3차원 레이저 스캐닝 자료를 이용한 도로의 평면선형정보 구축
- Alternative Title
- Construction of Horizontal Alignment Information on Highway using 3D Laser Scanning Data
- Abstract
- A highway geometric information system has been developed in this study by utilizing the advantages of the laser scanning technique. The system can accurately interpret the geometric information of highway and can be applied to actual works.
To accurately interpret the geometric information of highway, horizontal data on highway were collected promptly and accurately, and then transmitted on a real-time basis using the socket network method.
Continuously scanned data were then registered and geo-referenced and the developed technique was verified to have a higher accuracy than other techniques through an accuracy analysis.
An algorithm that can automatically separate a horizontal alignment into a straight line, a transition curve, and a circular curve to develop the highway geometric information system. It can increase its efficiency compared to the conventional methods. In addition, an algorithm that can automatically extract design elements of horizontal alignments of highway and applied to an object highway.
If we used the construction system that was built, it is judged that it can contribute to use of the development of extraction road element technology.
- Author(s)
- 최상식
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 3차원 레이저 스캐닝 자료 도로의 평면선형정보 3D Laser Scanning Data Highway Horizontal Alignment Information
- Publisher
- 부경대학교 산업대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3712
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953644
- Alternative Author(s)
- Choi, Sang-Sik
- Affiliation
- 부경대학교 산업대학원
- Department
- 산업대학원 토목공학과
- Advisor
- 이종출
- Table Of Contents
- 1. 서론 = 1
1.1 연구배경 및 목적 = 1
1.2 연구동향 = 3
1.3 연구방법 및 적용범위 = 7
2. 3차원 레이저 스캐너 이론 = 9
2.1 레이저의 응용 = 9
2.1.1 레이저의 역사 = 9
2.1.2 레이저의 발진 원리 = 9
2.1.3 레이저의 특징 = 15
2.2 레이저를 이용한 거리측정 = 16
2.2.1 TOF 방식 = 17
2.2.2 위상차 방식 = 18
2.2.3 삼각측량법 = 20
2.3 3차원 레이저 스캐닝의 특징 = 21
2.4 다중 스캔 자료의 정합 = 22
3. 도로 선형의 구성요소 추출 = 23
3.1 직선 및 곡선구간 자동분리 알고리즘 = 23
3.2 평면선형 설계요소 추출 = 27
3.2.1 최소제곱선 결정 = 28
3.2.2 원곡선의 반경 결정 = 29
3.2.3 완화곡선길이 및 파라미터 결정 = 33
4. 레이저 스캐닝 및 도로중심선자료 추출 = 37
4.1 연구대상지 선정 = 37
4.2 관측 시스템의 구성 = 38
4.3 대상 도로의 레이저 스캐닝 = 40
4.3.1 3차원 레이저 스캐닝 = 40
4.3.2 지상 기준점 측량 = 44
4.4 자료처리 및 중심선 자료 추출 = 45
4.4.1 정합 및 지리참조 = 45
4.4.2 정확도 분석 = 48
4.4.3 중심선 자료 추출 = 50
5. 도로 선형요소 산정 = 53
5.1 평면선형 설계요소 산정 = 53
5.2 평면선형의 재현 = 55
5.3 도로선형정보 시스템 구축 = 57
6. 결론 = 61
참고문헌 = 63
- Degree
- Master
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- 산업대학원 > 토목공학과
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