중학교미술의 입체조형수업 방안에 관한 연구
- Alternative Title
- A STUDYON TEACHING PLAN OF CONSTRUCTING THREE DIMENSIONAL MODELING FOR MIDDLE SCHOOL ART LESSONS
- Abstract
- 21세기의 사회는 모든 것들이 급격하게 변하고 있으며 과거와는 다른 다양한 삶의 방식과 가치를 요구하고 있다. 이러한 변화에 대응하는 교육은 기본적이고 본질적인 교육의 강화와 융통성 있는 교육으로 전개되어야 한다.
이에 따라 7차 교육과정에서는 그 기본방향을「21세기의 세계화·정보화 시대를 주도할 자율적이고 창의적인 한국인 육성」으로 설정하여 자율성과 창의성에 중점을 둔 교육을 지향하고 있다.
따라서 중등학교에 있어서의 미술 교육은 조화로운 인간의 개발에 그 의의를 두고 있고, 특히 정서적 발달 단계상 중학생 시기에는 전인적 인간 형성을 지향하는 심미성 교육, 창의성 교육이 매우 중요하다고 보고 있다.
오늘날 미술교육은 종래의 기능 위주의 교육에서 벗어나 학생들로 하여금 자유스러운 사고를 경험하게 하는 과정에서 학생들이 문제 상황에 대해 스스로 창의적으로 해결할 수 있는 능력을 기르도록 도와주어야 한다는 과제가 있다. 즉 중학교 미술을 교육하는 현장에서는 학생들에게 ‘창의적 발상’과 ‘표현’이라는 균형 있는 교육을 하여야 한다.
이러한 필요성에 따라 본 연구에서는 입체조형 교육에서 가장 많이 사용되는 종이를 재료로 사용한 여러 가지 조형기법에 대한 사례들과 중학교 미술 교과서에 나타난 입체조형의 표현 요소들을 검토·분석해 보고, 그 결과를 체계적으로 정리하여 보다 효과적인 교육 방안을 제시함으로써 학생들의 창의적 발상 능력 향상을 위한 입체조형 교육의 학습효과를 극대화하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 다음과 같은 내용으로 연구를 진행하였다.
첫째, 전문 서적과 논문 및 연구자료 등을 통하여 입체조형교육의 필요성 및 가치에 대하여 살펴보았다.
둘째, 관련 문헌과 연구 논문, 간행물을 통하여 종이를 이용한 조형방법의 사례들을 알아보았다.
셋째, 현재 중학교에서 다루어지고 있는 교육인적자원부 검정 7종 미술교과서 중 현재 학교 현장에서 거의 사용되고 있지 않는 1종의 미술교과서를 제외한 6종의 미술교과서에 예시된 입체조형 작품들 중 종이입체조형 작품들의 비율과 제작에 이용된 기법들을 분석하였다.
넷째, 앞서 분석한 내용을 바탕으로 종이를 이용한 입체조형방법을 학생들에게 효과적으로 수업에 적용 시킬 수 있는 종이입체조형 교육 프로그램을 마련하였다.
다섯 째, 본 프로그램에 대한 효과를 알아보기 위하여 부산 시내 중학교 중 연구자가 근무하는 D중학교 1학년을 대상으로 2006년과 2007년 두 차례에 걸쳐 실제 수업을 진행하여 종이를 이용한 입체조형을 기존의 수업방식으로 실시한「종이로 만들기」수업 결과와 입체종이조형 기법에 대한 이론을 병행한 만들기 수업의 결과를 비교하였다.
이러한 과정을 통하여 기초조형의 요소와 원리를 스스로 체험할 수 있는 종이입체조형은 입체형태의 내적 외적 구조를 쉽게 이해할 수 있고 아이디어를 새롭게 생성하여 형상화시키는데 도움을 주어 청소년기의 창의적 표현 능력을 향상시키는데 그 효과가 큰 학습임을 알 수 있었다.
따라서 중학교 미술교육의 입체조형 교육에 있어서는 창의적 발상뿐만 아니라, 표현의 다양성을 위한 교육이 병행되어야 함을 알 수 있었다.
Everything is changing rapidly in 21st century society. Way of life and values need to be diversified and be different from the past. This is why educational system has to react against these measures by emphasizing on essential and flexible education.
This is why the 7th curriculum focuses on 「Upbringing self-regulating and creative Koreans to lead the 21st century: century of globalization and information age」and emphasizes education on self-regulation and creativity.
As a result, art education in middle school focuses on harmonious human development. Aesthetic, creative education is very important for middle schools students who are developing their emotional minds.
These days, art education does not focus too much on developing skills. Rather, students are allowed to experience free thinking and are taught to creatively cope against the problems they face. This means that middle school education must concentrate on the balance of 'creative ideas' and 'expression' for the students.
Due to these matters, this study looks at various modeling methods for solid modeling education, putting emphasizes on the material used the most in middle school: paper. It reviews and analyzes the expression factors in the art textbooks used in middle schools. The results are systematically arranged in order to provide a more effective education method that maximizes the learning in solid modeling education. The study was progressed as follows:
First, the thesis looks at the importance and value of solid modeling education by observing technical books, thesis, and research data.
Second, the study look at paper modeling methods through related literature, thesis, and publications
Third, ratio and methods to create paper solid modeling works in six art textbooks from Ministry of Education and Human Resources Development currently used in middle school (excluding 1 textbook which is almost never used) are analyzed.
Fourth, paper solid modeling education program was made based on the information analyzed. This program would allow solid modeling methods to be applied more effectively to the students in class.
Fifth, in order to confirm the efficiency of this program, actual classes took place once in 2006 and once in 2007 in D Middle School located in Busan downtown. The current teaching method for 「Making with paper」 solid modeling class was compared with the new program.
This process will allow the students to learn the basic modeling, factors and fundamentals by themselves and allow them to easily understand inner and outer structure of a modeling. It'll also help generate new ideas to improve creativity for the young adolescents.
Therefore, solid modeling education in middle school should not only concentrate on creative ideas, but should also have emphasis on the variety of expressions.
- Author(s)
- 권준영
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 조형 중학교 종이입체 미술 입체조형수업
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3904
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953866
- Alternative Author(s)
- Kwon, Joon-Young
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 디자인교육전공
- Advisor
- 김선화
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 목적 = 1
2. 연구 방법 = 2
Ⅱ. 중학교 미술과 교육과정의 성격과 내용 = 4
1. 제7차 미술 교육과정의 특성 = 4
2. 중학교 미술과_(美術科) 교육과정의 목표 = 5
3. 중학교 미술과 교육과정의 내용 = 7
Ⅲ. 입체조형교육의 의의 = 8
1. 입체조형의 개념 = 8
2. 입체조형의 특성 = 10
3. 입체조형의 요소와 원리 = 12
4. 입체조형의 재료와 표현성 = 13
4.1. 입체조형의 재료 = 13
4.2. 입체조형 재료로서의 종이 = 15
5. 조형교육의 목적 = 17
6. 입체조형 교육의 필요성 = 19
Ⅳ. 종이 기초조형 방법 연구 및 분석 = 22
1. 종이 입체조형 기초표현 기법 = 22
2. 분석 결과 = 29
V. 중학교 교육과정의 입체조형 교육 = 30
1. 제 7차 미술교과서의 종이 입체조형 분석 = 30
2. 분석 결과 = 43
2.1. 입체조형 포함 단원과 종이입체조형 수 = 43
2.2. 기법별 분석 결과 = 43
Ⅵ. 종이입체조형 수업지도안 전개 = 45
1. 종이입체조형 수업의 목표 = 45
2. 교수·학습의 단계별 과정 분석 = 45
3. 종이입체조형 표현활동을 위한 수업방안 제시 = 48
4. 본시학습 지도안 = 50
5. 수업결과 제시 = 53
5.1. 2006학년도 수업 결과 = 54
5.2. 2007학년도 수업 결과 = 55
5.3. 수업 결과 비교 = 56
Ⅶ. 결론 = 59
참고문헌 = 61
부록 = 63
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 디자인교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.