PUKYONG

중학교 영어 교과서에 나타난 탈어휘화 동사의 연어 유형 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on Collocational Patterns of Delexicalized verbs in Middle School English Textbooks: focusing on make, get, take, do
Abstract
본 연구는 영어의 상당 부분이 다단어 조립식 뭉칫말(multi-word units or chunks)로 구성되어 있으며, 그 근간을 이루는 것이 연어(Ellis 1997; Lewis 1993; McCarthy 1990; Willis 1990)이며, 어휘의 개념도 단어 이상으로 확장되어 왔다(Richards와 Renandya 2002)는 어휘적 접근방식을 기반으로 하여, 제7차 교육과정에 따른 중학교 1, 2, 3학년 8종 교과서 총 24권의 본문 내용을 대상으로 문장의 강력한 생성자로 주로 명사와 결합하여 다양한 연어 관계를 형성하며 그 의미 영역의 범위 또한 큰 편인 탈어휘화 동사(delexicalized verb)의 연어 유형을 코퍼스 언어학적 기법을 통해 분석하고 향후 어휘 교수-학습에 유의미한 기초 자료를 제공하고자 한다. 동시에 원어민의 실질적인 언어 사용을 기반으로 구축된 코퍼스인 LDOCE(2003)·BOE와의 비교하여 교과서의 연어 반영 상황을 점검해 보았다. 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 각 탈어휘화 동사들 중에서 빈도수가 가장 높은 연어 유형은 NP 형태였다. get 동사의 경우 NP와 결합하면서 receive의 의미가 가장 많이 나타났으며 obtain/achieve의 의미로도 분화되었다. 그러나 get 동사는 다른 탈어휘화 동사에 비해 명사와의 결합 외에도 비교급/과거분사를 포함한 형용사와도 비교적 높은 연어적 관계를 형성하고, become의 의미로 사용되는 경향이 있었다. take 동사는 care/breath 등의 명사와 결합하여 action의 의미가 가장 강했지만, 이를 제외한 NP 연어에서 action의 빈도수보다는 낮지만, 전체적으로 균등하게 교과서에 나타나며 do 동사의 경우 action/activity의 의미를 지닌 명사들과 가장 많이 결합하였고, make 동사 역시 NP와 연어 관계를 형성하면서 produce/do/cook/have a quality등 다양한 의미로 분화되었다.
둘째, 동사+NP의 기본 구조에서 NP가 빠지거나 VP/AP/PP(adverb)가 더해지는 형태이다. make 동사는 make+NP/AP/VP 등 가장 다양한 형태로 나타났는데, 이들은 공통적으로 cause의 의미를 지니고 있었다. 그리고 get 동사는 교과서에서는 1회 정도에 지나지 않았지만 get+NP+NP의 유형과 get+to-infinitive가 있었다. 그런데 get+to-infinitive는 ‘어떤 행위를 경험할 기회를 얻다’는 의미지만, 유사하게 to 부정사가 사용된 get+to like/know/understand는 일종의 고정된 표현으로 점진적인 과정의 의미가 내포되어 있음을 알 수 있었다. take 동사에서는 take+NP+to-infinitiv가 교과서에 19회 등장하는데 특정한 형태의 결합이라는 점에서 연어적 지식으로 습득할 필요가 있다. do 동사의 경우 단독으로 쓰여 have a particular job/succeed/enough의 의미를 가진다. 이는 조동사로써의 do 동사의 용법을 제외하고 do 동사의 쓰임 중 20%를 차지할 정도로 교과서에 상당히 많이 등장하고 있음을 알 수 있다.
셋째, 탈어휘화 동사 make, get, take, do의 구동사의 쓰임에서 get 동사(19.2% 차지)가 가장 많이 등장하지만, 다른 구동사의 용례는 전반적으로 낮고, 또한 특정 구동사로 편중되어 있는 경향을 알 수 있었다.
넷째, 교과서 내의 명사 연어와 원어민 코퍼스 BOE와 비교해 봤을 때 do 동사를 제외하고 make·get·take의 명사 연어는 특정 명사나 품사로 편중된 경향이 있었다. make와 가장 많이 결합한 명사는 friends로 상위 30개 BOE 명사 연어와는 거리감이 있었다. get 동사는 BOE의 분석에서 명사와의 연어보다는 형용사와 연어적 관계가 더 강함을 발견할 수 있었는데, 교과서에는 형용사보다는 전치사나 부사와의 연어 관계가 더 강했다. 그리고 take 동사는 care 명사와의 연어가 극심했고, BOE의 나머지 명사 연어는 전반적으로 거의 다루어지지 않고 있었다. 실제 원어민 연어 사용과 교과서의 연어 사용은 다양성 면에서 상당한 차이가 있음을 알 수 있었다.
The 7th National Curriculum claims that English textbooks are one of the numerous teaching materials that can be used in the classroom, but it is generally assumed that most English language learners in Korea turn to textbooks for their many parts of successful language learning. Based on the lexical approach, language learners should learn vocabulary focusing on acquisition of collocational knowledge or chunks of words rather than that of each separate word item for effective communication. Thus, delexicalized verbs such as make, get, take and do shown in the middle school English textbooks are analyzed in this study. According to Lewis(2000) theory, delexicalized verbs mean a group of words in English which have little or no meaning outside the context of particular use. They are frequently presented in the middle school English textbooks, but it is not easy for EFL learners like Koreans to use those verbs effectively in real-life communication due to lack of exposure and attention to that considerable collocational knowledge. Thus, delexicalized verbs and their collocational patterns should be taught through explicit vocabulary teaching in the classroom, which can help learners improve their communicative competence.
Mainly considered form of collocation in this study is Verb+Noun and several other forms are also dealt with depending on each delexicalized verb. Through Simple Concordance Program 4.09, types of collocational patterns of delexicalized verbs make, get, take and do are extracted and grouped by each list of meanings in the corpus-based dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English(2003). To find out that middle school English textbooks reflect authenticity of the native speakers' corpus, Bank of English is used as a counterpart, but the verb do is excluded due to lack of data needed. The following are the results of this study.
First, the most frequent type of collocations in the textbooks is noun phrase(NP). Each delexicalized verb plus NP has many different meanings, so in the language classroom needs explicit vocabulary teaching about delexicalized verbs and their collocational patterns.
Second, there are forms of delexicalized verbs+VP/AP/PP(adverb) in the textbooks. For example, the collocational pattern of make+NP+VP shows that the verb make, grammatically termed as a causative verb, can be also learnt through multi-word items. The verb get, co-occurs with adjectives and the meaning of the verb get changes into become. Similarly, other collocational patterns of delexicalized verbs reveal the need of teaching collocations.
Third, the use of phrasal verbs in the textbooks is limited to a small number of varieties. Get phrasal verbs are relatively high in the list, but get up takes up 40% of its use. In addition, do phrasal verb turns out to be none in the textbooks.
Finally, except for the verb do, the frequency, significance, and use of delexicalized verbs in the textbooks such as make, get, take are considerably different from those of Bank of English.
Author(s)
김미경
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
탈어휘화 동사 연어유형 중학교 영어 take make get
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3906
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953869
Alternative Author(s)
Kim, Mi-Kyeong
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 영어교육전공
Advisor
김은일
Table Of Contents
Ι. 서론 = 1
1.1. 연구의 목적 및 필요성 = 1
1.2. 논문의 구성 = 3
1.3. 본 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
2.1. 영어 어휘 연구와 어휘적 접근방식 = 5
2.1.1. 영어 어휘 연구 = 5
2.1.2. 어휘적 접근방식(Lexical Approach) = 8
2.2. 연어(collocation) = 10
2.2.1. 연어의 개념과 특성 = 10
2.2.2. 연어 학습의 중요성 = 14
2.2.3. 다빈도 동사와 탈어휘화 동사 = 15
Ⅲ. 분석방법 = 17
3.1. 분석 대상 = 17
3.2. 분석 도구 및 절차 = 19
3.3. 자료 분석 방법 = 21
Ⅳ. 분석 결과 및 토의 = 22
4.1. 기초적 분석 = 22
4.1.1. 중학교 1·2·3 학년 영어 교과서 8종의 코퍼스 규모 = 22
4.1.2. 다빈도 동사 추출과 탈어휘화 동사 선정 = 26
4.2. 탈어휘화 동사의 연어 유형 분석 = 28
4.2.1. make = 28
4.2.2. get = 39
4.2.3. take = 51
4.2.4. do = 62
Ⅴ. 결론 = 70
교과서 분석 자료 목록 = 74
참고문헌 = 75
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.