영어 교재 평가에 대한 교사의 인식 연구
- Alternative Title
- Teachers' Perception on Criteria for the Evaluation of ELT Materials
- Abstract
- 본 연구의 목적은 영어 교재 평가와 개발에 대한 교사들의 의견을 분명히 하는 것이다. 영어 교육에 있어 교사는 영어 교육 전문가로써 누구보다도 영어 교육에 있어 가장 필요한 것이 무엇인지를 잘 아는 주체이다. 그럼에도 불구하고 그동안 영어 교육 연구에 있어 교사 변인은 그다지 많은 주목을 받지 못한 것이 사실이다. 이러한 교사 역할의 중요성에 대한 인식 부족과 연구 사례의 불충분성에 대해 새로운 인식을 갖고 관심을 기울일 필요가 있음에 주목하여 영어 교재 평가에 대한 교사의 인식에 대해 연구하였다. 교사들이 영어 교재에 대해 어떠한 사항을 요구하는 지에 대해 연구하는 것은, 교재의 내용과 다룰 범위 그리고 형식에 대한 유용한 정보를 제공하게 될 것이다. 교사들의 다양한 요구를 정확히 파악하는 과정을 통해 교사의 요구가 영어 교재에 정확히 반영된다면 교사들은 그 교재를 수업 자료로 선택할 것이고, 교재를 개발, 연구하여 보급하는 연구자들은 자신들의 교재가 채택되도록 하기 위해 교사들의 요구를 정확하게 반영하게 될 것이다. 이 연구에서는 교사들이 영어 교재에 관해 어떠한 의견을 가지고 있는 지를 분명히 하고자 한다. 즉 본 논문에서는 영어교육에서 소홀히 취급되고 있는, 교재에 대한 교사들의 요구를 분석하는 것의 중요성을 인식하고 효과적인 교재 개발 연구를 위하여 교사들의 의견을 조사하여 분석하는 것에 초점을 두었다.
The purpose of this study is to examine teachers' perceptions about criteria for the evaluation of ELT materials. Since the 1980s learner variables have attracted a lot of research attention and the subsequent findings have influenced pedagogy which in turn seems to have changed textbooks. On the other hand, teacher variables have received very little attention in the relevant literature, and discussion about teachers has centered mainly on their roles in methods. This lack of a body of studies on teacher variables seems alarming because teachers are in a crucial position in language teaching and learning, and are also often expected to be in charge of vital stages of curriculum development. Therefore, I intend to focus on how teachers' textbook needs and wants can be identified and catered to during the processes of materials development.
This study examines middle school and high school teachers' perceptions about ELT materials using a questionnaire survey. To collect data, questionnaires were administered to 72 teachers in Busan, South Korea.
The results of the analysis revealed the following: There was a high level of agreement between middle school teachers and high school teachers about criteria. For these groups, criteria related to "authenticity", "interests", and "coverage of four skills" were all ranked as highly important. However, relatively low levels of agreement between these groups were found.
In relation to materials development, 65 respondents participated in the survey and stressed that materials should contain "communicative strategies", "useful workbook", and "be relevant".
In conclusion, it is suggested that for the purpose of systematic evaluation and the betterment of ELT materials it is necessary to identify teachers' opinions within a specific local ELT context and that there should be more field research and surveys on the criteria for the evaluation of ELT materials.
- Author(s)
- 이유진
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 영어 교재 평가 교사 인식 연구 영어 교육 ELT Teachers' Perception
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3856
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953814
- Alternative Author(s)
- Lee, Yu-Jin
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 영어교육전공
- Advisor
- 조윤경
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구과제 = 3
3. 연구의 제한점 = 3
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 교재의 정의와 유형 = 4
2. 교재 평가의 목적과 기준 = 6
가. 교재 평가의 목적 = 6
나. 교재 평가의 기준 = 7
3. 교재 평가에 대한 교사 인식 연구 = 9
가. 교재 개발에 대한 교사의 인식과 요구사항에 대한 연구 = 10
나. 교재 평가 기준에 대한 교사들의 인식에 대한 연구 = 11
다. 교재에 대한 교사의 선호도 이유에 대한 연구 = 12
Ⅲ. 연구방법 = 14
1. 연구 대상자 = 14
2. 측정 도구 = 16
3. 자료 수집 절차 및 분석 방법 = 20
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 22
1. 교재 평가 기준에 관한 인식 = 22
가. 교재 평가에 관한 전체 교사의 인식 = 22
나. 교재 평가에 관한 학교 급별 교사의 인식 = 29
2. 교재 개발에 관한 교사의 요구사항(needs) = 36
가. 교재 개발에 대한 교사의 요구사항 = 37
나. 교재 개발에 대한 학교 급별에 따른 교사의 요구사항 = 40
Ⅴ. 결론 및 제언 = 43
5.1 결론 = 43
5.2 제언 = 45
참고문헌 = 49
부록 = 54
부록 = 60
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.