외식업체 조직 유효성과 지식경영 프로세스의 관계 연구
- Alternative Title
- A Study of Relationships between Organization Effectiveness and the Process of Knowledge Management in Food Service Industry
- Abstract
- Human factors are so crucial in food service industry. This industry can be even defined as an industry that sells "by people, to the people, and of the people." The importance of knowledge management of the food service industry in this study starts from this human factor. The guru of knowledge management, Nonaka Ikujiro explained that "Knowledge departs from the individuals and is transformed into the more powerful weapons by organizations."(LG Weekly Economic Jan. 1999)
Human beings are the main factor of the whole work processes and their resources needed to be well organized to develop organizational effectiveness in food service industry, Knowledge management for human resource development is required to link to organizational effectiveness for continuous service innovation. Furthermore, knowledge management is a great tool for collecting and managing all this tacit resources. Thus, knowledge management is quite difficult due to high turnover rate and temporary labor's portion in food service industry .
The relationship of knowledge management process and employee's job satisfaction, organizational commitment, and willingness for turnover is need to be studied for a successful knowledge management .
This study analyzed the effect of knowledge management process and its relationship with organizational effectiveness. A survey for employees in several major casual dining restaurants with systematic questionnaire and descriptive statistics is used to examine these relationships.
The study results indicate that the organizational effectiveness that improves employees' job satisfaction and commitment and decrease employee turnover significantly influence the knowledge management process which can be classified as knowledge creation, sharing, storing, and application.
- Author(s)
- 이재운
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 외식업 지식경영 지식경영 프로세스 조직유효성 패밀리레스토랑
- Publisher
- 부경대학교 경영대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/4171
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984347
- Alternative Author(s)
- Lee, Jae-woon
- Affiliation
- 부경대학교 경영대학원
- Department
- 경영대학원 경영학과관광경영전공
- Advisor
- 설훈구
- Table Of Contents
- 제Ⅰ장 서론 = 1
제1절 문제의 제기 = 1
제2절 연구의 목적 = 3
제3절 연구의 방법 및 구성 = 5
제Ⅱ장 이론적 배경 = 8
제1절 조직 유효성 = 8
1. 조직 유효성에 관한 개념 = 8
2. 직무 만족 = 9
3. 조직 몰입 = 15
4. 이직 의도 = 20
제2절 지식과 지식경영의 개념 = 22
1. 지식의 정의 및 특성 = 22
2. 지식의 분류 = 27
3. 지식 경영의 개념 = 31
제3절 지식경영의 프로세스 = 42
1. 지식의 창출 = 47
2. 지식의 공유 = 50
3. 지식의 저장 = 54
4. 지식의 활용 = 55
5. 지식경영 프로세스에 관한 선행 연구 = 55
제Ⅲ장 연구 모형 및 가설의 설정 = 60
제1절 연구 모형의 설계 = 60
제2절 연구 가설의 설정 = 61
제3절 변수의 조작적 정의 = 66
제4절 조사 방법 = 69
1. 설문지의 구성 및 내용 = 69
2. 표본의 추출 및 자료의 수집 방법 = 71
제Ⅳ장 실증 분석 = 73
제1절 조사 대상자의 연구 통계적 분석 = 73
제2절 신뢰도 및 타당성 검증 = 75
제3절 연구 모형 분석 및 가설 검증 = 84
제Ⅴ장 결론 = 92
제1절 연구 결과 및 시사점 = 92
제2절 연구의 한계점 및 추후 과제 = 94
참고 문헌 = 95
설문지 = 103
- Degree
- Master
-
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- 경영대학원 > 경영학과-관광경영학전공
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