PUKYONG

특성화 디자인고등학교 그래픽디자인 전자교과서 모형개발연구

Metadata Downloads
Alternative Title
Development and study on the graphic design e-textbook for specialized design high school : Focusing on the typography chapter
Abstract
오늘날 빠른 속도로 변화하는 고도 정보화 사회는 첨단 기술의 발달로 멀티미디어 환경이 급속한 발전을 하고 있다. 즉, 사회는 정보 네트워크를 중심으로 한 새로운 구조의 시스템으로 변화되고, 교육 역시 컴퓨터 통신 및 멀티미디어 기술의 발전으로 새로운 교육환경의 변화, 특히 교수-학습 방식과 형태에 커다란 변화를 가져다주고 있다. 이러한 변화 속에서 전자교과서는 기존의 인쇄형 교과서에서 이해시키기 어려운 분야인 동영상, 애니메이션, 가상현실 등 첨단 멀티미디어 기능을 제공할 수 있다.
21세기는 창의성과 다양성이 요구되는 사회이며, 산업현장은 디자이너에게 필요한 풍부한 사고력과 문제 해결능력을 갖춘 인력을 요구할 것이다.
이에 부응하기 위해서 앞으로의 고등학교 디자인 교육은 일정한 기능, 기술을 습득하는 획일화된 인력이 아니라, 개성을 최대한 신장시키고 다양한 경험을 통하여 창의적인 인간으로 교육되어야 하며, 정보화 시대에 알맞은 디지털 디자인교육이 개발되어야 할 것이다.
이에 본 논문에서의 목적인 그래픽디자인 전자교과서 모형개발을 통해 빠르게 변화하는 정보화 시대에 맞는 교육을 지양하고자 모형 개발을 제시하였다. 개발함에 있어 전공 서적 및 관련 논문을 통한 이론적 배경을 살펴보고, 현재 시행중인 제7차 교육과정 타이포그래피 단원으로 한정했다. 이는 그래픽디자인 단원 가운데 타이포그래피가 전자교과서를 활용했을 경우, 학생들의 학습이해와 흥미를 높일 수 있을 것이라는 가정아래 전자교과서 개발의 모형을 제시하고자 하였다. 그리고 그래픽디자인 전자교과서에 대한 요구와 그래픽디자인 교과의 문제점을 설문을 통하여 다음과 같은 결론을 찾을 수 있었다.
첫 째, 자기 주도적으로 학습 할 수 있도록 구성되어야 한다.
둘 째, 이론과 실습이 유기적으로 이루어질 수 있도록 통합적으로 구성 되어야 한다.
셋 째, 학습자의 동기유발과 흥미도를 높일 수 있도록 개발 되어야 한다.
넷 째, 풍부한 자료와 다양한 멀티미디어 자료가 제공되어야 한다.
다섯째, 교수-학생 간 상호 작용이 원활하게 이루어져야 한다.
여섯째, 학습을 하는데 적절한 평가가 이루어져야 한다.
이와 같은 개발 방향을 가지고, 개발 준거에 맞게 그래픽디자인 전자교과서를 제시해 보았다. 이를 통해 전자교과서를 활용한 학습은 디자인과 학생들에게 그래픽디자인 교과에 대한 학습동기와 흥미를 향상시킬 수 있고, 참여도와 집중도를 향상 시킬 수 있을 것으로 기대한다.
지금의 디자인교육은 지식정보화 시대에 대한 이해와 그 맥락의 범위 안에 수용 될 수 있는 구조와 내용으로 새롭게 제시되고 정립되어야 할 시점이며, 이런 맥락에서 전자교과서에 대한 연구와 계발이 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
In this rapidly changing information-oriented society, the multimedia environment is developing very fast due to the development in high technology. The society is changing to focus on information network, and education is also going through big changes as there are new ways to teach and learn through computers, Internet and multimedia. In the phase of this rapid changes, electronic textbooks allow the user to utilize movie clips, animations, and virtual reality to help students understand materials that are hard to follow in printed textbooks.
In 21st century, the society requires people to have creativity and diversity. Industrial setting will require the designers to have rich thinking power for problem solving.
In order to meet these requirements, design education in high school not only needs to teach students to learn specific skills, but also to emphasize the student's individual character as much as possible and education the students as creativity people. There needs to be a digital design education developed to cope against the current information age.
This thesis provides a model development of e-textbook to support the new education system for the information age. The thesis will have a look at the theoretical background in developing textbooks and related thesis papers. It'll restrict its topic to 7th curriculum: typography. This is to provide a e-textbook development model to increase the understanding and interests of the students when utilizing the e-textbook for typography.
By observing the demands on the graph design e-textbooks and problems current textbooks have, several conclusions were found.
First, learning must consist of self-initiative.
Second, learning must be unitive so that theoretical studies and practical studies can be done systematically.
Third, learning system must be development so that the students can be motivated and be interested in what they learn.
Fourth, rich information and various multimedia must be provided.
Fifth, there needs to be a smooth interaction between the instructor and the students.
Sixth, there needs to be an appropriate way to evaluate the students.
With these development directions, this thesis provides an e-textbook for graphic design. Utilizing this e-textbook can further motivate the students and increase their interests in studying about design, and is expected to also improve participancy as well as concentration of the students.
Education in design should be newly constructed so that it can follow the fast changing information age. This is why electronic textbooks must be researched and developed continuously.
Author(s)
이정은
Issued Date
2007
Awarded Date
2007. 8
Type
Dissertation
Keyword
그래픽디자인 전자교과서 타이포그래피 디자인고등학교 정보화시대
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3931
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001953903
Alternative Author(s)
Lee, Jung-eun
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 디자인교육전공
Advisor
김선화
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 배경 및 목적 = 1
2. 연구의 방법 = 2
3. 연구의 범위 = 2
Ⅱ. 본론 = 3
1. 정보화 시대에 교육의 변화 = 3
1-1. 교육 패러다임의 변화 = 3
2. 교과서의 개념 및 변화 = 5
2-1. 교과서의 개념 = 5
2-2. 교과서의 의미 변화 = 6
3. 전자교과서의 개념 및 특성 = 7
3-1. 전자교과서의 개념 = 7
3-2. 전자교과서의 특성 = 9
3-3. 전자교과서의 형태 = 12
3-4. 전자교과서의 기능 = 13
3-5. 전자교과서의 문제점 및 방안 = 16
4. 디자인 교육과 교과과정의 변화 = 19
4-1. 디자인교육의 변화 = 19
4-2. 디자인교과 과정의 변화 = 20
5. 그래픽디자인 교과서의 특성 = 22
5-1. 그래픽 디자인교과의 성격 = 22
5-2. 그래픽 디자인교과의 교육목표 = 22
5-3. 그래픽 디자인교과의 내용 = 23
6. 사례연구 = 25
6-1. 초등학교 미술 전자교과서 = 25
7. 전자교과서 개발 = 28
7-1. 전자교과서 개발의 준거 = 28
7-2. 전자교과서 정보 설계 및 개발 절차 = 32
7-3. 전자교과서 개발을 위한 필요 요소 = 35
7-4. 전자교과서 개발 시 고려 사항 = 36
8. 설문조사 = 39
8-1. 설문조사 방법과 대상 = 39
8-2. 교사 설문조사 분석 = 40
8-3. 학생 설문조사 분석 = 49
8-4. 설문조사 분석 결과 및 해석 = 56
9. 특성화 디자인고등학교 그래픽디자인 전자교과서 모형 = 57
9-1. 그래픽디자인 전자교과서 모형개발 연구 가설 = 57
9-2. 그래픽디자인 전자교과서 모형 제시 = 57
9-3. 그래픽디자인 전자교과서 타이포그래피 단원 모형 설정 = 66
9-4. 그래픽디자인 전자교과서 타이포그래피 단원 모형 제시 = 68
Ⅲ. 결론 = 77
참고문헌 = 79
부록 = 81
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 디자인교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.