PUKYONG

그래픽디자인 교과의 모둠학습 활용 방안에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on applying small group study for Graphic design : Focusing on special design high schools in Busan
Abstract
현대사회에 과학문명의 발달은 물질의 풍요로움을 가져오는데 크게 기여해 왔다. 그러나 현대사회 학교 교육의 모든 학습구조는 기본적으로 경쟁학습구조를 가지고 있으며 이러한 학교 교육의 경쟁적 학습구조는 많은 사회적 문제점을 가져오게 하였다.
현재 제7차 교육과정에서는 국어, 영어, 수학 등의 과목에서 학생들의 수준에 따른 수준별 수업을 권장하고 있으나 디자인 관련 교과에서는 여러 가지 이유로(교사의 확충, 시설문제 등) 수준별 수업을 끌어내지 못하고 있다.
그러나 교과의 특성상 디자인교과는 교사 1인이 학생 모두를 수준에 맞추어 일대일 수업을 한다는 것은 거의 불가능하다는 이유로 수준별 수업을 이끌어 내지 못하고 있는 실정이다.
최근 교육현장에서 활발히 논의되고 있는 모둠학습은, 다양한 교과에서 폭넓게 적용되고 있다. 그러나 교실이라는 작은 사회 속에서 모둠학습 구조는 정의적인 영역은 물론 인지적인 영역에 있어서도 경쟁학습 구조나 개별학습구조에 비하여 높은 학습 성취효과를 나타내고 있음이 학습구조에 관한 많은 선행 연구에서도 발견되고 있다.
그러나 학교 현장에서 보면, 그림을 잘 그리거나 디자인 능력이 뛰어난 학생들이 전담하거나 독점함으로써 지진아나 소극적이고 고립형의 학생 들은 구경꾼이 되기 쉽다는 문제점도 있다.
이에 본 연구는 모둠학습 활동이 학생들의 디자인적 표현능력 신장과 자심감이 부족한 학생들에게 자신감과 자긍심을 심어 줄 수 있다는 가정으로 모둠학습의 이론과 지도 방법을 문헌을 통하여 고찰하고, 이를 통하여 모둠학습 수업 모형을 제안하여, 디자인 공통필수 과목 중 실기 교과에 해당하는 그래픽디자인 교과 영역에 적용하여 보고 이론과목이 아닌 실기과목에서 모둠학습 활용 방안에 관한 연구를 하고자 한다.
Development of scientific civilization has largely contributed to the affluent modern society. However, the academic structure in schools these days is focused on the competitive learning structure, and this competitive structure is leading to various social problems.
Current 7th curriculum recommends students to take courses such as Korean, English, and Math depending on the level of the student. However, due to various reasons (expanding the number of teachers, facility problems, etc) this is not possible to have the courses divided into different levels.
Due to the nature of the design course, it is almost impossible for one teacher to teach the students on one on one level. This is why the classes are not divided into levels.
Small group study, which has been recently very active in the education industry, is being applied to variety of courses.
According to many preceding studies, small group study improves the academic achievement effects more than the competitive learning structure or individual learning structure in both definitive and cognitive fields.
However, when one looks into a school, most of the talented students in drawing or designing become almost exclusive to a point that it's easy for passive, isolated, and retarded children can become bystanders in class.
Knowing that the small group study can improve self-confidence and pride in students who lack expressivity and self-confidence, this study looks at the theory behind small group study and considers ways to guide the students in a small group study. The study also proposes a model for small group study and looks at how this small group study can be applied to practical part of the course in graphic design.
Author(s)
배지령
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
모둠학습 그래픽디자인 부산 디자인 특성화고등학교 small group study
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3780
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953729
Alternative Author(s)
BAE, JI-RYEUNG
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 디자인교육전공
Advisor
김철수
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1-1 연구의 목적 = 1
1-2 연구의 방법 = 3
1-3 연구범위 및 제한점 = 4
Ⅱ. 본론 = 5
1. 모둠학습의 이론적 배경 = 5
1-1. 모둠학습의 개념과 기본원리 = 5
1-2. 모둠학습의 특성과 수업모형 = 9
1-3. 모둠학습의 집단구성 = 14
1-4. 모둠학습의 지도방법 = 19
2. 모둠학습 활동 지도의 개요 = 25
2-1. 모둠학습 활동 전의 실태조사 = 25
2-2. 모둠학습을 위한 디자인 일반 교과의 분석 = 28
2-3. 그래픽디자인 교과 수업에서 모둠학습의 의의 = 29
2-4. 모둠학습을 위한 그래픽디자인 교과의 분석 = 29
3. 모둠학습 모형을 적용한 그래픽디자인 수업모형 = 33
3-1. GI 수업모형 = 33
3-2. LT 수업모형 = 34
3-3. STAD 수업모형 = 35
4. 모둠학습 모형을 적용한 그래픽디자인 수업지도안 및 결과 = 36
4-1. 학습내용 및 학습요소 = 36
4-2. 학습지도계획안 = 38
4-3. 모둠학습 활동의 평가 = 45
4-4. 평가유의점 = 45
5. 설문조사 및 결과분석 = 53
5-1. 설문조사 개요 = 53
5-2. 설문조사 결과분석 = 57
5-3. 설문조사 결과에 따른 교차분석 = 82
Ⅲ. 결론 = 85
참고문헌 = 87
부록 = 89
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 디자인교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.