PUKYONG

통계학 성적에 유의한 영향을 주는 수강학생들의 인식에 관한 연구

Metadata Downloads
Alternative Title
A Study on the Perceptions of Students that significantly affect Introductory Statistics Scores
Abstract
The academic importance of statistics has widely been realized. However, the department of statistics, especially, at provincial universities in Korea reaches a crisis. A survey regarding all aspects of introductory statistics in a statistics class during Winter school in 2006 course was conducted to identify the undergraduate students' cognitive level and educational background for the purpose of improving their understanding the course. We discovered that handouts used as class materials were effective. We found out some important factors that affect their credits by investigating their attitudes and final scores of the course.
Author(s)
김형근
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
통계교육 통계학 성적 수강학생 Perceptions Statistics Scores
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3929
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953901
Alternative Author(s)
Kim, Hung-Geun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
박동준
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 수강학생들의 배경 = 5
2.1 수강학생들의 소속과 수강사유 = 5
2.2 배경지식 = 7
2.3 강의에 임하는 자세 = 10
2.4 희망하는 교재, 과제 및 평가의 형태 = 13
2.5 희망하는 강의의 양상 = 20
2.6 학생들의 수치자료를 활용한 유인물 = 25
Ⅲ. 강의평가 및 성적의 결과 = 28
3.1 강의평가 = 28
3.2 성적의 결과 = 32
Ⅳ. 수강학생의 배경 및 인식에 따른 성적분석 = 33
4.1 고교시절 분반과 성적과의 연관성 = 33
4.2 교차지원 여부와 성적과의 연관성 = 34
4.3 예시문항 해결능력 여부와 성적과의 연관성 = 35
4.4 통계학에 대한 통념과 성적과의 연관성 = 36
4.5 수강교재 준비의 적극성과 성적과의 연관성 = 38
4.6 출석에 대한 적극성 여부와 성적과의 연관성 = 39
4.7 교재의 난이도와 성적과의 연관성 = 41
4.8 과제의 평가방법과 성적과의 연관성 = 42
4.9 컴퓨터를 활용한 교재와 성적과의 연관성 = 44
4.10 채점결과 확인의 적극성 여부와 성적과의 연관성 = 46
Ⅴ. 결론 = 49
Ⅵ. 부록 = 50
참고문헌 = 57
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.