PUKYONG

중학교 「수와 연산」,「문자와 식」단원에 대한 문제제기 교수-학습 방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Teaching-Learning Methods of 'Problem Posing' for 「Numbers and Operations」 and 「Variables and Equations」 in Middle School Mathematics.
Abstract
문제제기란 원래의 수학적인 문제로부터 조건의 일부나 전부를 다르게 구성 또는 재 진술하여 새로운 문제를 만드는 활동을 말한다.
이러한 문제제기의 과정은 수학 교육의 목표를 달성할 수 있는 적절한 교수법으로 알려져 있다. 문제제기의 방법으로서 1983년 Brown 과 Walter가 제안한 ‘What-If-Not' 전략이 있다.
본 논문에서는 Brown 과 Walter가 제안한 ‘What-If-Not' 전략을 이용한 교수-학습 방안을 중학교 「수와 연산」, 「문자와 식」단원에 적용해 본다.
By 'problem posing', we mean the activity to make new problems by rearranging or explaining part or all of conditions stemming from original mathematical problems. The process of problem posing turns out to be a proper teaching method to achieve the goal of mathematics education. As a method of problem posing, 'What-If-Not' strategy was suggested by Brown and Walter in 1983.
The purpose of this thesis is to explore teaching-learning methods for 「numbers and operations」 and 「variables and equations」 in middle school mathematics by applying 'What-If-Not' strategy.
Author(s)
이지희
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
문제제기 교수-학습 방안 수와 연산 문자와 식 수학 교육
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3902
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953867
Alternative Author(s)
Lee, Jee-Hee
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
심효섭
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
2.1 문제해결과 문제제기의 의미 = 4
2.2 문제제기의 교수-학습 의의 = 6
2.3 문제제기의 중요성 = 8
2.4 문제제기를 위한 전략 = 10
2.5 문제제기와 문제해결과의 관계 = 14
2.6 문제제기 학습에서 교사의 역할 = 18
Ⅲ. 설문조사 내용과 결과분석 = 20
3.1 학생대상 = 20
3.2 교사대상 = 32
Ⅳ. 문제제기 활동을 이용한 교수-학습 방안 = 36
4.1 문제제기 활동의 적용(예시) = 37
4.2 문제제기 활동을 이용한 학습지도안(예시) = 45
4.2.1 단원의 개관 = 45
4.2.2 본시학습 전개 계획 = 47
Ⅴ. 결론 및 제언 = 55
참고문헌 = 57
부록 (설문지) = 59
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.