규제정책 집행실태와 영향요인에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Policy Result and Implementation Factors of Regulatory Policy : Focusing on the Adult Game Regulation Cases
- Abstract
- Why does the wholesome adult game culture and industry improvement program fail to achieve the policy goals? The purpose of this study is to answer this question and find the causes of the ineffectiveness in regulatory policy implementation, especially in adult game improvement program implementation. Adult game improvement program is composed of regulating and rooting out illegal adult games, and promoting sound adult game industry.
For this purpose a framework is built, which includes various factors affecting the sound adult game culture and industry improvement program. The implementation results are found by participatory observation and deep interview with stake·holders. The main findings are as follows.
First, in terms of the causality of the policy means, the sound adult game culture and industry improvement program was embedded in the paradox of over·regulation and was not designed causally and enforced efficiently.
Second, the Ministry of Culture and Tourism produced over·regulation of eradicating adult games rapidly in policy-making process in January, 2007 because political actors could not help having a regard for public opinion after so-called sea-story accident and gate in June, 2006.
Third, policy responses of the intermediary local-governments were selective implementation between the dilemmas of eradicating illegal adult games and local game industry promotion.
Fourth, high degree of noncompliance of the policy target groups and derived external effect such as balloon effect showed much discontent due to financial deficit through over·regulation after January, 2007.
Fifth, the press and magazine featured sensational reports and articles after so-called sea-story accident and gate in June, 2006. These external factors affected over·regulation after January, 2007 and influenced eradicating adult game industry as well as illegal games.
The result of this study confirms the hypothesis that the five following factors, such as the causality of policy means, policy-making process, the response and compliance of local governments and policy target groups, and sensational broadcasting reports and newspaper articles after so-called sea-story gate in June, 2006 influenced the policy goals of healthy game culture and industry promotion without satisfying the expectation. The above implementation factors offered a bad and negative influence on regulatory policy effect. To overcome these obstacles political actors should consider all stake·holders, adult game programs based on the agreements among all stake·holders should be implemented equitably.
- Author(s)
- 김정오
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 성인게임장 규제정책 집행실태
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/4072
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984226
- Alternative Author(s)
- Kim, Jeong O
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 행정학과
- Advisor
- 김창수
- Table Of Contents
- 제1장 서론 = 1
제1절 연구의 목적 = 1
제2절 연구범위 및 방법 = 2
1. 연구의 범위 = 2
2. 연구의 방법 = 3
제2장 이론적 배경 = 5
제1절 성인게임장 규제정책의 의의 = 5
1. 게임산업 규제정책의 의의 = 5
2. 성인게임장 규제의 정당성과 근거 = 8
1) 성인게임장 규제의 강화배경 = 8
2) 유기장업법, 공중위생법에서의 규제 = 9
3) 음비게법에서의 규제 = 11
4) 게임법에서의 규제 = 12
제2절 성인게임장 규제정책수단의 유형 = 13
1. 이론적 연구 = 13
2. 성인게임장 규제정책수단의 유형 = 15
1) 인허가제도의 진입규제 = 15
2) 게임물 내용상의 심의규제 = 18
3) 유통과정의 규제 = 19
제3절 규제정책의 이론적 배경 = 19
1. 규제정책 집행영향요인의 의미 = 20
2. 규제정책평가이론 = 22
3. 법경제이론 = 24
4. 게임규제의 정치경제이론 = 30
5. 정책집행이론 = 34
6. 규제정치 이론의 검토 = 44
제4절 분석틀 = 47
1. 분석틀 = 48
2. 분석틀 구성변수 = 51
1) 종속변수의 선정 = 51
2) 독립변수의 선정 = 52
제3장 정책효과와 정책비용의 분석 = 67
제1절 상품권제도의 개요 = 67
1. 상품권 제도의 최초도입 = 67
2. 사행성 게임물의 범위지정 = 67
3. 바다이야기 사건으로 정책의 변경 = 68
제2절 정책효과의 분석 = 71
1. 게임산업의 허가유형 및 허가실태 = 71
2. 사행성게임장 단속강화와 집행성과 = 75
3. 단속성과 = 78
제3절 정책비용의 분석 = 82
1. 행정쟁송의 실적 = 82
2. 사법부의 형평성 측면의 딜레마 = 84
3. 단속에 따른 부작용 = 86
4. 게임산업의 위축 = 93
5. 성인게임장의 부패 = 95
제4절 분석결과의 종합 = 97
제4장 성인게임장 규제정책 집행영향요인 분석 = 101
제1절 규제정책내용의 소망성(인과성) = 101
1. 정책내용인 고시의 변경과정 분석 = 101
1) 2002년의 고시내용 = 101
2) 2004년의 고시내용 = 102
3) 2005년의 고시내용 = 103
4) 2006년의 고시내용 = 104
5) 고시내용 종합 = 105
2. 게임법 제·개정 내용 = 106
1) 게임법의 기본목적 및 기본철학 = 106
2) 게임물의 법적 성격과 게임물 규제의 헌법적 한계원리 = 107
3) 게임물 내용 규제의 주요내용 = 108
4) 성인게임장 과잉규제 = 111
제2절 규제정책 결정과정과 결정주체(문화관광부) = 114
1. 규제정책 결정과정 = 114
2. 정책결정 주체의 역할 = 116
3. 바다이야기와 정책결정 = 117
제3절 규제정책 집행주체의 정책대응방식 = 119
1. 허가주체의 정책대응 방식 = 119
2. 경찰의 정책대응 방식 = 121
제4절 규제정책 정책대상집단의 정책대응방식(영업자) = 123
1. 법·제도적 제약에 따른 정책대응 = 123
2. 과잉규제에 따른 정책대응 = 125
제5절 환경적 요인 = 127
1. 언론의 역할 = 127
2. 정치적사건 바다이야기 = 129
3. 풍선효과의 영역 = 130
제6절 분석결과의 종합 및 논의 = 131
1. 분석결과의 종합 = 131
2. 분석결과의 논의 = 132
제5장 결론 = 137
제1절 연구의 요약 = 137
제2절 이론적·정책적 함의 = 139
제3절 연구의 한계 = 141
참고문헌 = 143
- Degree
- Master
-
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