문제해결력 향상을 위한 실생활 문제의 개발과 적용
- Alternative Title
- Development and Application of Real-life Problems for Uplifting Problem Solving Skills : Focused on Geometry of Middle School Mathematics Curriculum
- Abstract
- 이 논문에서는 문제해결력, 수학화 및 실생활 문제에 대한 이론적 배경을 살펴보고, 중학교 수학교사와 일반계 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 중학교 수학의 도형 영역에 속하는 각 단계별 주요 내용과 관련하여 실생활 문제에 대한 인식을 조사하여 문제점을 알아본다.
그 결과에 따라 8단계와 9단계 수학의 도형 영역을 중심으로 교과서에 제시되어 있는 실새활 문제를 분석하여 문제점을 제시하고, 문제해결력 향상을 위한 실생활 문제의 개발과 함께 그 적용에 대해 제안한다.
This study analyzes the theoretical background concerning problem solving,mathematization and real-life problems. Further it examines how middle schoolmathematics teachers and high school students of first grade recognize the real-lifeproblems provides in textbooks concerning the area of geometry. Following thoseresults found from this analysis, this paper reveals the issues and problems thatwe noticed through the analysis of real-life problems from textbooks, level 8 andlevel 9. Also we suggest the application of them along with the development ofreal-life problems for students' uplifting problem solving skills.
- Author(s)
- 이지원
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 실생활 문제 문제해결력 향상 중학교 수학 도형 영역 Real-life Problems
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3811
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953764
- Alternative Author(s)
- Lee, Ji-Won
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 표용수
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 문제해결력과 실생활 문제 = 3
2.1 수학화 학습지도 = 3
2.2 문제해결 학습지도 = 4
2.3 실생활 문제를 통한 문제해결력 향상 = 6
Ⅲ. 설문조사 내용 및 분석 = 8
3.1 설문조사 내용 = 8
3.2 설문결과 분석 = 9
Ⅳ. 실생활 문제의 개발과 적용 = 15
4.1 도형의 닮음 = 16
4.2 피타고라스의 정리 = 22
4.3 원의 성질 = 24
4.4 학습지도안(예시) = 28
4.4.1 단원의 개관 = 28
4.4.2 본시 학습 전개 계획 = 30
Ⅴ. 결론 및 제언 = 36
참고 문헌 = 38
부록(설문지) = 40
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.