PUKYONG

전치사 with의 인지론적 의미분석

Metadata Downloads
Abstract
본 연구는 의미 사이의 연관성에 대한 고려 없이 그 뜻을 개별적으로 암기하는 전치사 교육의 문제점을 해결하고자 시작하게 되었다. 이를 위해서 비록 한 전치사가 다른 문장에서 쓰일 때 서로 다른 의미로 쓰이는 것처럼 보이지만, 그 전치사가 나타내는 의미 중에는 어떤 공통되는 속성이 있기 때문에 같은 전치사를 사용한다는 전제하에서, 서로 다른 환경에 있는 전치사의 의미 가운데서 ‘공통 속성’을 찾아내어 그 ‘개념’을 규명하는 인지문법에서 해결점을 구하려고 하였다.
본 논문에서는 with의 기본 의미를 바탕으로 이것에서 변형된 의미 및 추상적 의미로의 확대 과정을 인지문법의 측면에서 살펴보았다. with의 기본 의미는 together이라고 할 수 있는데 ‘~와 함께(together)’라는 개념은 ‘with’를 중심으로 하여 전후에 ‘함께하는’ 혹은 ‘더불어 있는’ 두 개의 대상이 있음을 뜻한다. 이러한 기본 의미는 크게 동반과 상대의 의미로 확장되는데 동반의 의미는 다시 보호/ 위탁/ 수반/ 지참, 도구/재료, 혼합, 소유, 동시, 동의, 연관성의 의미로 확대되며 연관성의 의미는 다시 원인, 목적, 양보의 의미로 확장된다. 그리고 상대의 의미는 비교의 의미로 확장된다. 이러한 with의 의미 확장 과정은 하나의 의미망으로 도식화될 수 있다.
with의 분석을 토대로 한 to, at, from, against와의 의미비교에서 with는 to의 방향성의 의미, at의 자극-반응 관계에 의한 직접적인 원인의 의미, from의 시간상 비동시적인 원인의 의미, against의 반작용의 의미 자질보다는 두 개념 사이의 관계성의 의미를 나타냄으로서 다른 전치사와 구분됨을 살펴볼 수 있다.
인지의미론의 방법으로 전치사를 지도하고 학습한다면 그동안 관용구라 하여 암기해야만 하는 것으로 간주하고 설명하지 못했던 문제들이 해결되고 설명할 수 있게 되어 전치사의 의미를 바르게 이해하고 적절하게 활용할 수 있게 도와줄 것이다. 또한 학생들에게 영어를 지도하는데 있어서 영상 도식의 그림을 이용하여 나타내면 우리가 경험하는 형상의 심리적 특성을 유지할 수 있으며 그림으로 표시하는 것은 기본적 의미에서 은유적 의미로 확대될 수 있음을 파악할 수 있게 해준다. 또한 이러한 도식을 바탕으로 다른 전치사와 비교를 함으로써 학습자들이 전치사 사용에서 흔히 범하는 오류를 최소화하며 올바르게 구분해서 사용할 수 있을 것이다.
이러한 기본 의미학습을 통하여 다양한 의미를 유추해가는 과정은 다른 전치사 및 관용적 표현의 학습에도 확대되어 적용될 수 있으리라 여겨지며 보다 다양한 전치사에 대한 의미 확대 분석 연구와 이에 의거한 전치사 교수 방책에 대한 적극적 개발, 전치사의 의미 학습 효과의 지속성에 관한 연구가 계속되기를 바란다.
This paper aims at analyzing the meanings of the English preposition ‘with’, especially its polysemous property in the framework of Cognitive Grammar and comparing the word ‘with’ to other prepositions to find out the differences between them. It tries to clarify how the meanings of ‘with’ are related and to explain the relation of the different meanings by metaphorical extensions and image-schematic transformations. The paper especially aims at examining, from a cognitive linguistic approach, the relations between the prototypical meanings and the extensional and transformational meanings.
This paper focuses on proposing two main ideas: First, the English preposition ‘with’ has the polysemous property that the meanings are related, often in such a close and systematic way that we do not notice at first that more than one meaning exists at all. Secondly, preposition ‘with’ should be compared with other prepositions in the framework of Cognitive Grammar because learners often confuse it others.
Cognitive linguists claim that prepositions are highly structured polysemies, and the relations of their different meanings are usually achieved by metaphorical extensions. According to them, the polysemous property of the prepositions is achieved by the image schemas that are derived from our everyday interactions with the world. So this paper tries to explain the cognitive meanings of the English preposition ‘with’ and its polysemous property.
The English preposition ‘with’ has a prototypical meaning that expands to different senses. The basic meaning of ‘with’ is ‘together’ and the meaning is extended widely into two meanings: ‘company’ and ‘two sides’.
The meaning of ‘company’ is extended to abstract meanings: protection, consignment, means, mix, simultaneousness, relation, cause, purpose, concession and agreement. The meaning of ‘two sides’ is extended to comparative meaning. At this time, metaphors enable us to understand extensional and abstract meanings with specific meanings. Therefore, the various meanings of ‘with’ are not mutually exclusive, but related to each other and they are related and built a semantic network centered the prototypical meaning. After analyzing the senses of ‘with’, I compare it with other prepositions: ‘to’, ‘at’, ‘from’ and ‘against’. ‘With’ and others have different basic meanings so we can discover the difference of meanings between them when they’re used in a same meaning.
The analyses of a polysemous preposition based on Cognitive Grammar have great potential in offering a more teachable account of the multiple interpretations assigned to each preposition. It can successfully help English learners to understand various meanings of prepositions more easily with a minimum of technical jargon or grammatical explanation.
Author(s)
하인경
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
의미론 인지문법 다의어 전치사 with
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3890
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953850
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
김은일
Table Of Contents
Ⅰ 서론 = 1
1.1 연구의 목적 및 필요성 = 1
1.2 연구의 범위 및 구성 = 2
Ⅱ 이론적 배경 = 3
2.1 다의어 = 3
2.2 인지문법의 개념 = 7
2.3 은유 = 11
2.4 지속성의 원리 = 13
Ⅲ with의 기본 의미 및 확장 의미 = 14
3.1 with의 기본 의미 = 14
3.2 with의 의미 확장 = 18
3.2.1 동반 = 19
3.2.1.1 보호/ 위탁/ 수반/ 지참 = 19
3.2.1.2 도구/ 재료 = 23
3.2.1.3 혼합 = 24
3.2.1.4 소유 = 25
3.2.1.5 동시 = 28
3.2.1.6 연관성 = 30
3.2.1.6.1 원인 = 31
3.2.1.6.2 목적 = 34
3.2.1.6.3 양보 = 35
3.2.1.7 동의 = 35
3.2.2 상대 = 36
3.2.2.1 비교 = 40
3.3 with의 의미망의 구성 = 42
Ⅳ with와 다른 전치사들과의 의미 비교 = 44
4.1 ‘방향성’에 있어서 to와의 의미 비교 = 44
4.2 ‘원인’에 있어서 at과의 의미 비교 = 49
4.3 ‘원인’에 있어서 from과의 의미 비교 = 52
4.4 ‘반작용’에 있어서 against와의 의미 비교 = 55
Ⅴ 결론 및 제언 = 60
5.1 결론 = 60
5.2 교육적 함의 = 61
참고 문헌 = 63
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.