인터넷을 활용한 시 교수-학습 방안 연구
- Alternative Title
- A Study on the Poem Teaching-Learning Methods Using Internet
- Abstract
- Today, many middle school and high school students are thinking that poem is a very boring, burdened and hard to understand. The emotional movement, beauty of language and development of imagination are far from the students. Today's education is still sustaining the point of view that emphasizes the composition of meaning done by the students and also emphasizes the method of learning. However, the poem education is not following this philosophy. Still, the teacher-centered class, passive participation of students, selection of the poems that makes no sympathy with students, study for examination is making the matters worse.
In this study, I recognized the problems in today's poem education and emphasized the importance of internet. Internet education is useful due to its flexibility, quickness, mutual relationship and open environment. By using the internet in actual class, I tried to find out whether the internet will me a method to solve the problems or not.
I diagnosed the problems by categorizing the problems. The categories were the student category, teacher category and the textbook category. I suggested the internet education to solve the problems. To determine whether the internet can be used effectively in education, I studied about the internet in the social and cultural point of view. I also made a plan for the actual internet education class. I designed the education model and made an actual class with one class in middle school 3rd year. The effects were like the following;
First, we can induce the self-leading study of students.
Second, we can induce active participation of the students.
Third, the resources for study became rich and students could feel more interest.
Forth, I could provide the chance for a deeper understanding about poems.
Fifth, the possibility to the variable methods of evaluation came true.
This study tried to find out the importance of internet in the poem education and actually applied the theory in the field. Finally, further study about the practical and detail application of internet education should be done.
- Author(s)
- 진경희
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 시 교수-학습 인터넷 활용 Poem Teaching-Learning nternet 제7차 국어과 교육과정
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3881
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953840
- Alternative Author(s)
- Jin, Kyung-Hee
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 조동구
- Table Of Contents
- Ⅰ.서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 선행 연구 = 2
3. 연구의 방법 = 6
Ⅱ. 시 교육의 현황 및 문제 해결 방향 = 10
1. 시 교육 현황 = 10
가. 학생들의 시 수용 상의 문제점 = 10
나. 교사들의 시 교수 상의 문제점 = 12
다. 교과서의 시 수록 상의 문제점 = 13
2. 시 교육의 문제점 해결 방향 = 16
Ⅲ. 인터넷 매체의 수업 활용을 위한 이론적 배경 = 21
1. 수업과 인터넷 매체 활용의 의미 = 21
가. 인터넷 매체에 대한 관심과 수용 = 21
나. 인터넷 매체의 교육적 특성과 의의 = 23
2. 인터넷 매체와 문학 교육의 관계 = 31
가. 제7차 국어과 교육과정에서의 인터넷의 위상 = 31
나. 문학 교육과 인터넷 매체 수용의 의의 = 34
다. 인터넷 매체를 활용한 시 교육의 모습 = 36
Ⅳ. 인터넷 매체를 활용한 시 교수-학습의 실제 = 43
1. 시 교수-학습을 위한 전제 = 43
가. 학생 요인 = 44
나. 교사 요인 = 45
다. 교실 환경 요인 = 46
2. 교수-학습 모형 = 50
3. 교수-학습 설계 = 54
4. 교수-학습 방법 = 59
가. 인터넷 검색 활용 학습 = 59
나. 채팅 활용 학습 = 62
다. 시 전문 사이트 활용 학습 = 69
라. 웹 게시판 활용 학습 = 72
Ⅴ. 연구 결과의 분석 = 80
Ⅵ. 결론 및 제언 = 88
참고문헌 = 91
부록 1 설문지 1 = 95
부록 2 설문지 2 = 97
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.