 5
2. 어휘의 개념 및 중요성 = 7
3. 어휘 선정의 중요성 = 11
4. 선행 연구 = 13
Ⅲ. 연구 방법 = 17
1. 분석 대상 = 17
2. 분석 기준 = 18
2.1 신출 어휘 분석에 사용된 기준 = 18
2.2 교과서 소재 분석에 사용된 기준 = 20
3. 자료 수집 및 분석 절차 = 22
3.1 자료 수집 = 22
3.2 분석 절차 = 22
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 24
1. 신출 어휘 분석 결과 = 24
1.1 신출 어휘수 = 24
1.2 교과서 간에 공통으로 중복되는 신출 어휘수 = 26
1.3 교과서 간에 공통으로 중복되는 신출 어휘와 교과서 수 = 31
2. 소재 분석 결과 = 39
2.1 중학교 1학년 소재 제시 빈도 수 = 40
2.2 중학교 2학년 소재 제시 빈도 수 = 41
2.3 중학교 3학년 소재 제시 빈도 수 = 42
3. 소재별 신출 어휘 분석 = 43
3.1 소재별 전체 신출 어휘의 분포 = 44
3.2 2종의 교과서 간에 중복된 신출 어휘의 소재별 분포 = 45
3.3 3종의 교과서 간에 중복된 신출 어휘의 소재별 분포 = 46
Ⅴ. 결론 및 제언 = 48
참고문헌 = 52
부록 = 55
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.