PUKYONG

3차원 수치해석모델을 이용한 쉴드TBM 굴착시 막장압에 따른 지반 및 라이닝의 거동 분석

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Alternative Title
Analysis of Ground Movements and Lining Segment in Shield TBM Based on Three Dimensional Finite Element Method
Abstract
In tunnelling the enginner is challenged by the save and economic design fo the tunnel lining. Simplificaitions of the complex spatial structure and the non-liear material behaviour in analytical procedures often lead to overdimensioned solutions. Numerical computation in order to simulate the three-dimensional geometry and the interaction between lining and soil in applied to achieve economic design results. In this study a three-dimensional numerical model is used by the finite-element program MIDAS-GTS to simulate the tunnel driving with a shield machine. As basis for the numerical model the typical characteristics of an EPB-Shield (Earth Pressure Balanced Shield) was used. With the numerical model several calculations have been carried out. Base on the above numerical model, this paper forcuses on the ground surface movements, particularly the transverse and longitudinal settlement profiles during shield tunnel construction. With settlement calculations especially the influence of the injection pressure of the gap backfilling and the face pressure was investigated.
Author(s)
조중식
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
Keyword
Shield-driven tunneling Construction process simulation Three-dimensional numerical model Settlement profile
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/3961
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984091
Alternative Author(s)
Cho, Joong-Sik
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 토목공학과
Advisor
정두회
Table Of Contents
표목차 = ⅰ
그림목차 = ⅱ
Abstract = ⅳ
제1장 서론 = 1
1.1 연구배경 = 1
1.2 최근연구동향 = 2
1.3 연구방법 및 범위 = 4
제2장 쉴드 TBM 소개 = 5
2.1 쉴드 TBM의 개요 = 5
2.2 쉴드의 종류와 선정 = 7
2.2.1 쉴드의 종류 = 7
2.3 막장안정의 이론 = 11
2.3.1 토압식 쉴드공법의 막장안정 = 11
2.3.2 점성토지반에서의 막장안정 = 12
2.3.3 사질토지반에서의 막장안정 = 13
2.3.4 각종공법에서의 막장안정 = 13
2.4 쉴드터널의 지반변위 원인 및 형상 = 15
2.4.1 쉴드터널의 지반 변위 메커니즘 = 15
2.4.2 지반변위의 분포 = 16
2.5 터널에 작용하는 토압결정 = 17
2.5.1 연직토압 = 18
2.5.2 수평토압 = 18
2.6 지반변위의 예측 = 19
2.6.1 횡방향 침하형태의 예측 = 21
2.6.2 터널상부의 최대침하량 예측 = 21
제3장 3차원 유한요소법에 의한 지반 및 라이닝 변형 거동 = 26
3.1 3차원 유한요소 프로그램 모델 검증 = 26
3.1.1 검토구간 수치예제해석 = 26
3.1.2 해석결과 = 28
3.2 매개변수 연구 = 29
3.2.1 기본입력자료 구성 = 30
3.2.2 매개변수의 선정 및 각각의 입력자료 = 32
3.3 차원 수치해석 모델 = 33
3.3.1 시공단계별 모델링 과정 소개 = 33
3.3.2 적용 모델 소개 = 35
3.4 수치해석 결과 = 36
3.4.1 지표침하량 = 37
3.4.2 지중 측방 거동 = 47
3.4.3 터널 라이닝의 변형·거동 = 51
제4장 결론 = 55
참고문헌 = 57
Degree
Master
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산업대학원 > 토목공학과
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