문학 교과서의 소설의 시점 교육 연구
- Alternative Title
- A STUDY ON EDUCATION ON POINT OF VIEW OF NOVELIN LITERATURE TEXTBOOK : ON THE 7TH CURRICULUM
- Abstract
- 기존의 연구에서는 7차 교육과정에서 이루어지는 시점 교육의 현황을 종합적으로 분석하지 못했다. 따라서 본 연구에서는 7차 교육과정에서 이루어지는 시점 교육의 현황을 문학교과서를 중심으로 살폈다. 그리고 기존의 교과서에 소개된 브룩스와 워렌이 제시한 시점 유형이 시점 교육에 있어 가장 좋은 방법이 아님에도 브룩스와 워렌의 이론을 바탕으로 한 것이 문제가 있음을 밝혀 시점을 교육하는데 바람직한 지도 이론과 방법을 제시하였다.
먼저 브룩스와 워렌의 네 가지 시점 유형은 특히 7차 교육과정의 교과서에 가장 많이 실린 ‘전지적 작가 시점’에는 여러 가지 유형이 있을 수 있으며 분명히 성격이 다른 시점인데도 같은 시점으로 보고 있는 경우가 있으므로 이를 세분할 필요가 있다. 브룩스와 워렌의 시점이론을 크게 수정하지 않는 범위에서 몇 가지 다른 이론들을 접목하였다. 이에 따라 1인칭 주인공 시점, 1인칭 관찰자 시점, 3인칭 관찰자 시점, 3인칭 주인공 시점, 3인칭 부인물 시점, 3인칭 전지적 시점이라는 여섯 가지 시점으로 나눌 수 있다. 이 여섯 가지 시점 유형은 교과서에 가장 많이 수록된 ‘전지적 작가 시점’을 세분화하여 작품을 감상할 수 있게 하였다는 데 의의가 있다.
먼저 쥬네트의 ‘초점화’ 이론이 특히 3인칭 시점에서는 설명되어야 할 필요성을 지적하였고, 초점자가 고정되어 있는 경우를 ‘고정된 초점화’라 하였으며 초점자가 달라지는 경우를 ‘가변적 초점화’라는 용어를 사용했다. 다음으로 ‘전지적 작가 시점’에서 ‘가변적 초점화’인 경우를 ‘전지적 시점’이라고 하였고, ‘고정된 초점화’의 경우를 ‘제한적 시점’라는 용어를 사용했다. ‘제한적 시점’은 다시 초점자가 주인공인가 아닌가에 따라 전자의 경우 ‘3인칭 주인공 시점’, 초점자가 주인공이 아닌 경우 ‘3인칭 부인물 시점’으로 다시 세분하였다. 한 작품에 시점이 하나만 사용된 경우와 둘 이상의 시점이 혼용된 경우를 나누어 단일시점과 혼합시점을 가르쳐야 하며 1인칭 관찰자 시점에서 서술자의 인물에 대한 태도 문제는 다른 시점에서보다 주제와 관련성이 높으므로 꼭 가르쳐야 할 이론으로 제시하되 복잡한 내용을 가르치지 않도록 유의해야 한다. 위의 내용을 종합하면 여섯 가지 시점을 기본 유형으로 하여 이에 ‘초점자’, ‘내포작가’의 개념, ‘단일 시점’과 ‘혼합 시점’, 서술자의 ‘신빙성’ 유무, ‘서술자의 태도’와 관련된 이론을 덧붙여야 한다는 것이다. 제시한 시점 이론의 요소들은 제 7차 교육과정의 교과서에 수록된 작품들의 시점을 설명하기 위해 필요한 시점 이론들을 모두 제시한 것이지 한 작품에 이들 모두의 이론을 적용해야함을 주장하는 것이 아니다. 시점 교육과 관련된 단원에 제시한 작품의 시점을 효과적으로 설명할 수 있는 이론일 때만 학습할 수 있도록 내용을 구성하는 것이 옳겠다.
The existing study didn't synthetically analyze current situation of education on point of view under the 7th curriculum. Therefore, this study investigated current situation of education on point of view under the 7th curriculum with literature textbook as a center. Also, this study presented theories and methods for desired guidance in educating the point of view by showing that it was a problem that the education was done on the basis of the theories of Brooks and Warren, despite the type of point of view presented by Brooks and Warren who were introduced in the existing textbooks, was not the best ways in educating the point of view.
First of all, four types of point of view by Brooks and Warren, especially, point of view of omniscient writer contained in the most textbooks under the 7th curriculum can have various types, and different types of point of view in nature can be seen as the same types, thus it is necessary to subdivide these. Several different theories were integrated within range which didn't largely modify the theory of point of view by Brooks and Warren. Hereupon, this range can be divided into six point of views, such as the point of views of the first person hero, the first person observer, the third person hero, the third person supporting character and the third person omniscient writer. Six point of views are significant in appreciating the works by subdividing the point of view of omniscient writer contained in the most textbooks.
First of all, it was indicated that focusing theory of Junnet was needed to be explained especially in the point of view of the third person, and the terms were used as follows: the fixed focusing when focuser was fixed and variable focusing when focuser was not fixed. Second, the variable focusing from the point of view of omniscient writer was used as omniscient point of view, and the fixed focusing was used as restricted point of view. According to whether the focuser was a hero or not, the restricted point of view was subdivided into the point of view of the third person hero in the former case, and the point of view of the third person supporting character when the focuser was not hero. A single and mixed point of view have to be taught by dividing the cases which a single point of view was used and more than two point of views were used in a work. The narrator's attitude for characters from the point of view of the first person observer has a higher relation to main idea than other point of view, thus it is noted that theories to be taught should be presented but complicated contents should not be taught.
To sum up the above-mentioned statements, on the basic type of six point of views, theories related to "focuser", "connotative writer", "single and mixed point of views", "whether narrator is credible or not", "narrator's attitude" should be added. Factors of theory for the point of view presented are for theory on the point of view needed to explain the point of view of works contained in textbooks under the 7th curriculum. I don't insist that all of these theories should be applied to a work. It is good to organize contents so that they can be learned only when effectively explaining the point of view of works presented in units related to education on the point of view.
- Author(s)
- 김자현
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 문학 교과서 소설 시점교육 7차 교육과정 브룩스
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3812
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953765
- Alternative Author(s)
- Kim, Ja-hyun
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 송명희
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 기존 연구 검토 = 4
3. 연구의 방법 = 11
Ⅱ. 시점에 관한 이론 = 14
1. 브룩스와 워렌의 시점 이론 = 14
2. 쥬네트의 시점 이론 = 19
3. 웨인 부스의 시점 이론 = 22
Ⅲ. 제 7차 교육과정 문학교과서에 소설의 시점 = 25
1. 소설의 시점 유형 = 25
2. 문학교과서에서 시점 교육의 문제점 = 80
Ⅳ. 바람직한 시점 교육을 위한 지도 이론 = 93
1. 서술자와 초점자 = 95
2. 고정된 초점화와 가변적 초점화 = 99
3. 단일 시점과 혼합 시점 = 105
4. 믿을 수 없는 서술자 = 111
5. 서술자의 태도 = 113
Ⅴ. 결론 = 118
참고문헌 = 121
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.