부산시내 중고등학생의 시력과 안경착용실태에 따른 생물교육학적 고찰
- Alternative Title
- The Study of accuracy of examination of visual acuity and spectacles wearing and its effects on the view of the biological science education among the middle and high school students in Busan
- Abstract
- Previous studies on the application of biological science education to the incidence of eyeglass use in middle and high school students focused primarily on the relationship between visual acuity and eyeglass use. There are few studies which focus specifically on the regional features of Busan. The aims of this study are (1) to conduct a fact-finding survey of eyeglass use based on the visual acuity of middle and high school students in Busan; (2) to investigate and analyze understanding and knowledge of biological science for these students; (3) to illustrate the necessity for biological science education; (4) to provide research data for further study in this area. A total of 821 middle and high school students from four different schools in Busan participated in this study between July 1st and July 30th, 2007. Surveys were conducted with these students and the results were compared and analyzed.
The results are as follows:
1. In the fact-finding survey of eyeglass use and visual acuity of middle and high school students in Busan, 66.26% of the respondents reported that they wore eyeglasses while 74.3% of the respondents were found to have deteriorating eyesight. Among those respondents with deteriorating eyesight that did wear eyeglasses, 15.26% had an incorrect prescription. 13.77% of the respondents with deteriorating eyesight did not wear eyeglasses at all. Questionnaires were given to these two groups to investigate why they did not wear eyeglasses or why they did not have their eyeglass prescription changed. The major reason given was that they did not feel any inconvenience in living. This observation shows that increasing numbers of students have limited spheres of activity and do not feel any inconvenience even with their bad eyesight.
2. In the survey of the students' attitude toward the necessity of undergoing a routine eyesight exam, 72.47% of the respondents did not take such an exam while 52.98% of the respondents reported limited awareness of the necessity of the exam. 47.59% of these respondents indicated mass media as their primary source of information while only 4.83% of them indicated their school as a source of such information. These results illustrate the need for more educational approaches in schools.
3. In the survey of the understanding about the eye in the biological science curriculum, the results indicate that increased study of the eye in biological science classes lead to increased understanding of the workings of the eye. The difference in understanding between students who studied the eye in Biological Sciences classes and those who did not was significant (p<0.001). This result illustrates that education is a major factor in understanding the workings of the eye.
4. In the survey of the knowledge of the eye in biological science education, students were unfamiliar with such concepts as short-sightedness, astigmatism, and weak eyesight. These results suggest that it is necessary to include more information about such concepts in the curriculum of biology.
- Author(s)
- 이정하
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 생물교육 시력 안경착용실태
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/4123
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984286
- Alternative Author(s)
- Lee, Jeong-ha
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 생물교육전공
- Advisor
- 이명숙
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성과 목적 = 1
2. 연구문제 = 3
3. 용어의 정의 = 4
4. 연구의 제한점 = 5
Ⅱ. 이론적 배경 = 6
1. 시력 = 6
2. 눈의 굴절이상 = 6
1) 근시 = 7
2) 원시 = 8
3) 난시 = 9
4) 굴절부등 = 10
5) 약시 = 10
3. 제7차 교육과정에 나오는 시각기 관련내용 = 11
1) 제7차 국민공통 기본교육과정 생물영역의 시각기 관련단원 = 11
2) 제7차 생물Ⅰ 교육과정 시각기 관련단원 = 12
Ⅲ. 연구 방법 및 연구 과정 = 14
1. 연구 대상 및 기간 = 14
1) 예비 조사 = 14
2) 본 연구 = 14
2. 문항 개발 방법 및 연구내용 = 15
3. 자료의 분석방법 = 18
Ⅳ. 연구 결과 분석 = 21
1. 정상시력자와 시력저하자 = 21
1) 학년별 비교 분석 = 21
2) 성별 비교 분석 = 23
2. 안경착용자와 안경미착용자 = 24
1) 학년별 비교 분석 = 24
2) 성별 비교 분석 = 25
3. 시력저하자 중 안경미착용자 = 26
1) 시력저하자 중 안경착용자와 안경미착용자의 실태 = 26
(1) 학년별 비교 분석 = 26
(2) 성별 비교 분석 = 27
2) 시력저하자 중 안경미착용자의 안경 미착용 원인 = 28
(1) 학년별 비교 분석 = 29
(2) 성별 비교 분석 = 30
4. 교정시력에 따른 정상시력자와 시력저하자 = 33
1) 교정시력에 따른 정상시력자와 시력저하자의 실태 = 33
(1) 학년별 비교 분석 = 33
(2) 성별 비교 분석 = 34
2) 교정시력에 따른 시력저하자의 안경 미교체 원인 = 35
(1) 학년별 비교 분석 = 35
(2) 성별 비교 분석 = 37
5. 정기적 시력검사자와 비정기적 시력검사자 = 39
1) 정기적 시력검사자와 비정기적 시력검사자의 실태 = 39
(1) 학년별 비교 분석 = 39
(2) 성별 비교 분석 = 40
2) 정기적 시력검사자의 시력검사 주기별 실태 = 41
(1) 학년별 비교 분석 = 41
(2) 성별 비교 분석 = 43
3) 비정기적인 시력 검사의 원인 = 44
(1) 학년별 비교 분석 = 44
(2) 성별 비교 분석 = 45
6. 시력관리에 관한 정보의 인지도와 정보원 = 46
1) 시력관리에 관한 정보의 인지도 = 47
(1) 학년별 비교 분석 = 47
(2) 성별 비교 분석 = 48
2) 시력관리에 관한 정보원 = 50
(1) 학년별 비교 분석 = 50
(2) 성별 비교 분석 = 50
7. 시력저하자의 안경착용에 대한 필요성 인식도 = 52
1) 학년별 비교 분석 = 52
2) 성별 비교 분석 = 54
8. 자신의 굴절이상에 대한 지식도 = 55
1) 학년별 비교 분석 = 55
2) 성별 비교 분석 = 56
9. 생물교과서에 나오는 눈에 관한 생물교육학적 측면의 이해도 = 58
1) 중고등학생별 비교 분석 = 58
2) 성별 비교 분석 = 61
3) 배운 학생과 배우지 않은 학생의 비교 분석 = 63
10. 눈에 관한 생물교육학적 측면의 지식도 = 65
1) 눈에 관한 생물교육학적 측면의 지식도 = 66
(1) 중고등학생별 비교 분석 = 66
(2) 성별 비교 분석 = 68
2) 근시에 대한 지식도 = 70
(1) 학년별 비교 분석 = 70
(2) 성별 비교 분석 = 72
3) 약시에 대한 지식도 = 74
(1) 학년별 비교 분석 = 75
(2) 성별 비교 분석 = 77
11. 눈에 관한 정보에 대한 관심도 = 79
1) 학년별 비교 분석 = 79
2) 성별 비교 분석 = 79
12. 눈에 관한 생물교육학적 측면의 추가 교육 필요성 인식도 = 81
1) 학년별 비교 분석 = 81
2) 성별 비교 분석 = 82
Ⅴ. 결론 및 제언 = 84
Ⅵ. 참고 문헌 = 88
부록 = 91
감사의 글 = 102
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 생물교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.