ARCS기법을 적용한 디자인과 수업이 학습동기에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effect on the Learning Motivation from Design Classed by ARCS Techniques
- Abstract
- 현재의 디자인 이론교육은 효과성과 효율성에 초점이 맞추어져 있으며 매력성에 대한 중요성이 간과되고 있다. 창의적 아이디어 발상을 이끌어내기 위해서는 디자인 이론의 습득이 우선되어야 하는데, 교육현장에서는 이론수업에 대한 흥미저조로 인해 교사와 학생들 모두 이론수업에 매력을 느끼지 못하고 있다. 또한 디자인 이론수업 중 동기유발은 교사의 개인적 경험과 성향에 의존하고 있어 체계적인 동기유발 기법의 제시가 요구된다. 이에 따라 매력성에 초점을 두고 학습자의 동기상태에 적합한 동기유발 기법을 제시해주는 이론의 적용이 필요하다.
따라서 매력적, 처방적, 구체적 성격을 갖는 ARCS기법을 수업에 적용하면 디자인 이론수업에 대한 흥미와 관심을 높여 수업에 보다 적극적으로 참여하게 될 것이라는 가정을 할 수 있다.
본 연구는 ARCS기법을 적용한 교수-학습법이 학습자에게 긍정적 영향을 미치는 지를 알아보는데 목적을 두고, 전문계 고등학교 디자인관련학과 2학급 56명을 선정하여 실험하였다. 일반적 강의식 이론수업과 ARCS기법을 적용한 이론수업의 학습동기를 비교 분석한 연구 결과는 다음과 같다.
ARCS기법을 적용 한 디자인과 이론수업은 일반적 강의식 이론수업에 비해 학습동기에 통계적으로 유의미한 향상을 보였으며, 하위 영역에서도 모두 통계적으로 유의미한 향상을 보였다. 즉, ARCS기법을 적용한 디자인과 이론수업은 학습동기에 긍정적인 영향을 미친다고 할 수 있으며, 이를 통해 ARCS기법은 디자인과 이론수업 시 동기유발에 효과적인 교수-학습법임이 확인되었다.
연구의 결과를 통해 교실 수업에서 교사가 지나치기 쉬운 동기 문제를 해결하는 방법으로 ARCS기법을 활용하는 것은 학습자들이 디자인 이론수업에 보다 적극적으로 참여할 수 있도록 돕고, 디자인 교과에 대한 흥미와 관심을 높이는데 긍정적 영향을 주는 매력적인 교수-학습법이라고 생각된다. 또한 디자인이론수업에 대해 지루하게 생각하는 학생들의 인식을 변화시키고 수업에 대한 주의집중·관련성·자신감·만족감을 향상시키는 교수-학습법으로 효과가 있음을 보여 준다.
Modern education in design theories is focused on effectiveness and efficiency, and attractiveness is ignored. In order to generate creative ideas, the acquisition of design theories should be preceded, while in actual educational fields, both teachers and students don't feel attraction for design theory class due to decrease in interest in it. In addition, since motivation during design theory class is dependent on teachers' personal experiences and inclinations, it is required to suggest systemic motivation techniques. Accordingly, it is necessary to apply theories suggesting motivation techniques proper for each student's motivation level to the class by focusing on attractiveness.
Therefore, we can assume that if we apply the Attention, Relevance, Confidence and Satisfaction (ARCS) model with attractive, prescriptive and concrete characteristics to the theory class, we can enhance learners' interest in and concern about design theory class and thereby they will come to participate in the class with a more positive attitude.
This study lay its purpose on examining whether teaching-learning methods applying the ARCS techniques have a positive effect on learners, and sampled 56 students in 2 classes in departments related to design studies in specialized high schools and then conducted experiments for them. As a result of comparative analysis between conventional theory-lecture and theory class applying the ARCS techniques, the following results were derived.
Design theory class applying the ARCS model showed statistically significant improvement in learning motivation comparing to conventional lecture-style theory class, as well as its subareas replicated the same result. That is, it can be said that design theory class applying the ARCS techniques have a positive effect on learning motivation, and through this it was confirmed that the ARCS techniques are effective teaching-learning methods in learning motivation in theory class.
In light of the results from this study, it is thought that to utilize the ARCS techniques as a measure to resolve the motivation problem which is easy to be ignored by teachers in classroom teaching settings helps learners participate in design theory class more positively and is the attractive teaching-learning methods having a positive effect on increasing interest in and attention to subjects dealing with design. In addition, the results tell that the practical application of the ARCS model to design theory class as a teaching-learning strategy, has an effect on changing students' perception that the theory class is boring ,and thereby improving attention-relevance-confidence-satisfaction regarding the class.
- Author(s)
- 김지영
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- ARCS기법 디자인 수업 학습동기 매력성
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3720
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953652
- Alternative Author(s)
- Kim, Ji-Young
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Advisor
- 김철수
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 목적 = 1
2. 연구 범위 및 방법 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. 학습 동기 = 6
1) 학습 동기와 동기유발의 개념 = 6
2) 동기 유발의 유형 : 내재적 동기와 외재적 동기 = 9
3) 주요 동기 이론 = 15
2. Keller의 ARCS 이론 = 19
1) ARCS 이론의 배경 = 20
2) ARCS 동기이론의 요소와 기법 = 21
Ⅲ. 동기유발 필요성에 대한 실태조사 = 29
1. 설문조사 개요 = 29
2. 설문조사 내용 분석 = 30
1) 동기유발의 필요성과 학습지도 실태분석(교사) = 30
2) 디자인 이론수업에 대한 학습 실태분석(학생) = 37
Ⅳ. 분석 방법 = 41
1. 분석대상 및 절차 = 41
2. 분석 도구 = 41
1) 측정 도구 : 학습동기 검사와 문항 구성 = 41
2) 수업 단계별 주요 ARCS기법 = 43
3) ARCS기법을 적용한 디자인과 교수-학습 과정안 = 45
3. 통계 처리 = 48
Ⅴ. 결과 및 논의 = 49
1. ARCS기법을 적용한 디자인 수업이 학습동기에 미치는 영향 = 49
2. ARCS기법을 적용한 디자인 수업이 학습동기의 하위요소에 미치는 영향 = 50
1) 주의집중 요소에 미치는 영향 = 50
2) 관련성 요소에 미치는 영향 = 51
3) 자신감 요소에 미치는 영향 = 52
4) 만족감 요소에 미치는 영향 = 53
3. 논의 = 56
Ⅵ. 결론 = 58
1. 요약 = 58
2. 제언 = 59
참고문헌 = 61
부록 = 63
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.