실리콘 변성 폴리우레아를 이용한 마찰저항시험 성능 연구
- Abstract
- 대부분의 방오도료는 코팅표면으로부터 유독한 물질이 흘러나옴으로써 fouling으로부터 선박을 보호하는 시스템이다. 하지만 점차 환경에 대한 관심이 증가하는 추세와 함께 TBT-SPCs 사용금지에 대한 환경운동,빠른 delivery time 및 마찰저항감소로 인한 선주들의 선호도 증가 등으로 인해 국외 선박용 방오도료는 저마찰형의 실리콘계 도를 중심으로 개발 및 적용활성화 단계에 있다.하지만 현재 고가수입제품이 전량대체 및 내수시장을 점유 확보하고 있어 중저가 국내제품을 개발하여 국내 선박용 페인트시장의 수입대체효과를 거두게 될것으로 기대한다.이에 silicone modified polyurea를 이용한 foul release technology을 개발해 성능시험을 하였다.
실리콘 폴리우레아 테크놀로지를 이용하여 기존의 해양생물의 부착을 방지하는 차원이 아닌 표면장력을 낮춰 마찰저항을 줄이는 저마찰형 도료로 개발하였으며, 고가 수입제품에 비해 마찰저항성, 선체외판 거칠기(hull roughness), 가격 경쟁력 면에서 우수하다. 그리고 실리콘계 도료이므로 독성을 가진 방오제를 사용하지 않아 친환경적이며, 도장 시 표면이 아주 매끄러우며 물과의 마찰저항이 낮아 선체마찰저항이 급격히 감소되며 이로 인해 연료 소모량 감소로 연료비 절감을 기대할 수 있다. 그리고 고속 항해 시 부착된 해양생물이 스스로 떨어져 매끄러운 광택표면을 유지하고 10년간의 장기간 성능유지를 발휘함으로써 재도장비 절감을 기대할 수 있다. 그러므로 본 제품에 대한 방오성과 마찰저항시험을 통하여 기존의 방오도료와 수입제품과의 성능을 비교하여 제품의 우수성을 검증하였다.
The majority of antifouling control fouling settlement ghrough the release of biocides from the coating surface. However antifouling for oversea ships is in the process of developing and applying low-friction silicone material coating with concerns for environment, a ban on TBT-SPCs, faster delivery time, increase of preference of ship owner on low-frictional resistance.
However at present high-cost imported coating products occupies domestic market, so mid-low cost products need to be developed and are expected as substituties in domestic ship coating market.
Therefore foul release technology with silicone modified polyurea was developed and the efficiency tests performed.
In addition to antifouling effect, silicone polyurea coating can provide reduced friction resistance by lowering surface tension, and hence it shows better friction resistance, hull roughness, cost-competitiveness with high-cost imported products.
Furthermore, silicone is an environmentally friendly coating material since it does not contain biocides but its surface is smooth. With low frictional resistance in water, fractional resistance drops dramatically that can offer improved fuel performance by fuel consumption reduction.
And it is also expected that silicone coating can give cost saving for recoating by maintaining smooth surface on which the attached sea organisms can be washed off at high speed and by 10-year long term performance.
Therefore the foul release performance has been evaluated through efficiency tests of fouling and low-friction resistance for silicone modified polyurea antifouling coating and imported products.
- Author(s)
- 권상훈
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Antifouling Low friction resistance 실리콘 폴리우레아 마찰저항시험
- Publisher
- 부경대학교 산업대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3848
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953804
- Alternative Author(s)
- Kwon, Sang-Hun
- Affiliation
- 부경대학교 산업대학원
- Department
- 산업대학원 공업화학학과
- Advisor
- 서차수
- Table Of Contents
- 1. 서론 = 1
2. 이론적 배경 = 3
2.1 기존 선저방오도료 메카니즘 = 3
2.2 현재 수입되어 사용되는 실리콘 방오도료 메카니즘 = 7
2.3 실리콘 폴리우레아 방오도료 메카니즘 = 8
3. 실험방법 = 14
3.1 사용재료 = 14
3.2 시편제작 = 15
3.2.1 방오성 시편 = 15
3.2.2 선속마찰저항 시편 = 15
3.3 측정방법 = 16
3.3.1 방오시험 측정 방법 = 16
3.3.2 선속마찰저항 측정방법 = 17
4.결과 및 고찰 = 28
4.1 방오성 시험 결과 = 28
4.2 선속 마찰 저항 시험 = 33
5. 결론 = 38
References = 40
- Degree
- Master
-
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- 산업대학원 > 공업화학과
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