PUKYONG

樋口一葉의 작품에 나타난 女性觀의 고찰

Metadata Downloads
Alternative Title
A View of Womanhood in works of Higuchi Ichiyo : Focusing on 「Jusangya」「Konoko」「Warekara」and「Uramurasaki」
Abstract
樋口一葉(1872년~1896년)는 24세에 요절한 明治시대 대표적인 여류작가이다. 「十三夜」, 「この子」, 「われから」, 「裏紫」는 1895년부터 1896년에 걸쳐 발표된 문학 작품들이다. 각 작품에는 明治사회의 부조리 특히, 남녀 불평등 구조의 사회를 인식하며, 전근대적 일본 여성의 비애와 한이 잘 나타나 있다. 논자는 네 작품을 통해 기혼 여성들의 삶의 모습과 여성의 자아를 중심으로 明治 시대의 사회 속에서 살아간 樋口一葉의 여성관을 고찰해 보았다.
「十三夜」의 오세키(お関)는 가난한 가정에서 자랐지만 부유한 남편을 만나 결혼하면서 자신보다는 아이와 가족을 위해 참고 희생하는 여성이다. 아버지는 오세키(お関)에게 지금까지 참고 살아온 것처럼 앞으로도 희생을 강요함으로서 가정 내의 평안과 안녕을 지속시키고자 딸을 설득한다. 오세키(お関)는 자신보다는 자신의 가족을 위해 아내, 어머니, 딸의 역할만을 강요받아 개인의 자아가 좌절된 여성이다.
「この子」의 나(私)는 아이를 키움으로써 어머니로서의 역할과 삶의 의미를 깨닫게 된다. 아내의 역할에 대한 자신감이 있고 남편을 대하는 태도도 당당한 모습을 보인다. 아이를 키움으로써 어머니로서의 역할과 삶의 의미를 깨닫게 되었다. 나(私)는 아이를 통해 모성적 역할을 자신의 삶 속에 중요한 부분으로 생각하는 긍정적인 여성이다.
「われから」의 미오(美尾)는 아이를 키우면서도 진정한 어머니의 역할에 대한 의미를 찾지 못했다. 또한, 가정적이지만 출세욕이 없는 무능한 남편의 모습에 실망을 하고 남편과 자식을 두고 집을 나간 여성이다. 미오(美尾)는 자신의 존재에 대해 더 많은 의미를 깨닫고 결국 자아를 찾아 떠난 여성이다.
「われから」의 오마치(お町)는 아버지로부터 많은 재산을 물려받아 자신이 원하는 것은 뭐든지 할 수 있는 자유로운 여성이며 유일한 가족인 남편과 행복하게 살기를 바라는 의존적 여성이다. 집을 쫓겨나는 순간까지도 남편에게 매달릴 수밖에 없었던 오마치(お町)는 남편에게 버림받음으로써 의존적 여성에서 의지적 모습으로 바뀌게 되는 과도기적 여성이다.
「裏紫」의 오리츠(お律)는 독립적인 자아를 가지고 있으며 아내이기 이전에 한 사람의 인간으로서 자신의 삶을 선택한 여성이다. 가정적인 남편을 버리고 진정으로 사랑하는 옛 연인을 선택하는 모습은 현모양처와 같은 여성에서 벗어난 존재이다. 오리츠(お律)는 자신의 생각과 의지를 가지고 행동으로 옮겼다는 점에서 지금까지의 다른 주인공과 차별화된 자아를 가진 여성이다.
「十三夜」의 오세키(お関), 「この子」의 나(私), 「われから」의 미오(美尾)와 오마치(お町), 「裏紫」의 오리츠(お律)는 明治 시대를 살아가는 20대 중․후반의 젊은 주부들이었다. 교육을 받지 못한 가난한 집의 여성의 모습에서 점차 교육을 받고 자신의 주장을 펼치는 여성의 모습으로 변화해 갔다. 각 작품들의 부부의 관계는 명령과 복종의 관계에서 점차 끊임없는 대화가 오고 가는 동등한 관계로 변화해 갔다. 여성의 행복과 불행은 남성에 의해 결정되다가 점차 여성의 행복과 불행을 여성 스스로 찾아가는 모습으로 바뀌어 갔다. 즉, 각 작품의 주인공들은 아내의 의무, 어머니의 의무, 딸의 의무로 형성되어 있던 여성의 모습에서 점차 자신의 역할에 대한 재인식을 하게 되어 자신이 원하는 모습으로 변화를 시도하는 여성으로 변해가는 것이다. 그녀들은 전통적 가부장제 하에서 현실에 대한 인식과 새로운 서구 사상을 접함으로써 자신의 존재에 인식과 갈등을 통해 주체적인 여성으로 바뀌어가는 과도기적 여성의 모습이라 할 수 있다. 이렇게 본 논문에서는 네 작품을 통해 기혼 여성이 明治 시대라는 사회 속에서 자아를 찾아가는 모습과 樋口一葉가 추구하는 여성의 자아의 모습에 대해 구체적으로 분석해 보았다.
Higuchi Ichiyo is the representative womankind author of the Meiji time which dies young in age 24. In spite of her very short career and limited output, she is remembered for the quality of her works and is considered to be the first professional female writer in modern Japanese literature. From 1895 to 1896, she announced 「Jusangya」, 「Konoko」, 「Warekara」 and 「Uramurasaki」. The writer led and works Meiji time get married the features and their ego of the women who in the center it researched.
Oseki of 「Jusangya」 met the parents and against a divorce it spoke but, it abandoned the decision of oneself with the love against the parents and the younger brother and the child and it went back again at the house. The father as the human being of one person sees the mother and the daughter, that the role of the wife is compared to importance, persuaded in her. Like this woman was not oneself is recognition against the ego the hazard which lives in spite of from the social inside the ego of the woman who stands to that extent importantly. Oseki oneself compared to the others hazard is features of the woman whom it sacrifices.
Watashi of 「Konoko」 compares in Oseki of 「Jusangya」 and expresses the thought and an opinion of self stately to draw with the woman who it comes. Oseki of 「Jusangya」 responsibility the role and the mother of the reference living wife and role completeness opinion presentation and demand it is a woman whom it fears. It compares hereupon, Watashi there is a confidence against the role of the wife and the husband also the attitude regarding is stately. Will raise the child and as the dissatisfaction regarding the husband and the hate to disappear, the child it will lead and the possibility problem solving it was. Also oneself it feels a sense of satisfaction oneself with problem solving and life confronts and the woman whom it thinks affirmatively is a possibility of doing. Is like that Watashi to initially the features of the traditional woman role as the mother leads from the features which stands a self from position of the wife and it is visible. And it confirms the existence of oneself and it searches meaning of life and it is features of affirmative sense of value and the woman who has the ego.
Mio of 「Warekara」 lets oneself the hazard husband and the child and the family it is a woman who goes out. It raises Omachi to initially and it is known and the joy of childcare and it sends the life which is happy with Watashi of 「Konoko」 it is features of the similar woman from point. And with features of Oseki of 「Jusangya」 it is similar from the point which leaves home in the dissatisfaction regarding the husband. It is a woman where but Oseki in persuading the father it comes at the house but Mio compared to does not come to the above house. Mio searches the ego finally and it leaves and me it is a woman.
It was obvious hereupon, Omachi of 「Warekara」 like Watashi of 「Konoko」 it cannot feel the joy which raises the child it is a woman, but took care Chiba which and a student is a servant of the household and it gave and the love against the child it substituted. It was known the talk regarding the husband and his concubine after even, Omachi even referring against the concubine avoided to the husband. Omachi from the mother round down against receiving always was conscious the absence of the sense of insecurity which is vague and the husband plentifully. From the childhood mother round down the spirit shock which it receives is the place being strenuous one cause where Omachi searches the ego. It is like that and round down it feared the fact that it receives very from the husband who is a family which is only it was expelled and to the husband even until the moment it implored. Omachi throws away in the husband and it receives with it shows the features of the woman who searches the ego.
Oritsu of 「Uramurasaki」 has the ego which becomes independent and the mother, before being a wife, as the human being of one person it is an existence which selects the life of oneself. Namely, Oritsu is selects Yoshioka which is an old boyfriend whom it loves in husband substitution the common idea against the role of the wife who leaves home awakes it is a woman whom it throws away. Oritsu has the thought and a will of oneself and with conduct moved until now about is different the hero and is the woman who has the ego which is discriminated from point.
Oseki of 「Jusangya」, Watashi of 「Konoko」, Mio and Omachi of 「Warekara」 and Oritsu of 「Uramurasaki」 the young housewives 20 middles which live a Meiji time was. They could not be educated and from features of the woman of the house which is poor it cannot gradually to receive an education, with features of the woman who opens the assertion of oneself it changed it went. The relationship of the couple of each works was cut gradually from relationship of order and obedience and the great disaster came and with the relationship which is thin equal and it changed it went. And the woman the happiness and unhappiness were controlled and by the male the woman oneself they were searched gradually.
Namely, the heros of each work from features of the wife, the mother and the daughter gradually oneself wants attempts a change with the features where was changing with the woman who. They come in contact and with the recognition against an actuality from traditional patriarchism inside new Western thought with the features of the transition period woman who with the subject woman recognition and the discord against the existence of oneself to lead, is exchanged there is a possibility talking.
Author(s)
오선순
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
樋口一葉 十三夜 この子 われから 裏紫
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3710
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953642
Alternative Author(s)
Oh, Sun-Soon
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 일어교육전공
Advisor
최연희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제 제기와 선행연구 = 1
Ⅱ. 본론 = 12
1. 「十三夜」의 오세키(お関) = 12
2. 「この子」의 나(私) = 24
3. 「われから」의 오마치(お町) = 29
4. 「裏紫」의 오리츠(お律) = 39
Ⅲ. 결론 = 46
참고문헌 = 50
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 일어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.