PUKYONG

하이브리드 구조건전성 모니터링에 의한 강판형 거더교의 손상검색에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on Damage Detection in Steel Plate Girder Bridges using Hybrid Structural Health Monitoring
Abstract
Major damage-types of steel plate girder bridges include flexural crack and support failure. Over the past two decades, many researchers have attempted to detect the damages in various-type bridges by using changes of vibration and impedance characteristics. However, the following problems still remain to be solved for successful damage detection in steel plate girder bridges: (1) the damage types of steel plate girder bridges cannot be easily recognized from he vibration-based techniques, (2) the impedance-based techniques should need too many sensors (i.e., PZT sensors) for damage detection in the entire structure. In order to overcome these problems, a hybrid health monitoring scheme that can alarm damage occurrence, classify damage-types, and identify damage locations and severities in steel plate girder bridges by using acceleration sensors and PZT sensors is proposed. In order to achieve the objective, the following approaches are implemented. Firstly, a hybrid damage monitoring scheme for steel plate girder bridges is newly designed. Secondly, damage monitoring techniques are selected for the hybrid damage monitoring. Thirdly, the numerical test is performed to select most suitable number of acceleration sensor for third step in hybrid monitoring scheme. Finally, the feasibility and practicality of the proposed damage monitoring scheme are evaluated from laboratory testes on model plate girder bridges for which acceleration responses were measured for several damage cases such as flexural crack and support damages.
Author(s)
도한성
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 2
Type
Dissertation
Keyword
Damage Detection Steel Plate Girder Hybrid Structural Health Monitoring PZT Acceleration Impedance
Publisher
부경대학교 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/4249
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984447
Alternative Author(s)
Do, Han-Sung
Affiliation
부경대학교 대학원
Department
대학원 해양공학과
Advisor
김정태
Table Of Contents
List of Figures ⅲ
List of Tables ⅴ
List of Symbols ⅵ
ABSTRACT ⅶ
1. 서론 1
1.1 연구배경 및 필요성 1
1.2 하이브리드 모니터링의 연구동향 2
1.3 연구목적 및 내용 3
2. 강판형 거더교의 특징과 손상유형 5
2.1 강판형 거더교의 특징 5
2.2 강교량의 손상유형 6
3. 구조건전성 모니터링 기법 7
3.1 가속도 센서를 이용한 모니터링 기법 8
3.1.1 손상발생 모니터링 기법 8
3.1.2 손상위치 및 손상크기 모니터링 기법 10
3.2 PZT 센서를 이용한 모니터링 기법 (Park et al., 2000 ; Park et al., 2004 ; 이인규 등., 2006) 12
4. 하이브리드 건전성 모니터링 기법의 개요 14
5. 가속도 센서의 수를 선정하기 위한 수치실험 16
5.1 수치구조물 및 손상 시나리오 16
5.1.1 수치구조물 16
5.1.2 손상시나리오 18
5.2 수치실험 검증 결과 19
5.2.1 실험결과 : 수치실험 Ⅰ 21
5.2.2 실험결과 : 수치실험 Ⅱ 29
5.2.3 실험결과 : 수치실험 Ⅲ 33
6. 실험검증 37
6.1 대상구조물 및 손상 시나리오 37
6.1.1 실험구조물 37
6.1.2 손상 시나리오 41
6.2 손상 모니터링 단계 Ⅰ - 손상발생 경보 43
6.3 손상 모니터링 단계 Ⅱ - 손상유형 구분 47
6.4 손상 모니터링 단계 Ⅲ - 손상 위치/크기 평가 50
6.4.1 손상이 휨 강성 감소에 의한 경우 50
6.4.2 손상이 지점부 손상에 의한 경우 55
7. 요약 및 결론 59
참고문헌 61
APPENDICES 64
Degree
Master
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대학원 > 해양공학과
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