PUKYONG

성공적인 전자상거래를 위한 기업내부결정요인에 관한 실증연구

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Alternative Title
An Empirical Study on the Internal Determinants of Electronic Commerce Success : Focused on SMEs in Liaoning Province, China
Abstract
정보통신기술의 발달로 인해 전자상거래시장은 기하급수적으로 확대되어 왔으며, 많은 기업들이 인터넷을 마케팅의 전략적 도구로 활용하기 위해 노력하고 있다. 따라서 전자상거래의 성공을 좌우하는 디지털 경제 및 요인의 특성을 이해하는 것이 중요하다. 그 결과 국내외에서 전자상거래에 대한 많은 연구가 발표되었고 현재에도 진행되고 있다.
중국은 일찍이 1980년대 초에 국제적인 정보통신기술(ICT) 개발 전략을 채택하고, 전자상거래 기반조성을 위한 노력을 시작하여 정보통신 인프라의 발달이 급속하게 진행되고 있다. 특히, 대기업은 물론이고4천3백만개가 넙는 민간 중소기업중30% 이상이 전자상거래를 활용하고 있다. 2005년 기준 중소기업들의 전자상거래 총 거래액은 전년에 비해 약16.8%가 증가한1,938.7억RMB인 것으로 나타났다.
그러나 이처럼 중국 산업에 있어서 전자상거래의 중요성이 날로 부각되고 있지만 중국의 정보통신 환경은 주요 선진국에 비해 많이 낙후된 실정이며, 기업들의 전자상거래 활용도 부진한 상태이다. 또한 실무적, 기술적, 법률적, 이론적 측면에서 체계가 확립되지 않아 기업의 전자상거래 채택과 전자상거래산업의 발전에 큰 저해요인이 되고 있다.
이 연구는 중국의 국민경제에서 매우 중요한 위치를 차지하고 있는 중국 현지의 중소기업들을 대상으로 전자상거래 이용실태와 성공요인을 실증적인 방법을 이용하여 분석함으로써 전자상거래의 발전적 모델을 제시하는 것을 그 목적으로 하고 있다.
이러한 연구목표를 달성하기 위하여 이 논문은 다음의 연구 방법을 이용했다. 첫째, 전세계 및 중국의 전자상거래 산업 현황을 분석함으로써 중국 전자상거래의 발전을 위한 전제조건 및 장애요인을 분석하였다. 둘째, 전자상거래 관련 기존연구들의 문헌연구를 통해 중국 전자상거래 산업의 성공을 위한 내부적 요인과 외부적 요인을 분석하여 가설과 연구모형을 설정하였다. 셋째, 본 연구의 가설에 대한 실증적 검증을 위하여 중국 요녕성 중소기업을 대상으로 설문조사를 실시하고, 통계적인 분석방법을 이용하여 수집한 데이터를 분석하여 가설을 검증하였다.
검증결과는,첫째, 내부적 성공요인은 기술복잡성(Technology complexity), 구조적 통제 메커니즘(Structural mechanism for control), 관리자 태도(Attitude of management), 경영층의 몰입도(Management commitment), 조직의 통합(Organizational coordination), 그리고 자원의 이용(Resources utilization) 등이 성공적인 전자상거래 운용에 궁극적인 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 둘째, 이 다섯가지 요인중에서 관리자 태도가 가장 중요한 요인으로 확인되었으며, 이러한 결과는 정성분석의 결과와도 일치한다.
이 논문은 전자상거래 성공요인을 도출해내고 이를 실증적으로 검증함으로써 중국 현지 기업의 전자상거래 성공을 위한 모델을 제시했다는 점에서 가장 큰 의의가 있다. 그 결과를 바탕으로 중국 중소기업에게 필요한 전략적, 정책적 시사점을 도출하였다. 그러나 이 연구는 표본의 수가 다소 부족하고 연구방법에 있어서 절차와 분석도구에 치우쳤다는 점에서 한계점을 갖고 있다. 향후 연구에서는 더 많은 기업을 대상으로 한 폭넓은 연구와 함께 전자상거래 성공요인에 대해서도 측정변수를 다변화하여 연구가 진행되어야 할 것이다.
Since the Internet is becoming the favorite business channel for commerce, it is important to understand the characteristics of the digital economy and factors influencing the success of electronic commerce. As more firms utilize the Internet as a medium of choice for commerce in the electronic market, virtually every firm is trying to position themselves and achieve business success. This phenomenon has brought much research interest in the electronic commerce.
The purpose of this study was to identify the internal determinants of SMEs’ E-commerce success in China. The initial step in this research was to present problems that Chinese SMEs faced in the implementation of E-commerce. In order to solve these problems, pertinent academic literatures were reviewed. Then the literature review was narrowed down to include studies involving technology integration, strategy execution and organizational change.
Based on the literature review, a research model was presented as a framework to test the set of hypotheses generated in this study. The hypotheses were formulated to determine the relationship between technology complexity, structural mechanism for control, attitude of management, management commitment, organizational coordination, resource utilization and E-commerce success.
Four hundred SMEs in Liaoning Province were selected and questionnaires were sent to the top managers of these firms. A total of 157 surveys were returned which represented a response rate of 39.3%. One hundred and three cases were considered in the statistical analysis. An examination of reliability and validity of the measurement scales revealed that the measurement scales for each construct was reliable and valid in terms of the internal consistency and accuracy. The result of regression analysis showed that five out of six hypotheses were supported and one was rejected.
Based on the result of empirical analysis, technology complexity, structural mechanism for control, attitude of management, organizational coordination, resource utilization were found to be the internal determinants of E-commerce success. And attitude of management is the most important factor influencing the enterprise’s E-commerce success, which is consistent with the finding from qualitative research. According to the findings from empirical research and qualitative research, several suggestions were provided for Chinese SMEs on how to do a successful E-commerce.
This research is an initial study. There are some limitations about it, for example, sample is not enough, there maybe some bias about the procedure and instrument. In the future study, it is necessary to extend the study by further conducting an empirical test across various industries, as a measure of its effectiveness. And it can be conducted on the comparison among China and other Asian countries, i.e., Japan and Korea. Also, more researches should be done to examine any additional factors that might have an influence on business performance of an organization in doing EC.
Author(s)
Liqun Mi
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
electronic commerce success internal determinants SMEs 전자상거래 중소기업
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3836
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953791
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 국제통상물류학과
Advisor
윤광운
Table Of Contents
Chapter 1. Introduction = 1
1.1 Background = 1
1.2 Objectives of the Study = 3
1.3 Structure of the Study = 4
Chpater 2. Current Situation of E-Commerce = 6
2.1 E-business and E-commerce = 6
2.2 Current Situation of E-commerce = 7
2.2.1 Current Situation of E-commerce in the World = 7
2.2.2 Current Situation of E-commerce in China = 9
2.3 Criteria and E-commerce Development of Chinese SMEs = 11
2.3.1 Criteria of Chinese SMEs = 11
2.3.2 E-commerce Development of Chinese SMEs = 11
2.3.3 Chinese SMEs' E-commerce Application from 2004 to 2006 = 12
2.4 Obstacles in the Development of Chinese SMEs' E-commerce = 15
Chapter 3. Literature review = 17
3.1 Research Issues on E-commerce Industry = 17
3.1.1 Classification of E-commerce = 17
3.1.2 Policy and Law of E-commerce = 18
3.1.3 E-commerce Adoption = 19
3.1.4 E-commerce Success = 20
3.2 Theoretical Perspective of Factors Affecting EC Success = 23
3.2.1 External Factors = 23
3.2.2 Internal Factors = 25
Chapter 4. Hypotheses and Research Model = 36
4.1 The Research Hypothese = 36
4.2 Research Model = 51
Chapter 5. Research Methodology and Empirical Analysis = 54
5.1 Survey Methods and Survey Implementation = 54
5.1.1 Variables = 54
5.1.2 Survey Implementation = 57
5.2 Data Collection and Characteristics of Sample = 59
5.3 Data Analysis = 62
5.3.1 Data Analysis Methods = 62
5.3.2 Data Analysis Results = 62
5.4 Test on Hypothese = 67
5.5 Empirical Research Findings = 70
Chapter 6. Findings from Qualitative Research = 72
6.1 Effects of ownership Structure = 72
6.2 Effects of organizational structure = 73
6.3 Effects of business characteristics = 73
6.4 Effects of firm size = 74
6.5 Effects of CEO's experience = 75
6.6 Effects of employees' characteristics = 76
6.7 Effects of organizational culture = 77
Chapter 7. Conclusion = 78
7.1 Summary of the Study = 78
7.2 Suggestions = 80
7.3 Limitations = 83
7.4 Future Research Directions = 84
References = 86
Appendix A. Questionnaire in English = 94
Appendix B. Questionnaire in Chinese = 101
요약 = 106
ACKNOWLEDEMENTS = 108
Degree
Doctor
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대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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