드라마를 활용한 효과적인 영어교육방안
- Alternative Title
- An Effective Method of English Teaching through English Drama
- Abstract
- The purpose of this thesis is to explore some effective methodologies of teaching English though drama for Korean middle school teachers who are keen to improve their students' communication skill in English.
The introduction and the theoretical background mention that drama techniques and activities are effective in enhancing students's communication abilities which are the goals of the 7th English education curriculum of Korea. First, drama techniques can contribute to enhancing learners' communication abilities by creating artificial environment that may happen in real life and having learners use English while acting and feeling in the environment. Second, drama activities provide leaners with opportunities for participating in learning actively as the actor.
It has been proved the drama techniques and activities can be used for English class in many ways. Drama techniques and activities are good means for improving students' four skills, especially speaking skill. They can also arouse students' interest and motivation, and give students confidence in expressing their thought and ideas in English. As a result, they can help students to improve communicative competence.
The purpose of this study is to develop teaching methods through drama for improving communicative competence of English learners, on the premise that drama techniques and activities are very useful for English teaching and learning.
In order to confirm and use drama techniques and activities as effective teaching methods , the studies about communicative competence and drama are given as a theoretical background. Then various methods of drama techniques and activities to improve learners' communicative competence are presented. And lastly a model teaching plan is suggested to show how to teach through drama in English class.
- Author(s)
- 박형주
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 영어교육 드라마기법 연극 언어학습 드라마게임
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3802
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953754
- Alternative Author(s)
- Park, Hyung-Ju
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 손달례
- Table Of Contents
- 제1장 서론 = 1
1.1 연구의 목적 및 필요성 = 1
1.2 연구 범위 및 제한점 = 2
제2장 이론적 배경 = 4
2.1 의사소통능력(comminicative competence) = 4
2.2 연극(drama)과 언어 학습 = 6
2.2.1 연극(drama)의 정의 = 6
2.2.2 언어학습 도구로서의 연극(drama) = 7
2.3 연극의 교육적 효용성과 이론적 배경 = 9
2.3.1 연극의 효용성 = 9
2.3.2 이론적 배경 = 10
2.3.3 희곡을 고를 때 주의점 = 18
제3장 영어교육에서의 활용 가능한 드라마 기법 = 19
3.1 드라마 기법 = 19
3.2 드라마 기법의 종류 = 19
3.2.1 드라마 게임(drama game) = 19
3.2.2 역할극(role-play) = 22
3.2.3 유사 역할극(Parallel role play) = 22
3.2.4 무언극(Mime) = 25
3.2.5 즉흥연기(Improvisation) = 26
3.2.6 지문 첨가 = 28
3.2.7 노래하기 = 30
3.2.8 사고와 감정에 대한 고찰 = 31
3.2.9 대화 늘이기와 줄이기 = 31
3.3 드라마 기법 적용 시 고려사항 = 31
3.3.1 드라마 기법 적용 수업 단계 = 31
3.3.2 교사와 학생의 역할 = 34
3.3.3 드라마 기법 적용시의 유의점 = 36
제4장 드라마 기법을 활용한 지도 방안 = 38
4.1 드라마 기법을 적용한 실험 사례 = 38
4.1.1 실험 사례 1 = 38
4.1.2 실험 사례 2 = 40
4.1.3 실험 사례 분석 결과 = 41
4.2 드라마 기법 적용 방안 = 41
4.2.1 드라마 기법 적용 수업의 성공 조건 = 41
4.2.2 드라마 기법을 활용한 학습 지도안 = 43
제5장 드라마 활동을 통한 지도 방안 = 54
5.1 Master Plan = 55
5.2 Sub Plan = 58
5.3 드라마 활동에 대한 평가 = 61
5.3.1 평가의 종류와 실시 과정 = 61
5.3.2 평가 결과 = 63
5.3.3 학생 자신이 느끼는 드라마 활동의 효과 = 65
제6장 결론 = 66
참고문헌 = 69
부록 = 72
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.