PUKYONG

제7차 중학교 국어 교과서 시 단원 문항 및 내용 분석

Metadata Downloads
Abstract
제7차 국어과 교육 과정은 국어과의 성격을 “한국인의 삶이 배어 있는 국어를 창의적으로 사용하는 능력과 태도를 길러, 정보 사회에서 정확하고 효과적으로 국어 생활을 영위하고, 미래 지향적인 민족 의식과 건전한 국민 정서를 함양하며, 국어 발전과 국어 문화 창달에 이바지하려는 뜻을 세우게 하기 위한 교과”로 규정하였다. 이러한 성격을 토대로 문학 교육의 하위 영역에 해당하는 시 교육 역시 시 교육에 대한 체계적인 지식 이해, 시 작품의 수용과 창작 활동을 수행한다. 이를 통해, 문학적 감수성과 상상력의 신장, 시의 가치와 전통을 이해하고 시 활동에 능동적으로 참여하여 시 문화 발전에 기여하는 태도 양성의 목표를 가진다. 작품의 이해와 감상을 바탕으로 학습자의 체험의 확대와 상상력, 통찰력을 길러 바람직한 인격을 형성하는 학습자 중심의 시 교육 과정이 이루어져야 한다.
그러나 현대 시 교육 현장에서는 교육 과정, 학습자, 교사 각 영역마다 제 문제로 인하여 효과적인 시 교육이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 현장에서 도출된 시 교육의 여러 문제에 국어 교과서 시 단원 의 문항 및 내용에도 일부 책임이 있음을 인식하고 이를 적절한 기준에 의해 분석하여 문제점을 구체화한 후 문항 및 내용 개선 방안을 마련하고자 하였다.
은 대단원 내 소단원 제재 관련 학습 활동 중 읽기 후 활동에 해당되는 내용으로서 의 내용은 크게 ‘내용 학습’, ‘목표 학습’, ‘적용 학습’의 세 가지로 구성되어 있다. 소단원 제재의 읽기 활동 내용을 점검하고, 평가하며, 필요에 따라 교사 혹은 동료 학습자의 지도와 도움을 받는 과정이다.
본 연구에서는 제7차 중학교 국어 교과서 시 단원 문항 및 내용으로 연구 범위를 한정했다. 국어 교과서에 실린 시 20 작품 중 시의 장르적 특징과 제7차 중학교 국어과 교육 과정 시 단원의 특성을 기준으로 ‘내용 학습’, ‘목표 학습’, ‘적용 학습’의 문항 및 내용에 문제점이 나타난 12 작품을 대상으로 삼았다. 문항 및 내용 분석 후 도출된 문제점은 각 학습 과정의 취지와 역할에 적합하고, 제7차 국어과 교육 과정의 틀을 벗어나지 않으며, 문학 영역과 시 교육의 기능과 효과에 최대한 부합하는 개선 방안을 제안하였다.
개선 방안 제안 방식은 다음과 같다. ‘내용 학습’에서는 문항 내용 수정 또는 학습자의 동기 유발과 자발적인 참여를 위하여 적절한 애매성과 곤란도를 가진 과제 형식으로 바꾸어 내용 학습의 취지인 글의 중심 내용 이해 확인에 적합하도록 하였다. ‘목표 학습’에서는 학습 활동이 곧 목표 학습이라는 전제 하에 목표 학습 활동이 단원 학습 목표를 최대한 반영하도록 하였다. 또한 학습 목표 달성만을 위한 문항과 내용이 아니라 학습자의 창의적 사고력을 자극하여 신장시키고, 다양한 의견들을 최대한 수렴할 수 있도록 문항 및 내용 구성 방식에도 신중을 기했다. ‘적용 학습’은 학습자 중심 교육 과정에 적합한 내용으로 구성될 수 있도록 다양한 방식을 차용하였다. 무엇보다 창조적 창작 교육을 위해 시각적 자료를 풍부하게 제시하고 학습자의 능동적 참여가 절대적인 교수?학습 방식을 마련하여 의 적극적 활용을 추구하였다.
본 연구는 효과적인 시 교육을 위한 전략적 기법 중 하나로써 문항 및 내용 변화를 모색하였다. 이는 시 교육 현장에서 적극적으로 활용되었을 때 가치 있으며 나아가 학습자 중심의 시 교육을 위한 기반으로 자리매김할 수 있을 것이다.
The 7th National Curriculum of Korean Language stipulates characteristic of Korean Language course as follows: Korean language course is a subject for using Korean correctly and effectively in information society and for developing future oriented national consciousness and a healthy population. Also, it is for helping Korean people contribute to the development of their mother tongue, and growth of Korean culture by building up the ability and attitude to creatively use the Korean language which shows Koreans' life fully. Poetry education, which is also subordinate realm of literary education, should be a learner-oriented process which expands learners' experience through understanding and appreciation of literary works and cultivates their imagination and insight, and finally help learners' form desirable personalities. Teachers should have systematic knowledge of the poetry education, and they should set their goals in order that students can nourish their literary sensibility and imagination and can understand the worth and tradition of poetry by reading and writing poetry works, and can contribute to the development of poetry culture, by letting them take part in poetry activities.
However, every factor of the curriculum, learner, and teacher has several problems and it interrupts effective poetry education in class. This study admits that these problems are partly from contents and questions in of the unit of poetry, and aims to provide remedies after analyzing them by appropriate criterion and examining the problems in the concrete.
come under after reading activities among theme related activities in lower units which belong to upper units. These are composed of 'contents learning', 'objective learning', and 'application learning'. Here, learners examine and make sure of what they've read, and receive aid from their teacher or co-learners.
This study limits the study to the contents and questions in learning activities of the unit of poetry in the 7th Middle School Korean Textbooks, and focuses on twenty works in the textbook which have problems with the learning activities. The criterion lean on the genre characteristic of poetry, and that of the unit of poetry suggested by the 7th national curriculum of Korean language for middle school.
The problems through the process above will be overcome by following remedies which are appropriate for aims and roles of each learning process, not apart from the form of the 7th national curriculum of Korean language, and agree maximumly with the function and effect of literary realm and poetry education as well.
The remedies are suggested in this way. First of all, in the contents of learning in which the role is to make sure that students understand the contents of the text, I provide activities such as giving correction to the contents of questions, or tasks with the right amount of obscurity and difficulty, and this would allow students to have the motivation and to show spontaneous participation. These are not only for achievement of learning the object in one way direction, but also for gathering various opinions of learners. Secondly, the application learning in this study adopts various ways in order to be constructed with proper contents for learner oriented curriculum which has been studied actively since before the 7th national curriculum of Korean language was made. Above all, I present much of the visual material for the education of creative writing, and grope for ways to use in maximum with teaching and learning method which makes learners participate actively.
This study discusses the problems of and suggests remedies at the same time as one of the various strategic techniques for effective poetry education. These are worthy, and furthermore, would play a role as a basis for learner-oriented poetry education only when they are actively used in class.
Author(s)
이주현
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
제7차 중학교 국어 교과서 시 단원 문항 창작
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3893
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953853
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
남송우
Table Of Contents
Ⅰ 서론 = 1
1.1. 연구 목적 = 1
1.2. 선행 연구 검토 = 9
1.3. 연구 방법 = 13
분석 기준의 바탕 = 15
2.1. 문항 및 내용 분석 기준의 필요성 = 15
2.2. 시의 장르적 특징 = 17
2.3. 제7차 중학교 국어과 교육 과정 시 단원의 특성 = 22
Ⅲ 문항 및 내용 분석 = 29
3.1. 문항 및 내용 분석의 중요성 = 29
3.2. 문항 및 내용 분석 = 34
3.2.1. 7학년 국어 교과서 시 단원 문항 및 내용 분석 = 43
3.2.2. 8학년 국어 교과서 시 단원 문항 및 내용 분석 = 66
3.2.3. 9학년 국어 교과서 시 단원 문항 및 내용 분석 = 78
3.3. 문항 및 내용 분석 결과 = 92
Ⅳ 결론 = 97
참고 문헌 = 101
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.