PUKYONG

중·고등학교 과학(화학영역)및 화학(Ⅰ,Ⅱ)교과서의 지식분야와 탐구분야에서의 연계성 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Study on the Connection of Knowledge and Research Areas of Chemistry Fieldin Science Textbooks of Middle and High Schools.
Abstract
The purpose of this study is to propose the effective and efficient curriculum through connection characteristic study in center published textbook in direction of the 7th curriculum.
When dependence degree of textbook consider high in school education, it analyzed and searched application example of school education which it deviated from connection characteristic study of the traditional fixed form.
1. It analyzes the course of science object which it presents from the middle and high school curriculum.
2. it compares presented from curriculum the grade unit object in keyword center with textbook then analyzes.
3. it analyzes the knowledge field contents connection characteristic of the middle and the high school textbook.
4. it analyzes the research field connection characteristic of the middle and the high school textbook.
It analyzed chemistry field of middle school science, high school science and chemistry ?T??U of textbook in direction of the 7th curriculum and then It got a conclusion such as ;
According to the analysis result of the course of science object, presented by curriculum of middle and high school, national common foundation course gradually strengthens the object establishment intending the education for the whole man, such as the fundamental notion, which is the intrinsic aspect of science, research course and growth of research ability.
I compared the grade unit object of the education course of middle and high school with the textbook, focusing on keyword, and the result showed most of the textbooks followed them well.
According to the analysis result of the contents connection characteristic of knowledge field of textbook of middle and high school, deepen and delveloped over 80% of textbook concepts by Repetition 6.7%, development 83.1%, interval 8.7%, the contents omission by duplicated contents is 0.6%, contents omission 0.9%.
According to the analysis result of the connection characteristic of research field of textbook of middle and high school, almost textbook gradually was shown increased composite thinking which is requested by synthetic research factor from fundamental research factor.
Because research activity lean upon the discussions and experiments, even though these research process are achieved by research activity, the development of the various noble research activities are needed.
Author(s)
김영화
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
연계성 화학영역 중·고등학교 과학 교과 Chemistry Field
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3896
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953857
Alternative Author(s)
Kim, Young-Hwa
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 화학교육전공
Advisor
손병화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 및 목적 = 1
2. 연구 문제 = 2
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
1. 교육 과정의 이해 = 4
2. 중·고등학교 과학과 교육 과정의 특징 = 5
3. 선행연구 = 8
Ⅲ. 연구방법 = 10
1. 연구자료 = 10
2. 분류체계 = 12
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 16
1. 중·고등학교의 교육 과정에서 제시하는 과학교과 목표 분석 = 16
가. 제 7차 교육 과정의 국민 공통 기본 교육 과정의 과학 교과 목표 = 16
나. 제 7차 교육 과정의 화학 Ⅰ의 목표 = 18
다. 제 7차 교육 과정의 화학 Ⅱ의 목표 = 19
2. 교육 과정과 교과서에서 제시하는 단원별 목표 분석 = 21
가. 7학년 교육 과정과 교과서에서 제시한 단원별 목표 분석 = 23
나. 8학년 교육 과정과 교과서에서 제시한 단원별 목표 분석 = 27
다. 9학년 교육 과정과 교과서에서 제시한 단원별 목표 분석 = 30
라. 10학년 교육 과정과 교과서에서 제시한 단원별 목표 분석 = 33
마. 11학년 교육 과정과 교과서에서 제시한 단원별 목표 분석 = 37
바. 12학년 교육 과정과 교과서에서 제시한 단원별 목표 분석 = 40
사. 중·고등학교 교과서의 단원별 목표 분석 결과 = 45
3. 중·고등학교 교과서의 지식 분야 내용 연계성 분석 = 51
가. 7학년 교과서의 지식 분야 내용 연계성 분석 = 51
나. 8학년 교과서의 지식 분야 내용 연계성 분석 = 53
다. 9학년 교과서의 지식 분야 내용 연계성 분석 = 54
라. 10학년 과학 교과서의 지식 분야 내용 연계성 분석 = 56
마. 11학년 화학 Ⅰ 교과서의 지식 분야 내용 연계성 분석 = 58
바. 12학년 화학 Ⅱ 교과서의 지식 분야 내용 연계성 = 60
사. 학급간의 물질분야 내용 연계성 분석 = 61
4. 중·고등학교 교과서의 탐구 분야 연계성 분석 = 62
가. 교과서별 탐구 분야의 탐구과정 분석 = 63
나. 교과서별 탐구 분야의 탐구활동 분석 = 145
Ⅴ. 결론 = 154
Ⅵ. 참고문헌 = 156
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.