수학활동을 통한 창의성 훈련이 유아의 창의적 인성 및 정서지능에 미치는 효과
- Alternative Title
- Effect of Creative Training through Math Activities on Creative Personality and Emotional Intelligence of Young Children
- Abstract
- 본 연구는 수학활동을 통한 수학활동을 통한 창의성 훈련이 유아의 창의적 인성 및 정서지능에 미치는 효과를 검증하기 위해 이루어 졌다.
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 가설을 설정하였다.
첫째, 수학활동을 통한 창의성 훈련을 한 실험집단은 전통적 수학활동을 한 통제집단에 비해 창의적 인성증진에 효과가 있을 것이다.
둘째, 수학활동을 통한 창의성 훈련을 한 실험집단은 전통적 수학활동을 한 통제집단에 비해 정서지능 증진에 효과가 있을 것이다.
이러한 가설을 검증하기 위해 부산 시내에 있는 K유치원 만5세 80명을 대상으로 하여 각각 실험집단과 통제집단으로 무선 배정하였다. 실험 전에 실험집단, 통제집단 모두에게 전경원의 창의성 특성검사(2003)와 김경회(1998)의 유아 정서지능 검사로 사전검사를 실시하였다, 실험은 10주 동안 주3회 총 30회에 걸쳐 실시되었다.
실험집단에 적용된 창의성 훈련 수학활동 교수학습 계획안은 본 연구자가 6차 교육과정을 근거로 하여 5세 유아의 수준에 맞는 창의성 훈련을 활용할 주제를 추출하여 작성한 것이다.
사후검사로는 유아들의 창의력 인성과 정서지능의 증진효과를 알아보기 위해 전경원의 창의성 특성검사(2003)와 김경회(1998)의 유아정서지능 검사를 실시하였다. 검사 결과는 SPSS WIN 12.0 통계 프로그램을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
이러한 절차에 따라 진행된 본 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 수학활동을 통한 창의성 훈련은 유아의 창의적 인성 증진에 효과가 있었다.
둘째, 수학활동을 통한 창의성 훈련은 유아의 정서지능 증진에 효과가 있었다.
The purpose of the study was to verify the effect of creative training through math activities on creative human nature and emotional intelligence of early children.
The study set up the following assumption to achieve its purpose.
First, the experimental group which had a creative training through math activities would have an effect on increase of a creative human nature in comparison with the control group which had traditional math activities.
Second, the experimental group which had a creative training through math activities would have an effect on increase of an emotional intelligence in comparison with the control group which had traditional math activities.
To verify these assumptions, the study divided 80 early children of full 5 years old at K kindergarten in Busan into each experimental group and control group at random. The study enforced pre-inspection with the creative character inspection by Jeon, Gyeong Won (2003) and the emotional intelligence inspection of early children by Kim, Gyeong Hoi (1998) to all members of the experimental group and the control group before experiment, which was enforced over total 30 times through weekly 3 times for 10 weeks.
The researcher drew up the teaching studying plan for creative training math activities applied to the experimental groupby abstracting subjects to utilize the creative training corresponding to the level of early children who were 5 years old on the basis of the 6th educational course.
For post-inspection, the study enforced the creative character inspection by Jeon, Gyeong Won (2003) and the emotional intelligence inspection of early children by Kim, Gyeong Hoi (1998) equal to the pre-inspection to examine the increase effect of the creative human nature and the emotional intelligence of early children. Also, the study enforced the analysis of covariance (ANCOVA) for the result of the inspection.
The result of verification for the assumption of the study progressed according to this procedure was as follows.
First, the creative training through math activities had a significant effect on the increase of the creative human nature of early children.
Second, the creative training through math activities had a significant effect on the increase of the emotional intelligence of early children.
On the basis of the result of the study, several proposals for a study direction hereafter is as follows.
First, the experiment of the study enforced for 10 weeks to investigate the effect of the creative training through math activities on the creativehuman nature and the emotional intelligence of early children within short term. Therefore, the succeeding study has the necessity to verify the effect over a long term.
Second, the study verified the effect of the creative training through math activities on the creative human nature and the emotional intelligence of early children. Therefore, the succeeding study needs to investigate the effect the creative training through various activities on the creativity and emotional intelligence of early children.
Third, currently activities related to the development of creativity using in the field of early childhood education are things related to language for the most part. Therefore, it is thought that it will bring the integrated effect for the development of creativity of early children to use in the field after developing various creative programs suitable to the level of early children's growth and the educational course of kindergarten
- Author(s)
- 황연주
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 창의성 정서지능 창의적 인성 수학활동 유아
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3843
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953798
- Alternative Author(s)
- Hwang, Yeon-Joo
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 유아교육전공
- Advisor
- 황희숙
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구가설 = 4
3. 용어의 정의 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. 유아 수학교육 = 6
2. 창의성 = 8
3. 정서지능 = 23
4. 정서지능과 창의성 = 32
5. 창의성 훈련 효과에 대한 선행연구 고찰 = 34
6. 유아 창의성 훈련의 효과에 관한 선행연구 = 36
Ⅲ. 연구방법 = 43
1. 실험설계 = 43
2. 연구대상 = 44
3. 측정도구 = 44
4. 연구절차 = 47
5. 자료분석 = 52
Ⅳ. 연구결과 = 53
1. 수학활동을 통한 창의성 훈련이 유아의 창의적 인성에 미치는 효과 = 53
2. 수학활동을 통한 창의성 훈련이 유아의 정서 지능에 미치는 효과 = 55
Ⅴ. 논의 및 결론 = 59
1. 요약 = 59
2. 논의 및 결론 = 60
3. 제언 = 62
참고문헌 = 64
부록1 = 72
부록2 = 82
부록3 = 86
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 유아교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.