능력에 따른 쌍 구성방법이 또래 협동학습에서 과제수행력과 Scaffolding에 미치는 영향
- Alternative Title
- ACCOMPLISHMENT ABILITY OF HOMEWORK AND EFFECT OF SCAFFOLDING IN COOPERATION ACTIVITIES OF THE ABILITY FOLLOWED BY THE COMPOSITION
- Abstract
- 본 연구에선 Vygotsky(1978)의 주장을 지지하며 연령, 성별, 쌍 구성방법에 따른 또래 협력활동에서의 과제 수행력의 효과가 어떠한지, Scaffolding 유형에 차이가 있을 것인지를 밝힘으로써 보다 효율적인 유아-유아 간 쌍 구성 또는 집단 구성방법, 또래 협력을 탐색해 보고자 한다.
본 연구의 대상은 부산광역시에 소재하고 있는 B유치원 만4, 5세 유아 각각 60명씩 총 120명이었다. 이들 120명중 반은 동질집단으로 나머지 반은 이질집단으로 구분하였다. 본 연구를 실시하기 전에 연구 대상 및 연구도구의 적절성을 알아보기 위해 예비연구를 실시하였다. 집단 구성을 위한 입체 조각 퍼즐 검사 만 4세는 입체 4조각 퍼즐, 만 5세는 입체 12조각 퍼즐로 검사하였다. 검사 결과로 수준에 따라 유사한 짝으로 구성된 쌍(상-상, 중-중, 하-하)은 동질집단, 수준이 상이한 짝으로 구성된 쌍(상-중, 중-하, 상-하)은 이질집단으로 나누어 사전 검사 입체 봉 12조각 퍼즐로 과제수행력을 측정하였다. 쌍 구성 방법에 따른 과제수행력이 얼마나 증가하는지 에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 사전 검사와 같은 검사 도구를 사용하여 사후검사를 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 연구문제에 따라 SPSSWIN 12.0 프로그램을 이용하여 일변량분석, 일치도를 측정하였다. Scaffolding 유형의 관찰기록에 따른 평정자간 일치도는 .87로 나타났다.
본 연구에 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 연령, 성별 간에는 과제 수행력에 유의한 차이가 나타나지 않았고, 쌍 구성방법에만 유의한 차이가 나타났다. 상, 중, 하 중 하인 유아의 과제 해결시간이 가장 차이를 보였으며, 능력의 차이가 중-하 차이일 때 과제수행력이 가장 높았다.
둘째, 연령, 성별, 쌍 구성 방법에 따른 또래 협력활동에서 Scaffolding 유형은 시범, 질문, 격려, 오류, 조언 순으로 크게 나타났으며, 만 4세 유아가 5세 유아보다 남아가 여아보다 Scaffolding 유형이 더 크게 증가한 것으로 나타났다. 하지만 동질과 이질간의 차이는 거의 보이지 않았다.
본 연구를 통해 교사들이 유아교육현장에서 또래간의 집단을 구성할 때 효과적인 쌍 구성 방법에 대한 도움을 주리라 여겨진다.
The purpose of the study was to investigate more efficient couple composition between early children-early children or group composition method and cooperation of the age by supporting the assertion of Vygotsky (1978) and making it clear how effect of accomplishment ability of homework in cooperation activities of the age followed by age, gender and couple and whether there is difference in Scaffolding types.
The study were total 120 early children who were full 4 years old and full 5 years old by each 60 early children at B kindergarten in Busan to solve the problems of the study like this.
The study separated these 120 early children into homogeneous group in one half and heterogeneous group in the other half. A pre-study was enforced to examine the relevancy of objects and tools for the study before the enforcement of the study. In the inspection of a solid piece puzzle for group composition, the study inspected full four years old children with a four-piece solid puzzle and full five years old children with a twelve-piece solid puzzle. In the result of inspection, the study pre-inspected by separating the couples (Top-top, middle-middle and bottom-bottom) composed of similar pair according to level into the homogeneous group and the couples (Top-middle, middle-bottom and top-bottom) composed of different pair according to level into the heterogeneous group, and measured the accomplishment ability of homework with a twelve-piece solid pole puzzle. The studyenforced post-inspection with the same inspection tool as the pre-inspection to examine how it had an effect on how much the accomplishment ability of homework followed by the composition method of couples increased. In the data disposal of the study, the study measured Univariate analysis and reliability with the SPSSWIN 12.0 program according to the problems of the study. In the measurement of reliability, the study calculated the interrater reliability followed by the observation record of the Scaffolding type.
The result of the study was as follows.
First, in age and gender, it didn't appear a significant difference for the accomplishment ability of homework and appeared a significant difference only for the composition method of couples. The solution time for homework of early children who were bottom out of top, middle and bottom appeared the greatest difference and they had the highest accomplishment ability of homework when the ability was in difference of middle-bottom.
Second, in the cooperation activities of the age followed by the composition method of age, gender and couple, the Scaffolding type appeared largely in order of model, question, error, advice and it was appeared that the Scaffolding type increased larger to full four years old children than to full five years old children and to male children than to female children. But the difference between homogeneity and heterogeneity hardly appeared.
It was thought that the study would give a help in an efficient composition method of couples when teachers organized groups of the age in the filed of early childhood education.
- Author(s)
- 송희정
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 쌍 구성 과제수행력 Scaffolding 협동학습 또래 상호작용
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3793
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953743
- Alternative Author(s)
- Song, Hee-Jeong
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 유아교육전공
- Advisor
- 이정화
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구 문제 = 5
3. 용어 정의 = 6
가. 또래 협력활동 = 6
나. 과제수행력 = 7
다. Scaffolding 유형 = 7
Ⅱ. 이론적 배경 = 9
1. 또래 협동학습 = 9
가. 또래 협동학습의 개념 = 9
나. 또래 협동학습의 특징 = 11
다. 또래 협동학습의 효과 = 13
2. 유아의 또래 상호작용 = 15
가. 또래 상호작용의 개념 = 16
나. 또래간의 상호작용에 관한 Piaget이론과 Vygotsky의 이론 = 17
3. Scaffolding = 18
가. Scaffolding의 개념 및 특징 = 18
나. Scaffolding의 유형 = 20
Ⅲ. 연구 방법 = 22
1. 연구 대상 = 22
2. 측정 도구 = 23
3. 연구 절차 = 26
4. 자료 분석 = 29
Ⅳ. 연구결과 = 30
1. 연령, 성별, 쌍 구성 방법에 따른 과제수행력 = 30
2. 유아의 쌍 구성 방법에 따른 Scaffolding = 35
Ⅴ. 논의 및 결론 = 47
1. 논의 = 47
2. 결론 및 제언 = 49
참고문헌 = 51
부록 = 57
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 유아교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.