PUKYONG

고객만족과 관계지속의도간 관계에 있어 전환장벽의 조절효과에 관한 연구

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Alternative Title
Moderating Effects of Switching Barriers on the Customer Satisfaction and Relation Continuance Intention : A Comparative Study between Korea and China
Abstract
This is a comparative study on the moderating effects of the switching barriers on the relationship between customer satisfaction and relation continuance intention through both Chinese and Korean sample analyses.
The data for this survey consisted of 342 customers (Korean 195 and Chinese 147) who had experienced the beauty salon for at least 3 months. The results through SAS 9.1 and AMOS 4.0 show as following:
First, in the main-effect model, irrespective of country, both customer satisfaction and interpersonal relationship were positively associated with relation continuance intention in two countries. Especially, the switching cost affects the relation continuance intention positively in the Korean Model but does not significantly affect the relation continuance intention in the Chinese Model. Second, in the interaction effect model, both satisfaction and interpersonal relationship are positively and significantly associated with relation continuance intention in the Korean model but not in the Chinese model.
Finally, the interaction between satisfaction and switching cost and the interaction between satisfaction and interpersonal relationship are all not associated with relation continuance intention in both models.
Author(s)
방미려
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
Keyword
customer satisfaction Switching Cost Interpersonal Relationship Relation Continuance Intention
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/4056
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984205
Alternative Author(s)
Fang, Mei Li
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 경영학과
Advisor
배상욱
Table Of Contents
제Ⅰ장 서론 = 1
제1절 문제제기 = 1
제2절 연구목적 = 3
제Ⅱ장 이론적 배경 = 5
제1절 고객만족 = 5
1. 고객만족의 정의 = 5
2. 고객만족에 대한 선행연구 = 8
제2절 관계지속의도 = 10
1. 관계의 형성 = 10
2. 관계지속의도 = 11
제3절 만족과 관계지속의도의 관계 = 15
제4절 전환장벽 = 16
1. 전환비용 = 16
2. 인간적 관계 = 18
제5절 전환장벽에 관한 선행연구 = 20
제6절 통제변수 = 22
1. 관여도 = 22
2. 관계기간 = 23
제Ⅲ장 연구방법 = 25
제1절 연구모형 및 가설설정 = 25
1. 연구모형 = 25
2. 연구가설 = 26
제2절 자료수집 및 분석방법 = 29
1. 조사대상 및 자료 수집 방법 = 29
2. 변수의 조작적 정의 및 측정 = 30
제Ⅳ장 실증분석 = 33
제1절 조사 대상의 인구 통계학적 특성 = 33
제2절 신뢰성 및 타당성 검증 = 34
1. 신뢰성 분석 = 34
2. 타당성 분석 = 35
3. 상관관계분석 = 39
제3절 실증분석 결과 = 40
1. 한국의 모형분석 = 41
2. 중국의 모형분석 = 42
3. 한·중 가설검증의 비교 = 43
4. 국가간 t-test검증 = 45
제Ⅴ장 결론 = 47
제1절 연구결과의 요약 및 시사점 = 47
제2절 연구의 한계 및 향후 연구방향 = 49
참고문헌 = 51
설문지 = 65
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 경영학과
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