중학교 「수와 연산」,「문자와 식」단원에 대한 문제제기 교수-학습 방안
- Alternative Title
- Teaching-Learning Methods of 'Problem Posing' for 「Numbers and Operations」 and 「Variables and Equations」 in Middle School Mathematics.
- Abstract
- 문제제기란 원래의 수학적인 문제로부터 조건의 일부나 전부를 다르게 구성 또는 재 진술하여 새로운 문제를 만드는 활동을 말한다.
이러한 문제제기의 과정은 수학 교육의 목표를 달성할 수 있는 적절한 교수법으로 알려져 있다. 문제제기의 방법으로서 1983년 Brown 과 Walter가 제안한 ‘What-If-Not' 전략이 있다.
본 논문에서는 Brown 과 Walter가 제안한 ‘What-If-Not' 전략을 이용한 교수-학습 방안을 중학교 「수와 연산」, 「문자와 식」단원에 적용해 본다.
By 'problem posing', we mean the activity to make new problems by rearranging or explaining part or all of conditions stemming from original mathematical problems. The process of problem posing turns out to be a proper teaching method to achieve the goal of mathematics education. As a method of problem posing, 'What-If-Not' strategy was suggested by Brown and Walter in 1983.
The purpose of this thesis is to explore teaching-learning methods for 「numbers and operations」 and 「variables and equations」 in middle school mathematics by applying 'What-If-Not' strategy.
- Author(s)
- 이지희
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 문제제기 교수-학습 방안 수와 연산 문자와 식 수학 교육
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3902
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953867
- Alternative Author(s)
- Lee, Jee-Hee
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 심효섭
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 이론적 배경 = 4
2.1 문제해결과 문제제기의 의미 = 4
2.2 문제제기의 교수-학습 의의 = 6
2.3 문제제기의 중요성 = 8
2.4 문제제기를 위한 전략 = 10
2.5 문제제기와 문제해결과의 관계 = 14
2.6 문제제기 학습에서 교사의 역할 = 18
Ⅲ. 설문조사 내용과 결과분석 = 20
3.1 학생대상 = 20
3.2 교사대상 = 32
Ⅳ. 문제제기 활동을 이용한 교수-학습 방안 = 36
4.1 문제제기 활동의 적용(예시) = 37
4.2 문제제기 활동을 이용한 학습지도안(예시) = 45
4.2.1 단원의 개관 = 45
4.2.2 본시학습 전개 계획 = 47
Ⅴ. 결론 및 제언 = 55
참고문헌 = 57
부록 (설문지) = 59
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.