메타인지 전략의 학업성취도 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- A study on academic achievement effect of meta-cognition strategy
- Abstract
- The ability of logical thought and solving problem are necessary to learn a binary representation of numbers in computer teaching-learning course. However, a binary representation skill in actual teaching-learning field only emphasizes on the learning of grammar and training of problem solving rather than the high level of thinking process. It makes students not only lose their interests but also avoid learning a binary representation skill.
In this thesis, the metacognition strategy instruction model is developed to facilitate the student's ability of metacognition thought.
After applying this model to the actual teaching-learning field, we verified that the metacognition strategy instruction model has an effect on improving the learner's metacognition level and the learner's achievements and self-efficacy.
The experiment results prove that the proposed instruction model improves the learner's achievement and metacognition level. Moreover, it induces the high efficiency of proposed instruction model of learing computer skill.
- Author(s)
- 안진숙
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 학업성취도 자기효능감 메타인지
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/4108
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984268
- Alternative Author(s)
- Ahn, Jin Sook
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 전산교육전공
- Advisor
- 이경현
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 이론적 배경 = 3
1. 메타인지 = 3
2. 메타인지와 자기효능감의 관계 = 4
3. 관련연구 = 7
Ⅲ. 메타인지 전략 기반의 수치표현 교수-학습 모형 = 10
1. 전통적 교수-학습방법을 사용한 교수모형 = 10
2. 메타인지 전략 교수-학습방법을 사용한 교수모형 = 14
Ⅳ. 연구 방법 및 절차 = 23
1. 연구 대상 = 23
2. 연구의 가설 = 23
3. 연구 설계 = 24
4. 연구 도구 = 26
5. 연구 절차 및 연구의 제한점 = 27
Ⅴ. 연구 결과 = 29
1. 사전검사 결과 = 29
2. 사후 검사의 결과 = 31
3. 집단별 메타인지와 학업성취도 사전?사후검사의 차이 검증 결과 = 33
4. 수준별 메타인지 수준 향상의 차이 검증 결과 = 34
Ⅵ. 결론 = 36
부록 = 42
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 전산교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.