PUKYONG

대학교과과정에서 이미지메이킹 프로그램의 만족도에 관한 연구

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Alternative Title
The Studies on the Satisfactory Degree of Imagemaking Program in the Curriculum of Universities.
Abstract
Recently, employment of college graduates has emerged as a serious social issue. There may be a variety of reasons behind this problem. Ironically, however, some firms experience a shortfall in competent employees as well as difficulties with procuring proper employees.
A Firm demands from its members three kinds of capabilities of interpersonal relationship, problem solving and job performance. Beginning workers are required to be equipped with capabilities of smooth interpersonal relationships inside and outside their work places. Otherwise, the fledgling workers will have difficulties with exercising the other two capabilities.
In this connection, it becomes very important that college students, prospective workers, develop capabilities of interpersonal relationships. Such capabilities may be improved through the image making program. Through participation in the program, collegians may cultivate their sensory ability to handle situations properly as well as enhance their self-confidence. As of February, 2007, curriculum related to image making are offered in 200 departments of 150 colleges in Korea, but very few studied have been conducted in this field. Although some studies applied image programs on adults or employed, no study has ever been conducted on the programs for college students.
Therefore, based on some theoretical review, this study analyzed empirically students' level of satisfaction with the image making programs and survey was taken on the students majoring in tourism related subjects in Busan. Findings show that students were highly satisfied with the programs. This study is significant in that it provide basic information for the image making program to position itself as a necessary course of the curriculum and become a more efficient one for college students.
Author(s)
구민정
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
이미지메이킹프로그램 대학교과과정 만족도 관광학과 이미지
Publisher
부경대학교 경영대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3798
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953749
Alternative Author(s)
Koo, Min-Jeong
Affiliation
부경대학교 경영대학원
Department
경영대학원 경영학과관광경영전공
Advisor
전재균
Table Of Contents
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 연구배경 = 1
제 2 절 연구목적 및 연구범위 = 3
제 3 절 연구의 구성 = 4
제 2 장 이론적 배경 = 5
제 1 절 이미지의 개념과 정의 = 5
제 2 절 이미지메이킹 = 8
1. 이미지메이킹의 정의 = 8
2. 이미지메이킹의 효과 = 9
제 3 절 이미지메이킹 프로그램 = 11
1. 이미지메이킹 프로그램(IMP: Image Making Program)의 유래 = 11
2. 프로그램의 구성 및 내용 = 12
제 4 절 이미지메이킹에 관한 선행연구 = 15
1. 국외연구 문헌 = 15
2. 국내연구 문헌 = 17
제 3 장 연구모형 및 연구과제 = 20
제 1 절 연구모형 및 연구과제 = 20
1. 연구모형 = 20
2. 연구과제 = 21
제 2 절 조사설계 = 21
1. 표본의 선정 및 자료 수집 = 21
2. 설문지 구성 = 22
3. 자료 분석 방법 = 22
제 4 장 분석결과 및 연구과제 검증 = 23
제 1 절 표본의 인구통계학적 특성 = 23
제 2 절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 검증 = 25
제 3 절 이미지메이킹 구성요소 다섯 가지가 만족도에 미치는 영향에 대한 다중회귀분석 = 27
제 4 절 이미지메이킹 프로그래 참여자와 비참여자 구분에 따른 필요성에 대한 t-test = 28
제 5 장 결론 = 32
제 1 절 결론 및 시사점 = 32
제 2 절 연구의 한계성 및 향후 연구방향 = 33
1. 연구의 한계성 = 33
2. 향후 연구방향 = 34
설문지 = 35
참고문헌 = 40
부록 = 43
Degree
Master
Appears in Collections:
경영대학원 > 경영학과-관광경영학전공
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