텍스트 변용을 통한 시 감상 수업 방안 연구
- Alternative Title
- (A) Study on the Poetry Appreciation Class by Textual Variation
- Abstract
- The poem education has to give an opportunity to students to analyze the poem freely and expand their imagination and experience.
This study tried to find out the methods for students to internalize the poem through various experience and expand their imagination. By attaching the usual media that can be experienced in usual life, I tried to give an easy way to get closer to the literature and also give an opportunity to make the students' own creative literature activity.
To achieve this purpose, in chapter Ⅰ, I reviewed many previous methods that suggested the detail directions for the effective poem education. And in chapter Ⅱ, I analyzed the problems of the poem education based on the 7th education program. The textbook selected poems that fits to the modern world but it failed to open new methods for the internalization and understanding of the poems.
In chapter Ⅲ, I designed a new poem education model that can internalize the poem effectively through the text metamorphosis.
In chapter Ⅳ, on the bases of the model suggested in chapter Ⅲ, I designed a detailed field education and reviewed the real effect. The chosen text was 'Gajeong' of Park Mok Wol, which is included in the middle school Korean Language textbook. Through the three-step system(Reaction step-Meaning understanding step-Internalization step), I suggested the detailed metamorphosis activities of each step.
In chapter Ⅴ, I reviewed the accomplishment and limits of the suggested model. Most students felt that this model was more helpful than other classes but there are some problems to be solved such as the selection of many types of text and to provide poems that fits to the students' interest and understanding level.
The meaning of this research is that it suggested a way to decrease the burden of students and teachers. If the class is too complex, students feel hard to follow the steps and teachers, too cannot applicate the theory.
Further methods should be searched to make a flexible and effective poem education class under the reality of Korean education.
- Author(s)
- 최규년
- Issued Date
- 2007
- Awarded Date
- 2007. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 텍스트 변용 시 감상 수업 Textual Variation Poetry Appreciation Class
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3928
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953900
- Alternative Author(s)
- Choi, Kyu-Nyeon
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 국어교육전공
- Advisor
- 조동구
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 문제 제기 및 연구 목적 = 1
2. 선행 연구 및 연구 방법 = 4
Ⅱ. 시 감상 수업의 현황 및 문제점 = 10
1. 현행 시 감상 교육 방법의 문제점 = 10
2. 교과서 학습 활동의 문제 = 12
3. 타 장르 및 다양한 매체 활용의 현황 = 20
Ⅲ. 텍스트 변용을 통한 시 감상 교육의 내용 = 23
1. 텍스트 변용의 의미 및 필요성 = 23
가. 텍스트 변용의 의미 = 23
나. 시 감상 수업에 있어서의 텍스트 변용의 필요성 = 26
2. 텍스트 변용의 방법들 = 31
3. 텍스트 변용을 통한 시 감상 교수-학습의 방향 = 34
4. 기존의 시 감상 수업 모형 고찰 및 텍스트 변용을 통한 시 감상 교수-학습 모형 = 36
가. 기존의 시 감상 수업 모형 비교 고찰 = 36
나. 텍스트 변용을 통한 시 감상 교수-학습 모형 및 지도 방법 = 38
(1) 반응 단계 = 40
(가) 소리 내어 읽고 짧은 감상문 쓰기 = 41
(나) 시 내용을 짧은 줄글로 바꾸어 써 보기 = 42
(다) 시 내용과 관련된 경험담 쓰기 = 43
(2) 의미 파악 단계 = 44
(가) 연상 단어 마인드 맵 작성하기 = 45
(나) 그림으로 표현하기 - 엽서 만들기/책 표지 만들기 = 47
(다) 시나리오 콘티 작성하기 = 49
(3) 내면화 단계 = 51
(가) 시 소개 기사문 작성하기 = 53
(나) 시인의 입장에서 후기 쓰기 = 54
Ⅳ. 텍스트 변용을 통한 시 감상 수업의 실제 = 56
1. 수업 전 설문 조사 및 수업 방법 선정 = 56
가. 수업 전 설문 조사 내용 분석 = 56
2. 수업의 실제 = 59
가. 반응 단계 = 62
나. 의미 파악 단계 = 70
다. 내면화 단계 = 79
3. 수업에 대한 설문 조사 및 평가 = 83
가. 시 감상 수업에 대한 설문 조사 결과 = 83
나. 평가 기준 및 항목 = 87
Ⅴ. 결론 = 88
참고문헌 = 93
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 국어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.