PUKYONG

봉산탈춤의 문화 교육 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Teaching Culture of
Abstract
문학은 문화를 반영하면서 창작되어져 왔다. 문화란 그 시대를 살아가는 사람들의 생활양식, 생각, 사상, 감정 등이 표현된 형태를 의미한다. 이러한 문화는 단절되어 이루어져 온 것이 아니라 끊임없이 시대와 시대를 연결하며 발전해 왔다. 문학은 문화의 한 부분으로 문화를 파악할 수 있는 중요한 매개체가 된다.
제7차 교육과정에서는 문학이 문화를 반영한다는 것을 제시하고 있다. 그런데 현재 교육 현장에서는 이러한 문학 문화의 관점을 간과하고 있다. 문학 작품을 단순히 해석하는 것에만 초점을 맞추고 있다. 현재의 문학 교육 방법을 지양하기 위해 고전문학을 통해 문화적 전통을 이해하고 현재의 문화 발전에 이바지할 수 있는 능동적인 문학 수용자를 양성할 수 있다는 것을 제시하였다.
수많은 고전문학 작품 중에서도 을 연구 대상으로 설정하였다. 은 발생하던 시기부터 현재까지 공연되고 있는 것으로 창작 당시의 문화와 현재의 문화를 반영하고 있다. 탈춤은 민중에 의해 공연되고 있기 때문에 그들의 문화를 반영하고 있다. 또한 탈춤은 창작자와 수용자의 구분이 없어 누구나가 창작 주체가 될 수 있다는 특징을 지니고 있다. 따라서 탈춤을 통해 당시의 문화를 이해하고 현재의 문화를 반영한 새로운 탈춤을 창작할 수 있다는 것이 본고의 목적이다.
에 나타나는 문화적 함의를 살펴보았다. 에는 향유하는 주체인 민중의 지배계층에 대한 비판의식이 잘 드러나고 있다. 또, 언어유희와 풍자를 통해 지배계층을 은근히 조롱하고 있다. 이 단오날 연희되었다는 점에서는 민중의 놀이 문화도 살펴볼 수 있다.
에 나타나는 이러한 문화적 함의를 통해 문화 교육의 방법을 살펴보았다. 첫째, 을 학습자들이 직접 관람하고 공연에 참여해봄으로써 놀이문화를 익히는 방법을 제시하였다. 둘째, 탈춤의 형식을 이용해 학습자들이 직접 창작해보는 활동을 통해 문학 창작자를 양성할 수 있다. 셋째, 토의 활동을 통해 에 내재해 있는 전통적 가치를 학습자가 내면화 할 수 있다.
이러한 관점을 바탕으로 새로운 교수학습 지도방안을 제시해보고자 하였다. 이를 위해 현재 제7차 교육과정에서 제시하는 문학 문화의 관점을 살펴보고 현재 의 교육 방법의 문제점을 살펴보았다. 이를 바탕으로 문학 문화의 관점에서 새로운 학습목표를 제시하였다. 앞서 제시한 을 통한 문화 교육 방법과 새로운 학습 목표를 바탕으로 교수학습 지도안을 제시하였다. 이때 교사는 학습자들이 모두 능동적으로 수업에 참여할 수 있도록 미리 평가 기준을 제시하고 학습자간의 상호 평가를 실시하도록 한다.
문화 교육의 목적이 거창한 것이 아니라 문화 교육을 통해 전통 문화를 이해하는 주체적인 인간을 양성하고, 이것을 창조적으로 계승ㆍ발전시킬 수 있는 능동적인 창작 주체자로서의 학습자를 양성하기 위한 것이라는 점을 인식할 필요가 있다. 또한 학습자가 능동적인 주체자가 될 수 있음을 간과하지 말고 학습자가 보다 능동적으로 문학 작품을 향유하고 더 나아가 문학 작품을 통해 문화를 이해하도록 할 수 있도록 하는 것이 무엇보다 중요하다.
Literature has been created with reflecting culture. Culture means expressed form that a way of life, thinking and emotion etc. of people who live the age.
These cultures have not realized by discontinuation, but have developed by connecting age and age unceasingly. Literature becomes an important medium that can grasp culture as a part of culture.
The 7th curriculum present that literature reflect culture. By the way, these literature culture's viewpoint is overlooked at present education site. It is simply focus to analyze literary work. To sublate current literature education method, I present that can train active literature consumer who understand cultural tradition by classical literature and contribute to current cultural development. I set up as research object among great many classic work. is on the stage from the occurrence time to the present time which reflect current culture and past culture when the work was created. Because Mask dance perform by the mass of people, it reflects their culture. Also Mask dance have a distinctive feature that everyone could be a main body of creation without classify fictionist and consumer. Therefore, this paper's purpose are understand at that time by Mask dance and can afford to create new Mask dance which reflect present culture. We examined the cultural implication that was represented in . well appear a sense of criticism of the masses who are main body of enjoyment to the control class. Also, through the language amusement and satire,scorn the control class at that time secretly. It can be examine public's play culture because gave a play Dan-o Festival.
We have examined culture education method by these cultural implication that are represented . First, I present the method that study to familiarize with playing culture as learners see directly and participate in the performance. Second, We can train literature fictionist through the activity that create oneself by using form of Mask dance. Third, Learners can internal the traditional value that immanent in by discussion activity.
With these viewpoint, I wish to present new Teaching and Learning map way. For these, I have examined the respect of literature culture that presented by 7th curriculum and the problem of education method in . With these, I present a new learning purpose having a viewpoint of literature culture. I presented teaching-studying guidance plan which was based on culture education method in and new studying target. At this time, teacher present a valuation basis so that every learners can take part in class actively and execute mutual estimation for each learners.
We need to recognize the purpose of culture education is not a large scale, but raise the subjective man who understand traditional culture through the culture education and raise the learners who are able to success&develop creatively these as an active fictionist. Also, We do not overlook the fact that learners could be an actively subject and learners enjoy the literary work more spontaneously and more understand easily culture through the literary work are most important.
Author(s)
조문주
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
봉산탈춤 문화교육 문화적 함의 놀이문화 전통적 가치
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3823
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953776
Alternative Author(s)
Jo, Mun-Ju
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
고순희
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 목적 = 1
2. 연구 범위 및 대상 = 3
Ⅱ. 의 문화적 함의와 문화 교육 = 7
1. 문화적 함의 = 7
가. 민중적 비판성과 진정성 = 9
나. 언어유희와 풍자 = 13
다. 놀이 문화 = 15
2. 문학을 통한 문화 교육 = 16
3. 문학 문화의 실천 = 22
4. 의 문화 교육 방법 = 25
가. 놀이 문화의 향유 = 25
나. 문학 창작자 양성 = 26
다. 전통 문화의 내면화 = 27
Ⅲ. 의 교수-학습 방법 = 29
1. 제7차 교육과정에서 제시하는 문학 문화 = 29
2. 현행 지도 방법의 문제점 = 30
3. 학습 목표의 설정 = 32
4. 지도상의 유의점 = 33
5. 의 교수-학습 모형(총 2차시) = 34
가. 1차시 교수-학습 모형 = 34
나. 2차시 교수-학습 모형 = 37
6. 평가방법 = 39
가. 평가 기준 = 39
나. 평가 상의 유의점 = 40
다. 평가 문항지 = 40
Ⅳ. 결론 = 42
학습지 = 46
참고문헌 = 47
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.