중학교 수학교육에서의 수학사 활용 방안 연구
- Alternative Title
- A STUDY ON THE METHOD OF USING THE HISTORY OF MATHEMATICS IN THE MIDDLE SCHOOL MATHEMATICS COURSE
- Abstract
- In the mathematics education, there have been many debates regarding to the use of history in mathematics. But the history of mathematics has not been used properly a lot of mathematical curriculum as well as in the training method yet.
In this study, we investigate the present circumstance of using the history of mathematics and find to the key of the problem that make good use of the history of mathematics for an interesting and effective class in the education of mathematics.
In chapter 2, we consider accordance with Histo-Genetic Prince and necessity as well as effect of using the history of mathematics.
In chapter 3, we investigate historical topics written in current mathematics textbooks and we investigate the point of view of teachers and students on using the history of mathematics.
In chapter 4, based on these data, we offer more suggestions of how to solve the analyzed problem and introduces methods by using the history of mathematics in the education of mathematics.
- Author(s)
- 채혜연
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 수학사 중학교 수학교육 수학자 제 7차 교육과정 수학 교과서
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3905
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953868
- Alternative Author(s)
- Chae, Hye-Yeon
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 백영길
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 = 1
1.2 연구의 구성 및 내용 = 3
1.3 연구 방법 및 절차 = 3
1.4 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
2.1 역사 발생적 원리 = 5
2.2 수학교육에서 수학사 지도의 의의 = 9
2.2.1 수학사 지도의 필요성 = 9
2.2.2 수학사 지도의 효과 = 12
Ⅲ. 수학사 활용에 대한 실태분석 = 14
3.1 현행 중학교 수학 교과서의 수학사 내용 분석 = 14
3.1.1 제 7차 교육과정의 수학과 내용 체계표 = 14
3.1.2 교과서에 수록된 수학사 내용 분석 = 16
1) 조사의 목적 = 16
2) 조사 결과 및 분석 = 17
(1) 수와 연산 = 17
(2) 문자와 식 = 20
(3) 규칙성과 함수 = 22
(4) 확률과 통계 = 23
(5) 도형 = 24
(6) 측정 = 26
3.2 수학사 활용에 대한 설문 분석 = 29
3.2.1 교사 설문 조사 = 29
1) 조사의 목적 및 내용 = 29
2) 조사 결과 및 분석 = 29
3.2.2 학생 설문 조사 = 36
(가) 조사의 목적 및 대상 = 36
(나) 조사 내용 및 결과 분석 = 36
Ⅳ. 수학사 활용 방안 = 39
4.1 수학사 활용을 위한 대안 제시 = 40
4.1.1 교과서 개선 = 40
4.1.2 수학사를 접할 수 있는 기회 마련 = 43
4.1.3 수학사 활용을 위한 환경 개선 = 45
4.2 수학사 활용 방법 = 49
4.2.1 수학적 개념의 발달 과정 및 역사적 배경 소개 = 49
4.2.2 수학자와 관련된 일화 소개 = 50
4.2.3 수학자들의 인용문 이용 = 52
4.2.4 역사적인 수학 문제 탐구 = 53
4.2.5 수학의 표현 방식 비교 = 54
4.2.6 과제를 통한 수학사 활용 = 56
Ⅴ. 결론 및 제언 = 58
참고문헌 = 61
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.